کد خبر: ۱۵۹۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۴

دلايل كاهش توليد خودروهای دوگانه‌سوز اعلام شد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دبير انجمن خودروسازان ايران دلايل كاهش توليد 39.6 درصدي خودروهاي دوگانه‌سوز را تشريح كرد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد:‌ به طور كلي به دليل برخي مسائل خارجي با كاهش توليد خودرو در كشور مواجه بوده‌ايم كه بخشي از آن نيز شامل خودروهاي دوگانه‌سوز شده است.

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر به دليل عدم ارائه تسهيلات به خودروسازان، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان با تاخير مواجه شده است، خاطرنشان كرد: به همين دليل قطعه‌سازان داخلي نيز با مشكل نقدينگي روبرو بوده و در تامين مواد اوليه داخلي و خارجي با مشكل مواجه هستند.

او ادامه داد: اين وضعيت در كنار برخي مشكلات خارجي موجب شده كه روند تامين و تحويل قطعات داخلي و خارجي مورد نياز صنعت خودرو با مشكلاتي مواجه شود كه تاثيرات آن در كاهش توليد خودرو نمايان شده است.

دبير انجمن خودروسازان ايران افزود: گذشته از كاهش كلي توليد خودرو در ايران، كاهش استقبال مردم از خودروهاي دوگانه‌سوز نيز موجب كاهش توليد خودروسازان در اين حوزه شده است.

نعمت‌بخش با بيان اين‌كه در گذشته كمتر بودن قابل توجه قيمت گاز در برابر بنزين دليل استقبال بالاي مردم از خودروهاي دوگانه‌سوز بود، تصريح كرد: در برنامه چهارم توسعه مصوب شد قيمت گاز معادل 40 درصد قيمت بنزين باشد كه تاثير قابل توجهي در جلب مردم به اين خودروها داشت.

وي ادامه داد: با اين حال در برنامه پنجم توسعه اين مصوبه تكرار نشده و در جريان هدفمندسازي يارانه‌ها نيز قيمت گاز افزايش يافت كه به اين ترتيب جذابيت‌هاي بالاي گاز در برابر بنزين كمتر شد.

نعمت‌بخش افزود: از آن گذشته نامناسب بودن پراكندگي جايگاه‌هاي گازرساني و تعداد كم آن‌ها در مقايسه با جايگاه‌هاي عرضه بنزين موجب رويگرداني مردم از اين خودروها در سال‌هاي اخير شده است.

دبير انجمن خودروسازان ايران تصريح كرد: خودروسازان متناسب با تقاضاي بازار محصولات خود را توليد مي‌كنند. در خودروهاي دوگانه‌سوز نيز زماني كه تقاضا بالا بود، توليد اين خودروها افزايش يافت و در حال حاضر نيز با كاهش تقاضا، خودروسازان توليد اين محصولات را كاهش داده‌اند.

طبق آمار انجمن خودروسازان، در فروردين ماه سال جاري توليد خودروهاي سواري دوگانه‌سوز با كاهش 39.6 درصدي به 8857 دستگاه رسيد.

در سال 1390 نيز توليد خودروهاي سواري دوگانه‌سوز در كشور با كاهش 44.1 درصدي به 181 هزار و 364 دستگاه رسيده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین