کد خبر: ۱۵۹۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵

روایت احمدی نژاد از عناصر پشت پرده در آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، دكتر محمود احمدي نژاد در گفت و گو با شبكه تلويزيوني فونيكس چين در پاسخ به سوالي درباره ارزيابي وي از وضعيت منطقه و جهان اظهار داشت : ممكن است در مسير تحولات در كوتاه مدت مشكلاتي پيش آيد اما آنچه بايد به آن توجه كنيم اين است كه ملت ها در كوتاه مدت زندگي نمي كنند و همچون رودخانه اي هستند كه از صدها سال قبل جاري بوده و همچنان جريان دارند . حوادث و رخدادهاي پيش رو كوتاه مدت بوده اما تغييراتي وسيع به نفع عدالت و ملت ها در راه است .

وي مسير نهايي تغييرات و تحولات عرصه بين المللي به نفع عدالت و به سود ملت ها را امري محتوم توصيف كرد كه با كنار هم قراردادن تحولات جاري در جهان تصويري كامل از آن به نمايش گذاشته خواهد شد و اظهار داشت : ممكن است موانعي بر سر راه وجود داشته باشد اما وقتي به مسير نگاه مي كنيم شيريني اين اتفاقات به كام خواهند نشست چرا كه اگر چه كوهنوردي سخت است اما براي رسيدن به قله چاره اي جز صعود از صخره ها و قله ها نبوده و مهم اين است كه حركت ما در مسير صعود به قله باشد .

رييس جمهور جامعه بشري را در مسير نيل به سوي فتح قله ها توصيف و تصريح كرد : شاهد اين ادعا اين است كه امروز ما از مليت هاي مختلف ، يكديگر را درك كرده ، عدالت به مطالبه اي جهاني تبديل شده و همگان خواستار تغييراتي اساسي در نظم جهاني هستند .

خبرنگار شبكه تلويزيوني فونيكس چين از دكتر احمدي نژاد پرسيد، وقتي پنج سال قبل در حاشيه اجلاس شانگهاي با شما گفت و گو كردم چهره شما خندان بود و امروز نيز با چهره اي خندان با ما مواجه شديد ، با اين روحيه وضعيت امروز خود را به نسبت 5 سال پيش چگونه ارزيابي مي كنيد ، رييس جمهور پاسخ داد : يك ملت مثل رودخانه اي جاري است كه اگر در هر لحظه به هر نقطه آن نگاه كنيد آبي كه در آن نقطه جاري است ، همان آبي نيست كه لحظه قبل در آنجا جاري بود، اما رودخانه همان رودخانه است و نقش افراد در دل ملت نيز مانند همان قطرات آب در رودخانه است كه مي آيند و مي روند، اما ملت باقي است .

دكتر احمدي نژاد گفت : ملت ايران به سرعت در حال طي كردن مسير پيشرفت است و امروز اين ملت با 20 سال قبل و حتي با 5 سال پيش قابل مقايسه نيست و اگر چه ممكن است تغييرات و تحولات شرايط منطقه اي و جهاني در كوتاه مدت به نفع ملت ايران رقم نخورد اما تحولات در بلند مدت يقيناً به صورت كامل به نفع ملت ايران است و شكي ندارم كه هم ملت ايران و هم ملت چين از سختي ها عبور كرده و آينده اي به مراتب بهتر از امروز پيش رو دارند .

رييس جمهور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه قله اي كه به آن اشاره كرديد در مديريت شما كجا و چگونه تعريف مي شود؟ اظهار داشت : تلاش هاي ما براي پيشرفت صرفاً در جغرافياي ايران محدود نمي شود و همه جامعه بشري را مد نظر دارد، چرا كه اگر چه هر ملتي بايد حداكثر تلاش خود را براي پيشرفت به كار گيرد اما اين تلاش ها زماني به نتيجه كامل و مطلوب مي رسند كه در دل يك نظام عادلانه مستقر در كل جهان صورت گيرند .

دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه تلاش براي پيشرفت يك ملت بايد با تلاش براي اصلاح نظام بين الملل همراه باشد ، افزود : ملت ها در چهارچوب نظام بين الملل زندگي مي كنند و به عنوان مثال امروز علي رغم همه تلاش هاي ملت چين براي پيشرفت و سازندگي، اقدامات آنان با فشارها و محدوديت هايي از ناحيه نظام بين الملل مواجه است كه در مسير رشد اين كشور مانع تراشي مي كنند.

رييس جمهور با بيان اينكه نظام حاكم بر جهان ناعادلانه بوده و مانع پيشرفت و دستيابي ملت ها به حقوق حقه خود است، تصريح كرد: پيشرفت زماني محقق خواهد شد كه ملت ها براي پيشرفت خود و اصلاح نظام بين الملل به صورت همزمان تلاش كنند و هر دوي اين مجموعه تلاش ها را يك ماموريت بدانند و اين راه روشني است كه بايد همه ملت ها ادامه دهند تا به كشوري پيشرفته و نظمي عادلانه در جهان دست يابند.

دكتر احمدي نژاد در پاسخ به سوالي درباره مساله هسته اي كشورمان و اينكه سخت ترين و پيچيده ترين مساله اين پرونده از نظر ايران چيست؟ تصريح كرد: موضع جمهوري اسلامي ايران در اين باره كاملا روشن است؛ همه فعاليت هاي هسته اي ايران زير نظر آژانس بوده و هر اتفاقي در اين عرصه توسط دوربين هاي آژانس ضبط و ثبت مي شود و مشكل اصلي در برخورد سياسي قدرت هاي حاكم بر مراكز قدرت در جهان با ايران است.

رييس جمهور با طرح اين سوال كه آيا مشكل كشورهاي غربي در موضوع پرونده هسته اي ايران ساخت بمب اتم است؟ خاطر نشان كرد: اگر واقعاً مشكل اين است كه كشورهاي غربي به اعتراف خود هزاران بمب اتم در اختيار دارند كه مي تواند بارها كره زمين را به طور كامل متلاشي كند و رژيم صهيونيستي نيز به اعتراف خود250 بمب هسته اي دارد. نگراني آنها از توانايي ايران براي غني سازي اورانيوم به ميزان 20 درصد نيست ، چرا كه امروز كساني با سابقه استفاده از بمب اتمي بيشترين تعداد از اين نوع تسليحات را در اختيار دارند.

دكتر احمدي نژاد گفت : مخالفت غربي ها با بهره گيري ايران از انرژي صلح آميز هسته اي ، سياسي بوده و برآمده از مخالفت آنها با استقلال و پيشرفت ملت هاي مستقل است، اگر نه خود اين كشورها پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ، زماني كه يك ديكتاتور وابسته به آنان در ايران حاكم بود با وي رابطه بسيار خوبي داشته ، شش قرارداد اتمي با او امضا كرده و نيروگاه و مواد هسته اي در اختيار او قرارداده بودند اما زماني كه ملت ايران آن فرد را از حكومت كنار زدند و از روزي كه اين ملت آزاد شده و اراده كرد مستقل زندگي كند ، مخالفت هاي مستكبران با اين مردم آغاز شد و از آن زمان با هر اقدامي كه نشانه پيشرفت ملت ايران باشد ، مخالفت مي كنند و فرقي نمي كند كه اين اقدام فرستادن ماهواره مخابراتي به فضا يا پيشرفت در عرصه هاي نانو يا بيوتكنولوژي باشد ؛ مساله اصلي اين است كه آنان مي خواهند ايران و همه ملت هاي مستقل را عقب مانده نگه دارند تا به اين ترتيب نيازمند و وابسته به مستكبران باقي بمانند.

رييس جمهور با تاكيد بر اينكه مستكبران هيچ گاه علت اصلي مخالفت خود با پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه انرژي هسته اي را آشكار نخواهند كرد ، افزود: ايران به روند گفت و گوها و مذاكرات و تلاش براي اثبات حقوق هسته اي خود ادامه داده و با ارائه پيشنهادات سازنده، براي اثبات حقوق هسته اي خود تلاش مي كند.

دكتر احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه سران جمهوري اسلامي ايران بر اين نكته تاكيد دارند كه دين اسلام اجازه ساخت سلاح هسته اي را به اين كشور نمي دهد، اما غربي ها اين استدلال را نمي پذيرند ، آيا به آنها حق مي دهيد ؟ گفت : كساني كه 400 سال استعمارگري و برده داري را در كارنامه خود دارند، دو جنگ جهاني به راه انداخته اند و امروز هر جا كه جنگي جريان دارد آنها حضور دارند و فقر گسترده و فراگير در بسياري مناطق جهان حاصل عملكرد آنهاست ، آيا حقي براي اظهار نظر در مورد حق و حقوق ديگران و مداخله در امور آنان دارند؟

رييس جمهور با بيان اينكه سلطه طلبان بين المللي به دنبال احياء دوره استعمارند اما به شكل مدرن و با نقابي جديد، افزود : ‌مستكبران در مسير تحقق اين هدف پيشرفت ملت هايي مثل ايران و چين را مانعي بر سر راه خود مي دانند و از همين رو حتي اگر موضوع هسته اي ايران بهانه قرار نگيرد ، بهانه ديگري مي يابند و شاهد آن نيز اين است كه وقتي مستكبران در سالهاي ابتدايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي صدام حسين را وادار به حمله به ايران كردند به هيچ وجه پرونده و فعاليت هاي هسته اي ايران موضوعيت نداشت اما آنان به صورت همه جانبه از تهاجم نظامي خسارت بار رژيم بعث به ايران حمايت كردند و اين دليلي جز مخالفت با اراده ملت ها براي مستقل زندگي كردن ندارد .

دكتر احمدي نژاد تاكيد كرد : البته اين دشمني ها براي ملت ايران مهم نيستند، چرا كه ناشي از مخالفت نظام جمهوري اسلامي با نظم حاكم بر جهان است كه در آن هر كسي به اعتبار وصل بودن به قدرت هاي استكباري به خود حق مي دهد، ديگران را تهديد كرده ، تحت فشار قرارداده يا به او حمله كند .

رييس جمهور با بيان اينكه ملت ايران با نظم ناعادلانه حاكم بر جهان كه صرفاً به نفع آمريكا و دوستان اوست مخالف بوده و آن را عامل همه بدبختي هاي جامعه بشري مي داند ، اظهار داشت : اين نظم بايد با اتكاء به انديشه ، فرهنگ و اراده ملت ها تغيير كند و نيت ما مبني بر جايگزيني نظمي عادلانه، به جاي نظم فعلي آن نيست كه با جنگ و تهديد چنين هدفي را به پيش ببريم بلكه منطق و انديشه بستري است كه ملت ايران تحقق اين هدف را در دامن آن دنبال مي كند.

دكتر احمدي نژاد با تصريح به اينكه دين و اعتقادات ما اجازه تهديد ، توهين و درگيري با ديگر ملت ها را براي پيشبرد اهدافمان نمي دهد ، خاطر نشان كرد : از آنجا كه مستكبران دين ندارند اين حرفها را نمي فهمند؛ دين آنان قدرت و ثروت است كه پيشبرد اهداف و تامين منافعشان را به هر قيمتي، حتي به قيمت كشتار مردم بيگانه توجيه مي كند و شما خود در چين، سالهاي طولاني با يكي از مصاديق اين موضوع يعني استعمار انگليس درگير بوديد كه قصد داشتند بر اين ملت مسلط شده و همه ثروتش را غارت كنند.

رييس جمهور گفت : آنچه در اعتقادات ملت ايران مورد تاكيد قرار گرفته روش و منش خدمت ، احترام و عدالت براي ملت ها و تلاش براي ريشه كني فقر ، تبعيض و جنگ در همه دنيا و براي همه ملت هاست و شادي خود را در تلخكامي ديگران و كسب ثروت براي خود را در تحميل فقر به ديگران تعريف نكرده ايم .

دكتر احمدي نژاد وضعيت كشورهاي قاره آفريقا را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت :‌ سلطه گران غربي تمام ثروت ملت هاي آفريقايي را غارت كرده و فقر فراگير و شديد را به آنها تحميل نموده اند اما ما ملت هاي شرقي با اين خوي و خصلت ها ، نسبتي نداريم و منطق ما با منطق كساني كه مي خواهند همه مسائل را با زور اسلحه حل و فصل كنند، متفاوت است.

رييس جمهور اضافه كرد : ‌امروز مردم خود اروپا و آمريكا هم اسير سلطه اقليتي سرمايه سالار شده اند كه اگر چه عاملان و بانيان اصلي بحران اقتصادي امروز غرب و جهان هستند ، اما وقتي قرار است اين بحران رفع شود ، باز همين سرمايه سالاران دست در جيب مردم مي كنند تا به هزينه آنان بحران هاي اقتصادي را مرتفع نمايند و مردم اين كشورها نيز هر چه فرياد مي زنند صدايشان به جايي نمي رسد چرا كه اكثر آنان حاكماني ناصالح دارند كه به جاي تامين منافع ملت هايشان به فكر حمله نظامي ، دخالت و توطئه عليه ديگر كشورها هستند، تا منافع همان اقليت سرمايه سالار تامين شود .

دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه دوره استعمار به پايان رسيده و مستكبران بايد به كشورهاي خود بازگشته و به جاي دخالت در امور ديگران به فكر تامين منافع ملت هايشان باشند ، تصريح كرد : از زاويه نگاه اعتقادي و مذهبي ملت ايران، همه انسان ها محترم بوده و همه بايد در مديريت جهان مشاركت كنند تا چند دولت و سرمايه سالاران آنان خود را مالك دنيا و برتر از ديگران نبينند؛ دين ما معتقدان به خود را به اخلاق ، انسانيت، تواضع، مهرورزي و دوست داشتن ديگران توصيه مي كند ، نه به سلاح ، تهديد و تحقير .

رييس جمهور در پاسخ به اين سوال كه در 6 سال گذشته نشانه هايي از سوي جمهوري اسلامي ايران براي برقراري روابط با ايالات متحده آمريكا مشاهده شده كه به نتيجه نرسيده ، در صورت انتخاب فرد ديگري در دوره آتي انتخابات رياست جمهوري آمريكا ايران چه انتظاري از وي خواهد داشت ؟ گفت : جمهوري اسلامي ايران همواره از گفت و گو درباره مسائل مختلف بين المللي با كشورهاي مختلف از جمله آمريكا استقبال كرده اما در عين حال تاكيد داشته است كه اين گفت و گو ها بايد در فضايي عادلانه و ضمن احترام به حقوق متقابل ملت ها صورت گيرد .

دكتر احمدي نژاد افزود : زماني كه اين بحث از سوي ايران مطرح شد ، آمريكايي ها از آن استقبال نكردند و معتقدم عناصر پشت پرده تصميم گير براي دولت آمريكا فعلاً تصميمي براي تغيير در عرصه رياست جمهوري اين كشور در انتخابات آتي ندارند .

رييس جمهور نظام سياسي آمريكا را جزء بسته ترين نظامهاي سياسي جهان برشمرد و اظهار داشت :‌ در آمريكا حتي براي انتخاب رييس جمهور اين عناصر پشت پرده هستند كه تصميم مي گيرند و فكر نمي كنم در دوره آتي تصميمي براي تغيير در عرصه رياست جمهوري اين كشور اتخاذ شده باشد .

دكتر احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه عناصر پشت پرده در عرصه سياست ايالات متحده كه از آنها نام برديد، چه كساني هستند؟ تصريح كرد : اينان همان كساني هستند كه ايالات متحده را اداره كرده و اداره مراكز قدرت و ثروت دنيا در اختيار آنان است .

رييس جمهور اضافه كرد : اگر چه در ظاهر در عرصه سياسي آمريكا دو حزب دمكرات و جمهوري خواه ، صحنه گردانان سياست هستند و با يكديگر رقابت مي كنند ، اما مديران اصلي ، صحنه سياست و قدرت در آمريكا افراد ديگري هستند .

دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه سياست هاي كلي در آمريكا با جابجايي افراد تغييري نمي كند، خاطر نشان كرد : ممكن است در دوره هاي مختلف چهره هاي جديد با ادبيات و روش هاي متفاوت در آمريكا روي كار بيايند اما همه آنها پي در پي ، سياست هاي واحدي را اجرا مي كنند ، به عنوان مثال آمريكا سالهاي طولاني است كه قصد دارد بر خاورميانه مسلط شده و از رژيم صهيونيستي حمايت مي كند و اين سياست با روي كار آمدن هيچ فردي و از هيچ حزبي تغييري نكرده است و همچنين گسترش پايگاه هاي نظامي اين كشور در سرتاسر دنيا سياستي خدشه ناپذير در دولت هاي متوالي است .

رييس جمهور با بيان اينكه رويكرد مخالفت با دولت هاي مستقل و خود برتر بيني نزد هيچ يك از دولت هاي مختلف آمريكا تغييري نداشته است ، خاطر نشان كرد : البته تصميم گيران پشت پرده سياست آمريكا هر زماني كه احساس نياز كردند چهره اي جديد به عرصه انتخابات رياست جمهوري آمريكا آورده اند ؛ چنانكه وقتي در سال هاي منتهي به دور قبلي انتخابات رياست جمهوري اين كشور وجهه آمريكا در عرصه بين المللي و نزد ملت ها مخدوش و منفور شده بود، اين عده احساس كردند كه بايد شخصيتي روي كار بيايد كه اين چهره را ترميم كند و طوري صحنه را مديريت كردند كه او به اين جايگاه رسيد در حالي كه تصميم گيران اصلي تغييري نكرده اند و با در اختيار داشتن تمام ثروت و قدرت سياسي و رسانه اي در آمريكا همه امور را مديريت كرده و اجازه نمي دهند كسي خارج از حيطه تمايلات آنان تصميمي گرفته يا اقدامي كند .

دكتر احمدي نژاد سازمان "ايپك" را يكي از مصاديق اظهارات خود درباره عناصر تصميم ساز پشت پرده در سياست ايالات متحده نام برد و گفت : همه روساي جمهور آمريكا در حالي كه به طور طبيعي در قبال جمعيت 300 ميليوني اين كشور متعهد هستند، بايد در نشست اين سازمان حضور يافته و در مقابل اقليتي ناشناخته اداي سوگند كرده و متعهد به رعايت منافع آنها شوند. حال مي توان فهميد كه در آمريكا واقعاً چه كسي حاكم است ؛ رييس جمهور يا اعضاي سازمان ايپك ؟

رييس جمهور اضافه كرد : با روند فعلي تغييري در عرصه سياسي و رويكردهاي دولت ايالات متحده رخ نخواهد داد حتي اگر رييس جمهور تغيير كند و چنانكه قرائن و شواهد گواهي مي دهند فعلا ماموريت رييس جمهور فعلي از نظر تصميم گيران پشت پرده قدرت در آمريكا پايان نيافته و همچنان به حضور او نياز دارند.

وي در پاسخ به اين سوال كه يكي از مقامات آمريكايي هنگام سفر به سرزمين هاي اشغالي فلسطين، مدعي شده بود كه ايالات متحده ، طرح كاملي براي حمله به ايران دارد كه در صورت نياز آن را عملياتي خواهد كرد ، واكنش ايران به اين مساله چيست و آيا تا به حال ضرورتي براي مقابله با اين تهديدات احساس كرده ايد ؟ گفت: خود آقاي بوش هم مدعي داشتن چنين طرح هايي بود پس مي بينم كه تعيين سياست ها و اعلام و اجراي آنها در آمريكا ارتباطي با جابجايي افراد ندارد و از سويي ديگر ملت ايران 33 سال است كه عادت كرده با اين تهديدها زندگي كند .

رييس جمهور اضافه كرد : ملت ايران ملتي بزرگ و برخوردار از تاريخي پر افتخار و همواره آماده دفاع از خود است ؛ ملت ايران مي خواهد با عزت زندگي كند و اگر چه بعيد مي دانم كه بين ايران و آمريكا درگيريي پيش بيايد اما بزرگي و قدرت ملت ايران نيز بر هيچ كس پوشيده نيست .

وي در پاسخ به اين سوال كه فشارها از ناحيه كشورهاي غربي به ايران هر روز در حال افزايش است و شما با چه حالت قلبي با اين مواضع از سوي غربي ها مواجه مي شويد؟ اظهار داشت : ما يك ملت هستيم ، ملتي چند هزار ساله كه مثل برخي ملت ها از صد يا دويست سال پيش به وجود نيامده ايم .

رييس جمهور ادامه داد: ايران و چين كشورهايي هستند كه از سوابق چندين هزارساله تمدني برخوردار بوده و حوادث بزرگ و كوچك زيادي را در طول تاريخ پرافتخار خود پشت سر گذاشته اند و يقيناً رويدادهاي جاري را نيز با سرافرازي پشت سر خواهند گذاشت ؛ من به آينده ايمان دارم چون به ملت ايران و خداي اين ملت ايمان دارم .

خبرنگار شبكه تلويزيوني فونيكس از رييس جمهور پرسيد كه آيا شما در قلب ملت ايران يك قهرمان هستيد ؟ و رييس جمهور پاسخ داد: من در رودخانه جاري و زلال ملت ايران يك قطره ام و اين براي من باعث افتخار زيادي است كه قطره اي از اقيانوس ملت ايران و بشريت باشم و از آنجا كه امروز همه ملت ها به دنبال عدالت هستند ، قطره اي از اقيانوس اين ملت ها بودن بسيار زيبا و مطلوب است .

دكتر احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه از زمان روي كار آمدن جنابعالي روابط ايران با چين چه تفاوت هايي ايجاد شده است؟ تصريح كرد : در سالهاي اخير اعتماد متقابل در روابط ايران و چين بيشتر شده و دايره روابط و همكاري ها بسيار گسترش يافته است ، البته دو ملت داراي روابطي تاريخي و كهن هستند و ايران و چين مبدا و مقصد جاده ابريشم به عنوان بزرگترين خط تاريخي ، فرهنگي و تجاري در مهد تمدن هاي كهن جهان هستند كه الگوهاي ماندگار آباداني ، عمران و خلق فرهنگ هاي غني را براي جهانيان به يادگار گذاشتند.

رييس جمهور خاطر نشان كرد : روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين همواره روابط خوبي بوده و پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين روابط در مسير گسترش روز افزون قرار گرفته و به ويژه در سالهاي اخير رشد صعودي داشته است و در كنار آن در عرصه هاي بين المللي نيز ديدگاه هاي دو كشور بيش از پيش به يكديگر نزديك شده و امروز ايران و چين در جبهه اي واحد به تعميق و گسترش همكاري هاي خود مشغول هستند.

دكتر احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه با توجه به ارتقاء سطح روابط اقتصادي ايران و چين ، جمهوري اسلامي ايران چه انتظاراتي از چين دارد ؟ گفت : ايران و چين بايد به طور طبيعي در مسير گسترش روابط خود كارها را پيش برده ، موانع را رفع كرده و همكاري هاي مشترك را به پيش ببرند ؛ ايران و چين دو كشور بزرگ و با ظرفيت هاي بي پايان هستند كه روابط آنها به نفع دو ملت و ديگر ملت هاي مستقل بوده و عليه هيچ كشور ديگري نيست .

رييس جمهور در پاسخ به اين سوال كه نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه اظهار داشته است كه طرح جديد وي براي حل مسائل سوريه فقط با كمك ايران و روسيه قابل اجراست ، نظر شما در اين رابطه چيست ؟ گفت : جمهوري اسلامي ايران درباره سوريه دو حرف روشن دارد، اول اينكه اين حق همه ملت هاست كه از احترام ، عدالت ، آزادي و حق تعيين سرنوشت برخوردار باشند و دوم اينكه احقاق اين حق و استيفاي آن بايد با روش هاي مسالمت آميز و از آن مهمتر بدون دخالت خارجي صورت گيرد ، چرا كه دخالت هاي خارجي نقطه مقابل آرامش ، ثبات و احقاق حقوق ملت هاست .

دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه هر گاه و هر جا كه ناتو براي حل مشكلي وارد عمل شده وضع بدتر از سابق شده است ، افزود : ملت سوريه ملتي رشيد و بزرگ است كه بايد به او كمك كرد تا در فضاي دوستانه و با مشاركت مردم خود اين كشور مسائلش را حل كند و اگر اصلاحاتي بايد انجام شود كه لازم هم هست، بايد در فضايي آرام و بدون تنش آفريني بيگانگان باشد در حالي كه منافع بيگانگاني كه امروز در امور داخلي سوريه دخالت مي كنند در دل درگيري و تفرقه نهفته است .

رييس جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا با اجراي طرح جديد مبني بر اينكه بشار اسد با كمك و دخالت ايران و روسيه قدرت را به هر كس كه خودش تشخيص مي دهد واگذار كند، موافق هستيد؟ تصريح كرد : به هيچ وجه نبايد در امور داخلي كشورهاي ديگر دخالت كرد و چنين اموري فقط در حيطه اختيارات دولت و ملت سوريه است ؛ سياست جمهوري اسلامي ايران توقف كشتار ، كينه ورزي و دخالت بيگانگان در سوريه و حاكميت اراده اين ملت بر سرنوشت خويش است .

دكتر احمدي نژاد ادامه داد : هيچ كس نمي تواند از خارج از يك كشور به كسي، يا مسئولي در آن كشور بگويد در جايگاهت بمان يا برو؛ حقوق همه ملت ها بايد محترم شمرده شده و اگر اين اصل رعايت شود ديگر جنگ و درگيري باقي نخواهد ماند . بايد كمك كنيم تا فضايي ايجاد شود كه ملت سوريه بتوانند انتخابات آزاد برگزار كنند، اگر نه دخالت هيچ كشوري در امور داخلي سوريه كمكي به اين كشور نخواهد كرد .

رييس جمهور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه ايران به عنوان عضو غير رسمي سازمان شانگهاي چه انتظاري از اين سازمان و اعضاي آن دارد ؟ اظهار داشت : جمهوري اسلامي ايران روابط خوب و رو به گسترشي با همه اعضاي سازمان شانگهاي دارد و تصميم گيري در مورد اين كه ايران به عنوان عضو رسمي اين سازمان پذيرفته شود يا نه فقط به عهده اعضا است .

دكتر احمدي نژاد تاكيد كرد : آنچه براي ايران در ارتباط با سازمان شانگهاي مهم تر است ، داشتن روابط دوستانه با اعضاست و جمهوري اسلامي به طور اصولي از اهداف انساني اين سازمان حمايت مي كند و معتقد است اعضاي رسمي و ناظر اين سازمان ظرفيت هاي فراواني براي انجام كارهاي مشترك بزرگ دارند و ايران تمام توان خود را براي كمك به تحقق اهداف اين سازمان به كار خواهد گرفت .

رييس جمهور در پاسخ به سوالي درباره تمايل و اصرار كشورهاي غربي براي عضويت در سازمان شانگهاي گفت : تصميم گيري در اين مورد هم بر عهده اعضاي سازمان است . البته تشكيل سازمان شانگهاي تلاشي براي عبور از تهديدات و فشارهاي كشورهاي غربي و به منظور رفع تبعيض و ايجاد عدالت در عرصه منطقه اي و بين المللي بود و اگر كساني كه مسئول همه خرابي ها و بحران هاي دنياي امروز هستند به اين عرصه نيز وارد شده و تصميم گير شوند، ديگر اميدي به تحقق اهداف تشكيل اين سازمان باقي نخواهد ماند و البته مجدداً تاكيد مي كنم كه تصميم گيري در اين مورد فقط بر عهده اعضاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین