کد خبر: ۱۵۹۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۹

محکومیت ۹ مسلمان مخالف دولت چین به زندان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادگاهی در چین ۹ مسلمان اویغور را در منطقه شین‌جیانگ در غرب این کشور به هفت تا ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

یک گروه حامی حقوق اویغورها با اعلام این خبر که به تایید دادگاه کاشفر در استان شین‌جیانگ هم رسیده، این مجازات‌ها را مصداق آزار سیاسی اقلیت مسلمان اویغور در شین‌جیانگ دانسته و اتهام این ۹ نفر را تحریک به جدایی طلبی، برهم زدن نظم عمومی، تفکرات مذهبی افراطی و برگزاری جلسات مذهبی زیرزمینی به ذکر کرده است.

به گزارش ایسنا، دیلشات راشیت،‌ سخنگوی “کنگره جهانی اویغورها”، می گوید احکام دادگاه بدون هرگونه توجه به قانون اساسی و بنا به خواست سیاسی مقامات چینی صادر شده است.

وی می افزاید: چین با استفاده از مجازات‌های سنگین قصد دارد متهمان را آزار داده و آن‌ها را از حقشان برای داشتن وکلای مدافع و تقاضای فرجام‌خواهی محروم کند.

استان شین‌جیانگ چین از زمان درگیری ماه ژوئیه ۲۰۰۹ بین اویغورها و قوم هان در شهر اورومچی تحت تدابیر شدید امنیتی بوده است. دولت چین اعلام کرده بود طی خشونت‌ها در این استان ۲۰۰ تن کشته و ۱۷۰۰ تن مجروح شدند.

با آنکه اخبار سرکوب مخالفان در بحرین به طور گسترده در رسانه های رسمی جمهوری اسلامی منعکس می شود، اخبار مربوط به سرکوب و نقض حقوق بشر مسلمانان در کشورهایی همچون چین، روسیه و سوریه آشکارا سانسور و بایکوت می شود؛ تنها به این علت که حکومت های این کشورها متحد حاکمیت فعلی محسوب می شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین