کد خبر: ۱۵۹۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵

گرانی مرغ با وجود افزایش 360 تنی تولید!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کمبود نهاده‌های دامی، انحصاری بودن واردات و ضعف مدیریتی در توزیع نهاده‌ها از جمله مهمترین معضلاتی است که بصورت غیرمستقیم افزایش قیمت گوشت مرغ را در بازار رقم زده است. 

براساس آمارهای موجود علی رغم افزایش تولید گوشت مرغ در استان تهران از 5800 تن در اسفندماه 1390 به 6160 تن در اردیبهشت 91 اما متاسفانه همچنان شاهد افزایش قیمت این کالای اساسی در بازار هستیم. به نظر می رسد شرکت پشتیبانی امور دام با وجود تعهدش نسبت به تامین به موقع و با قیمت مناسب نهاده ها هنوز نتوانسته است نهاده های مورد نیاز تولیدکنندگان را بطور کامل تامین کند.

از سویی دیگر کمبود نهاده های مورد نیاز تولیدکنندگان هم اکنون تبدیل به عاملی برای افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار شده است و اگر این شرکت دولتی نتواند نسبت به تامین نهاده ها اقدام نماید افزایش قیمت در ماههای آینده نیز قابل پیش بینی خواهد بود.

البته به گفته یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی سوء مدیریت در شرکت پشتیبانی امور دام علت اصلی گرانی گوشت در بازار است. مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، معتقد است مسئولان این شرکت دولتی باید هرچه زودتر به وعده‌هایی که به تولیدکنندگان داده‌اند، عمل کنند و نهاده‌های ارزان قیمت را دراختیار آنان بگذارند.

شاید دلیل دیگری که بتوان آن را مترتب بر گرانی گوشت مرغ در بازار دانست، هشدار مسئولان سازمان دامپزشکی کشورنسبت به شیوع تب کریمه کنگو با استفاده از گوشت قرمز باشد و از همین روی مردم میل بیشتری برای تهیه گوشت مرغ دارند تا گوشت قرمز، لذا براساس قاعده کلی و بار روانی حاصل از این هشدارهم اکنون تعادل عرضه و تقاضا برای تهیه گوشت سفید در بازار برهم خورده است و این موضوع به نوعی موجب افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار شده است.

با توجه به اینکه بطور متوسط مصرف مرغ در استان تهران روزانه در حدود 800 الی 1000 تن است که بخش اعظمی از میزان مرغ مصرفی از استانهای همجوار تامین می شود دیری نخواهد پائید که با بحران کمبود نهاده ها برای مرغداری‌ها شاهد کاهش چشمگیر جوجه ریزی و به تبع مصرف این کالای اساسی در بازار باشیم.

در این رابطه حسین مقدمیان رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به مهر گفت: بطور متوسط ماهیانه در حدود 400 هزارتن دان در مرغداری‌ها مصرف می شود که 65 درصد آن ذرت و مابقی آن کنجاله سویا است درحالیکه هم اکنون با کمبود شدید این نهاده مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه علی رغم تعهدات شرکت پشتیبانی امور دام، متاسفانه هنوز مشکل تامین کنجاله سویا حل نشده است، گفت: اگر مسئولان ذیربط می خواهند این مشکل را هرچند بصورت کوتاه مدت حل کنند تا قیمت مرغ در بازار کاهش یابد باید هرچه سریعتر منابع تامین نهاده ها را با حجم بالاتری در اختیار اتحادیه مرکزی بگذارند تا بتوانیم آنها را در مرغداری های کشور توزیع کنیم.

به گفته رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی درحال حاضر قیمت هرکیلو مرغ زنده در درب مرغداری 3400 تومان است درحالیکه با احتساب اضافات و همچنین نقش آفرینی دلالها قیمت گوشت مرغ در بازار به بیش از 5000 تومان رسیده است.

به گزارش مهر، واسطه ها نقش انکارناپذیری در افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار ایفاء می کنند و به نظر می رسد مسئولان ذیربط بایستی مراکز عرضه مستقیم گوشت مرغ را در سطح کشور افزایش دهند تا بیش از این به مصرف کنندگان فشار وارد نشود.

در همین رابطه حمید فاضلی رئیس اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی صنعت مرغداری کشور به مهر گفت: برای تامین کنجاله سویا در مورخه شانزدهم فروردین ماه سال جاری توافق نامه ای را با واسطه گری شرکت پشتیبانی امور دام با شرکت "آوا تجارت صبا" که متعلق به آقای "م.م" تنها وارد کننده نهاده های دام و طیور است، منعقد کردیم و قرار شد از تاریخ بیست و یکم فروردین متناسب با واریزی‌های ما، این نهاده را دراختیارمان بگذارد درحالی که تا به امروز کمتر از میزان وعده داده شده سویا دراختیارمان قرار گرفته شده است به طوری که اگر این رویه ادامه پیدا کند در ماههای آینده مرغی در بازار نخواهد بود که مردم بخواهند آن را خریداری کنند.

به گزارش مهر، در گذشته با وجود فراوانی مواد اولیه دان مانند ذرت و کنجاله سویا دوره پرورش مرغ گوشتی حداکثر 45 روز بوده و در این مدت وزن هرقطعه مرغ زنده به بیش از 2.5 کیلوگرم می رسید اما از اسفندماه سال گذشته و در ماههای فروردین و اردیبهشت سال جاری که واحدهای مرغداری با کمبود مواد اولیه روبرو بوده اند به تبع طول زمان پرورش افزایش یافته و دوره پرورش مرغ از 40 الی 45 روز به 60 روز و بالاتر رسیده است.

این موضوع موجب عرضه کمترمرغ به بازار می شود در صورتی که مواد اولیه دان به اندازه کافی و با قیمت مناسب در اختیار مرغداران قرار گیرد یقینا عرضه این کالای اساسی بیشتر و قیمت آن کاهش می یابد. از طرفی اصولا هر ساله با فرا رسیدن ماه رجب و انجام جشن ها و مراسم شادی مصرف و تقاضا ی مرغ افزایش می یابد و باعث بالا رفتن قیمت می شود.

از سویی دیگر ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با مهر اظهارداشت: شرکت پشتیبانی امور دام علی رغم تعهداتش هنوز پس از گذشت حدود یکماه و نیم نهاده کنجاله سویا را در اختیار مرغداران قرار نداده است بطوریکه مجبور شده ایم مرغ 6 ماهه را به کشتارگاه بفرستیم.

وی تصریح کرد: روز گذشته شرکت "آوا تجارت صبا" که متعلق به آقای "م.م" تنها وارد کننده نهاده های دام و طیور است، اعلام کرد که در ازای خریداری یک سهم کنجاله سویا باید 3 سهم ذرت خریداری کنید.

نبی پور اضافه کرد: یعنی اگر قرار است 15 تن کنجاله سویا را با قیمت هرکیلو 936 تومان خریداری کنیم باید بالاجبار در ازای آن 45 تن ذرت را با قیمت هر کیلو 560 تومان هم خریداری کنیم.

وی با اشاره به قیمت تعیین شده از سوی این شرکت وارد کننده گفت: این قیمت درحالیست که هم اکنون ذرت را در بازار به نرخ کیلویی 470 تومان می فروشند، ضمن اینکه شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده بود که کنجاله سویا با نرخ کیلویی 800 تومان به تولید کنندگان عرضه خواهد شد.

به گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان تهران شرکت "آوا تجارت صبا" در مجموع نهاده های کنجاله سویا و ذرت را 436 تومان گرانتر به تولید کنندگان عرضه می کند.

وی اضافه کرد: علاوه براین مشکل کرایه حمل خودروهای 15 تنی جهت حمل نهاده ها نسبت به اسفندماه سال گذشته (3 ماه گذشته) درحدود 250 هزارتومان گران تر شده است بطوریکه اگر کرایه حمل در اسفندماه 90 در حدود 650 تا 700 هزارتومان بود هم اکنون این رقم به 900 تا 950 هزار تومان رسیده است درحالیکه هنوز گازوئل گران نشده است!

به گزارش مهر، افزایش بی رویه نرخ حاملهای انرژی از جمله سوخت گازوئیل پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها را نیز می توان یکی دیگر از دلایل تاثیرگذاربر افزایش قیمت مرغ در بازار به حساب آورد.

هدایت‌الله اصغری مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذارمیهن هم در این رابطه به مهر گفت: متاسفانه با وجود اینکه دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در حدود 5 هزارتن کنجاله سویا خریداری کرده ایم اما هنوز کمتر از 50 درصد این نهاده را در اختیار این اتحادیه قرار داده اند.

وی اضافه کرد: همچنین اوایل ماه جاری برای خرید 15 هزارتن کنجاله سویا اقدام کرده ایم که متاسفانه مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام عنوان کردند که درحال حاضر با کمبود این نهاده مواجه هستیم و نمی توانیم این مقدار کنجاله سویا را در اختیار شما بگذاریم.

این اظهارنظرها درحالیست که صدرالله دولت مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با مهراز توزیع گسترده نهاده‌های دامی خبرداده و گفته است براساس توافقات انجام شده، قرار بر این است که در مقابل دریافت این نهاده‌ها از سوی تولید کنندگان، مرغ با قیمت توافقی با شرکت پشتیبانی امور دام، در بازار توزیع شود!

به گزارش مهر، به نظر می رسد با توجه به اینکه اساسا تولید و عرضه مرغ در برخی از فصول سال بیشتر از مصرف آن است، باید وزارت صنعت، معدن و تجارت تولیدات مازاد را خریداری و ذخیره نماید تا تولید کننده متضرر نشده و در زمانی که تقاضای بیشتر وجود دارد این کالای اساسی را به بازار عرضه کند تا به نحوی از نوسانات شدید قیمت جلوگیری به عمل آید. آنچه مسلم است در ماههای اخیر مرغداران شدیدا با کمبود مواد اولیه دان روبرو بوده اند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نتوانسته مشکلات کمبود را رفع نماید در صورت ادامه این وضعیت در آینده احتمال گرانتر شدن مرغ وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین