کد خبر: ۱۵۹۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۶

افزایش ۶۰ برابری جریمه شرکت در تظاهرات ضد دولتی در روسیه!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ شورای فدراسیون روسیه لایحه ای جنجالی را تصویب کرده که طبق آن جرایم نقض قانون ناظر بر تظاهرات به شدت افزایش پیدا می کند.

به گزارش بی بی سی، با تصویب این لایحه، جرایم نقض این قانون از ۵ هزار روبل به ۳۰۰ هزار روبل برای شرکت کنندگان در تظاهرات و ۶۰۰ هزار روبل برای سازمان دهندگان افزایش پیدا می کند.

این لایحه از حمایت ۱۳۲ عضو این مجلس برخوردار شد و تنها یک نماینده به آن رای مخالف و یک نماینده دیگر رای ممتنع دادند. این لایحه برای اجرایی شدن باید به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برسد. آقای پوتین و حزب حاکم روسیه متحد پیشتر حمایت خود را از این لایحه اعلام کرده بودند.

ولادیمیر پوتین گفته بود که باید از مردم در برابر اقدامات افراطی، حمایت کرد. منتقدان اما حزب حاکم را به تلاش برای از میان بردن آزادی‌های سیاسی و مدنی در کشور متهم کرده‌اند.

بر اساس این لایحه، مردم در صورت شرکت در تظاهرات بدون مجوز و یا نقض قانون هنگام شرکت در تظاهرات با مجوز جریمه خواهند شد. این لایحه به مقامات محلی این اجازه را می دهد تا در مورد مکان تظاهرات عمومی، نحوه برگزاری تظاهرات و ممنوعیت پوشاندن صورت تظاهرکنندگان، تصمیم‌گیری کنند.

این لایحه پس از بحث و مذاکرات طولانی مدت، روز سه شنبه به تصویب دومای دولتی – مجلس سفلای پارلمان روسیه – رسید. نمایندگان مخالف برای ایجاد مانع بر سر تصویب آن، تلاش کردند نزدیک به ۴۰۰ اصلاحیه را مطرح کنند.

دولت روسیه خواهان آن است که این لایحه پیش از آغاز تظاهرات ضد دولتی هفته آینده در مسکو تبدیل به قانون شود. گنادی گودکف، نماینده مخالف دولت از حزب “روسیه عادل” گفته است این لایحه‌ای خشن و بی‌رحم است و هراس کرملین از مردم را نشان می‌دهد. او گفته است “مسیری که کرملین در پیش گرفته به سوی جنگ داخلی است، به سوی سرکوب گسترده است و ما می توانیم پایان آن را متصور شویم: خون، فقر و انقلاب.”

فعالان حقوق بشر می‌گویند این لایحه ناقض محتوای قانون اساسی روسیه است که آزادی تجمع های مسالمت آمیز را تضمین کرده است.

به دنبال انتخابات پارلمانی دسامیر سال پیش که مخالفان گفتند با تقلب همراه بوده، چندین تظاهرات وسیع ضد دولتی در مسکو و سایر شهرها برگزار شد. 

دولت اتهام تقلب در انتخابات را رد کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین