کد خبر: ۱۵۹۲۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱

ديدار احمدی‌نژاد و پوتین در حاشيه اجلاس شانگهای

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد با بيان اينكه "جمهوري اسلامي ايران و روسيه دو دوست و همسايه با سابقه طولاني و همكاري‌هاي مثبت و سازنده با يكديگر هستند و تاريخ و آينده مناسبات ميان دوکشور، گسترش اين روابط را مطالبه مي‌كند"، گفت: همكاري‌هاي ايران و روسيه ضامن صلح و امنيت براي ملت‌هاي دو کشور و ملت‌هاي منطقه خواهد بود.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) به وقت محلي در حاشيه دوازدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي، در ديدار ولاديمير پوتين ـ رييس‌جمهور روسيه ـ با بيان اينكه "فرصت‌هاي بسيار خوبي در دو كشور براي فعال كردن همه ظرفيت‌هاي موجود به منظور گسترش همكاري‌هاي مشترك وجود دارد"، افزود: شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي،‌ همكاري‌ها و روابط گسترده‌تر ايران و روسيه را اقتضا مي‌كند.

وي با بيان اينكه "تهران و مسكو به تعبيري در يك جبهه قرار دارند"، اظهار كرد: بدخواهاني هستند كه با پيشرفت و گسترش روابط و همكاري‌هاي ايران و روسيه مخالفند و امروز كه جهت‌گيري‌هاي آنها به سمت شرق گسترش يافته، همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران و روسيه مي‌تواند ضامن استقرار صلح و امنيت براي ملت‌هاي خودشان و ديگر ملت‌هاي منطقه باشد.

احمدي‌نژاد خطاب به رييس‌جمهور روسيه گفت: با اراده‌اي كه در روساي جمهور ايران و روسيه وجود دارد، بايد روابط ميان دو کشور را به گونه‌اي تنظيم و طراحي كنيم كه شاهد جهشي در سطح مناسبات في‌مابين و همه‌جانبه باشيم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اينكه "نگاه ايران به آينده روابط با روسيه بر پايه روابطي پايدار جهت‌گرفته است"، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي براي گسترش روابط خود با روسيه ندارد.

وي با بيان اينکه "تكميل و راه‌اندازي نيروگاه بوشهر به نمادي خوب و اميدبخش از دورنماي همكاري‌هاي سازنده ايران و روسيه تبديل شده است"، اظهار كرد: دو کشور مي‌توانند بر همين اساس در بخش‌هاي گوناگون ديگر نيز همكاري‌هاي خود را گسترش دهند. جمهوري اسلامي ايران در عرصه اقتصادي آماده گسترش همه‌جانبه روابط و مراودات تجاري و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك خود با روسيه است و همين بستر و اراده را در بخش‌هاي فرهنگي و گردشگري نيز دارا است.

احمدی‌نژاد مسائل درياي خزر را زمينه و بستر بسيار مساعدي براي بسط روابط و همكاري‌هاي دو كشور عنوان كرد و گفت: معتقدم تفاهم ايران و روسيه درباره مسائل درياي خزر مي‌تواند زمينه مناسبي براي دعوت از ساير كشورها و رسيدن به تفاهمي جامع درمورد مسائل اين حوزه باشد.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، با تبريك مجدد به ولاديمير پوتين به مناسبت انتخاب دوباره وي به سمت رييس‌جمهور روسيه خطاب به وي تاكيد كرد: مطمئنم روسيه با مديريت شما دوران خوبي را پشت سر خواهد گذاشت. جمهوري اسلامي ايران براي ملت روسيه احترام زيادي قائل است و آن را ملتي بزرگ و قوي مي‌شناسد كه توانسته از دل حوادث بزرگ تاريخ، سربلند بيرون بيايد و امروز جايگاه شايسته و مهمي براي خود در عرصه بين‌الملل به دست آورد.

وي همچنين با اشاره به گفت‌و‌گوي تلفني چندي پيش خود با رييس‌جمهور روسيه يادآور شد: در آن گفت‌و‌گو توافقات خوبي حاصل شد، ‌ديدگاه‌ها به يكديگر نزديك و راه براي آينده بهتر در روابط هموار شد و مطمئنم روابط دوستانه و همكاري‌هاي دو كشور هر روز عميق‌تر و مستحكم‌تر از قبل شود.

همچنين، ولاديمير پوتين ـ رييس‌جمهور روسيه ـ در اين ديدار، جمهوري اسلامي ايران را شريك و دوست قديمي و همسايه خوب براي روسيه دانست و تصريح كرد: تاريخي كهن و طولاني از همكاري‌هاي ايران و روسيه وجود دارد و ايران شريك نزديك و صميمي ما براي همكاري در حوزه خزر است.

پوتين تاكيد كرد: روسيه احترام فراواني براي گذشته تاريخي و امروز ملت ايران قائل است و در تمام مسائل بين‌المللي به صورت دائم با اين كشور در تماس و همكاري است.

رييس‌جمهور روسيه با بيان اينكه "در مورد مساله مهم هسته‌يي ايران، به طور دائم با اين كشور در تماس و ارتباط هستيم"، خاطرنشان كرد: روسيه كار بزرگ خود را در احداث و راه‌اندازي نيروگاه هسته‌يي بوشهر به پايان رساند و امروز كار اين نيروگاه پيش رفته و بايد به زودي وارد مراحلي جديد شود.

وي ادامه داد: روسيه همواره از پيشرفت‌ها و حقوق ملت ايران در همه مجامع جهاني حمايت كرده است و استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي را حق مسلم جمهوري اسلامي ايران مي‌داند و همچون تهران كه با توسعه سلاح‌هاي كشتار جمعي و تسليحات اتمي مخالف است، اساس كار خود را بر اين ايده استوار كرده است.

پوتين، همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور را پرحجم و در سطح بالا ارزيابي كرد و افزود: مطمئنم ايران و روسيه بايد در حوزه اقتصادي همكاري‌هاي بسيار بيشتري را با يکديگر داشته باشند.

رييس‌جمهور روسيه در پايان، با اشاره به اينكه مسائل حوزه درياي خزر هنوز به صورت كامل رفع و رجوع نشده و روسيه بسيار علاقه‌مند و مصمم به حل و فصل اين مساله است"، تاكيد كرد: بايد براي تدوين سند جديدي جهت اجماع بر حل و فصل مسائل درياي خزر آماده شويم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
0
0
ای کاش احمدی نژاد روی بحث نیروگاه بوشهر بیشتر مانور میداد؛ باور کنید نیروگاه اتمی بوشهر پتانسیل زیادی برای گسترش همکاریهای دوجانبه داره؛ پوتین هم استقبال میکرد؛ ..............
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین