کد خبر: ۱۵۹۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۱

مجیدی:سینمای ایران مبتذل است

آفتاب‌‌نیوز :  مجيدي كه در نشست پرسش و پاسخ فيلم «بيد مجنون» در فرهنگسراي نياوران سخن مي‌گفت، افزود: افتخارات بي‌نظير سينماي ايران در سطح داخلي و بين‌المللي به راحتي به دست نيامده است كه به سادگي شاهد از دست رفتن آن باشيم.

مجيدي تاكيد كرد: من پنج سال پيش هشدار دادم كه صداي پاي ابتذال مي‌آيد، ولي هم‌اكنون شاهد تجلي ابتذال در عرصه‌هاي مختلف سينما هستيم. سينمايي كه زماني به آن افتخار مي‌كرديم هم‌اكنون شاهد نزول آن هستيم و در سراشيبي سقوط قرار گرفته است.

وي از شرايط اكران فيلمها اظهار تاسف كرد و گفت: فيلمهاي سخيف، مبتذل و بي‌ارزش فيلم‌فارسي، ماهها است كه مي‌توانند سينماها را به اشغال خود درآورند، اما فيلمهاي ارزشمندي چون «گيلانه» و «خيلي دور، خيلي نزديك» علي‌رغم استقبال بي‌نظير و استثنايي تماشاگران با بي‌مهري مواجه مي‌شوند.

اين كارگردان سينماي ايران در ادامه تصريح كرد: فيلمهايي كه با دغدغه مسائل اجتماعي در ايران ساخته مي‌شوند، در حاشيه قرار مي‌گيرند ولي فيلمهايي كه ابتذال از سر و رويشان مي‌بارد مورد ارج قرار مي‌گيرند.

مجيدي گفت: مدعيان سينمايي بدنه مگر ادعا نمي‌كنند كه فيلم براي مخاطب بايد ساخته شود. پس چرا علي‌رغم استقبال مردم از فيلمهايي چون «گيلانه»،« بيد مجنون » و «خيلي دور خيلي نزديك» اينگونه با آنها بي‌مهري مي‌شود.

كارگردان «رنگ خدا» تاكيد كرد: اگر پخش اين فيلمها در دست مدعيان سينماي بدنه و مردمي بود فروش فيلم‌هايي چون «بيد مجنون» و «گيلانه» و «خيلي دور خيلي نزديك» بسيار زيادتر مي‌بود. هم‌اكنون «بيد مجنون» فروش روزانه‌اش از فيلم‌هاي سينماي بدنه بيشتر است.

وي ادامه داد: ما مي‌توانستيم به سينماي انديشمند خود بباليم، اما متاسفانه ديگر گوش شنوايي وجود ندارد.

مجيدي گفت: مسؤولان فقط شعار حمايت از سينماي فاخر و ارزشمند مي‌دهند. بنابراين فيلمهاي خوب سينماي ايران حاصل تلاش و زحمات فردي سينماگران مطرح است.

وي افزود: قطعا توليد فيلم ارزشمند «خيلي دور، خيلي نزديك» محصول تلاش‌ها و زحمات شخص رضا ميركريمي است

و حوزه هنري تنها سرمايه‌گذار اين فيلم بوده است. نمي‌دانست كي ساخته شده، كي تمام شده و فقط مي‌پرسيدند درچه مرحله‌اي قرار دارد.

مجيدي ادامه داد: يا فيلم خوب خانم بني‌اعتماد، محصول تلاشها و پيگيريهاي شخص خانم بني‌اعتماد است.

او تاكيد كرد: اگر تلاش جدي صورت نگيرد شاهد مرگ هميشگي سينماي صاحب انديشه خواهيم بود، اما اين دغدغه را داريم كه خدا نكند سينما دچار ضرري شود كه بعدها ديگر نتوان آن را جبران كرد.

وي به استقبال مردم از«بيد مجنون» اشاره كرد و گفت: هيچ كس در مخيله‌اش نمي‌گنجيد بيد مجنون با چنين استقبالي مواجه شود.

مجيدي با انتقاد از حوزه هنري افزود: حوزه هنري اگرچه سرمايه‌گذار فيلم «بيد مجنون» بود، ولي از يك مرحله به بعد، فيلم را به‌حال خود رها كرد و مثل بچه‌اي كه تنها آن را به دنيا آورده اما توجهي به رشد آن ندارد با فيلم برخورد كرد.

مجيدي در ادامه اظهارات خود با صراحت از فيلمسازاني چون كيومرث پوراحمد و عليرضا داوودنژاد انتقاد كرد و گفت: باعث تاسف است كه فيلمساز مورد علاقه من و مردم، فيلمي مثل «گل يخ» بسازد و چرا فيلمسازي كه فيلم ارزشمند «نياز» را ساخته است، به سمت سينمايي خنثي و بي‌هويت حركت مي‌كند.

مجيدي در ادامه با اشاره به اينكه اگر حمايت مردم و استقبال آنها از فيلمهايي چون بچه‌هاي آسمان، رنگ خدا و باران نبود قطعا به بيراهه مي‌رفتم افزود: فيلم «بيد مجنون» نيز از زمان جشنواره مورد بي‌مهري برخي منتقدان و روشنفكران قرار گرفت.

وي توضيح داد: برخي از روشنفكران ، به درستي مسير را تبيين مي‌كنند و برخي از آنها ما را به بيراهه مي‌كشانند .

فيلم «بيد مجنون» متاسفانه با هجمه بسيار سنگيني از سوي برخي منتقدان و روشنفكران روبه‌رو شد ، اما حمايت و استقبال مردم نشان داد بايد در راه خود ثابت قدم باشم.

كارگردان فيلمهاي «بچه‌هاي آسمان» و «رنگ خدا» تاكيد كرد: معتقد نيستم كه همه فيلمهايم كامل وبدون نقص هستند و معتقدم كه در مسير فيلمسازي خود در حال تجربه كردن و رشد هستم. قطعا ضعفهايي به «بيد مجنون» وارد است؛ ولي منتقدان با شلاق كشيدن برروي يك فيلمساز به جايي نمي‌رسند. بنابراين به اين نتيجه رسيده‌ام در اين سينما بايد قدمهاي بسياري با آرامش برداشت.

وي ادامه داد: فضايي كه برخي نويسندگان و روشنفكران بوجود آوردند به حدي بود كه سينمادارها حاضر نبودند اين فيلم را اكران كنند. چون معتقد بودند اين فيلم نه مخاطب عام و نه مخاطب خاص دارد و در اكران عمومي شكست مي‌خورد. اما با صبر و حوصله، انتقادها را گوش كرديم و منتظر اكران فيلم شديم.

مجيدي در ادامه صحبتهاي خود تاكيد كرد: دغدغه من هميشه اين بوده است كه به سينما و بيان تصويري هرچه بيشتر نزديك شوم. در «بيد مجنون» سعي كردم از پيچيدگي‌ها عبور كنم و به يك سادگي برسم تا بتوانم با همه نوع مخاطب ارتباط برقرار كنم.

وي ادامه داد: در حقيقت لطف خدا شامل حال ما شد و مخاطبان داخلي و خارجي از فيلم «بيد مجنون» استقبال كردند.

مجيد مجيدي گفت: در فيلمهايم سعي كرده‌ام به فطرت انسانها بپردازم. زماني كه «رنگ خدا» را مي‌ساختم برخي از منتقدان مي‌گفتند اين فيلم نمي‌تواند در آن سوي مرزها با مخاطب ارتباط برقرار كند، چون «رنگ خدا» به موضوع خداجويي مي‌پردازد ولي در غرب چنين احساسي وجود ندارد. من اعتقاد داشتم مگر مي‌توان خدا را حذف كرد، رنگ خدا آنقدر تاثيرگذار بود كه با استقبال تماشاگران آمريكايي، اروپايي ، ژاپني و ... مواجه شد.

مجيدي در پاسخ به سؤال تماشاگري كه پرسيد چرا آقاي مجيدي در فيلم، به جاي خدا، يوسف را مجازات كرده‌ايد؟ گفت: با همه احترامي كه به نقدها دارم ولي معتقدم كه همه آنها به بيراهه رفته‌اند چون يوسف در «بيد مجنون» مجازات نمي‌شود و سرنوشت او عين لطف است، چون اگر قرار بود يوسف مجازات شود بايد يك سير قهقرايي طي مي‌كرد اما به وجه معرفتي بالاتري مي‌رسد.

مجيدي تاكيد كرد: همه ما انسانها در زندگي با خداوند خود عهد مي‌بنديم و آن را مي‌شكنيم ولي از آنجا كه لطف او هميشه شامل حال ما مي‌شود و در مواقع بحران، خداوند باز ما را به سوي خودش فرامي‌خواند.

پرويز پرستويي بازيگر فيلم «بيد مجنون» نيز در سخناني گفت: بازي در هر فيلم براي من، مثل طي كردن دوران بارداري براي مادر آن است، چون مثل مادران كه پس از نه ماه منتظر به دنيا آمدن فرزند خود هستند من نيز منتظر نتيجه كار خود هستم. من از مادران شنيده‌ام كه دوران بارداري چقدر سخت است و بازي كردن در هر فيلم به سختي تحمل دوران بارداري است.

وي ادامه داد: من وظيفه خود مي‌دانم كه در سينما تاثيرگذار باشم و آن را يك شغل وحرفه براي خود نمي‌دانم.

او تاكيد كرد: من با كارگردانهاي مختلفي كار كرده‌ام ولي تجربه منحصر به فردي كه در فيلم بيد مجنون نصيب من شد اين بود كه با كارگرداني كار كردم كه خود بازيگر است و اين موضوع باعث شد خيلي راحت‌تر و سريع‌تر با مجيدي هماهنگ شوم و حضور او خيلي راهگشا باشد.

پرستويي گفت: مي‌دانستم در فيلم «بيد مجنون» شرايط بسيار سختي داريم. در نقدهايي كه برخي منتقدان مي‌نويسند خوانده بودم كه من با چشمهايم بازي مي‌كنم، بايد بگويم من در بيد مجنون ديگر چشم هم نداشتم! اگرچه آقاي مجيدي به جاي من مي‌ديدند ، من سعي كردم مجري خوبي باشم.

وي ادامه داد: من نقشي را بازي مي‌كنم كه به آن اعتقاد دارم درغير اينصورت آن نقش را بازي نمي‌كنم.

پرستويي تاكيد كرد: در بيد مجنون بايد اين اتفاقي كه براي يوسف روي داد حتما اتفاق مي‌افتاد و من با تمام اعتقاداتم سعي كردم با كارگردان و نويسنده فيلمنامه همسو شوم.

بازيگر فيلم «مارمولك» گفت: سينما قائم به حرف نيست؛ درحاليكه برخي بازيگران علاقه‌مند شديد ديالوگ گفتن هستند و اگر ديالوگي نداشته باشند، مثل فلجها مي‌شوند.

وي ادامه داد: يوسف بيد مجنون خيلي چيزها را به من داد. بزرگترين حسن «بيد مجنون» اين بود، كه اگر همين الان نابينا شوم مي‌توانم به راحتي زندگي كنم و از دريچه ديگري به اين دنيا نگاه كنيم.

سيدناصر هاشم‌زاده فيلمنامه‌نويس «بيد مجنون» نيز در سخناني اظهار داشت: در زندگي واقعي خود، دائم در معرض كورشدن و بينا شدن هستيم و مرتبا در حال تكرار اشتباهات خود هستيم.

وي ادامه داد: اهل هنر وقتي از كوري و بينايي سخن مي‌گويند از صورت قضيه حرف نمي‌زنند و منظورشان سيرت مساله است.

او گفت: يوسف در فيلم بيد مجنون آن چه را كه بايد ببيند نمي‌بيند و با يك نگاه همه چيز خود را از دست مي‌دهد. او اگرچه در ظاهر بينا شده ولي در واقع، نوع ديگري بينا شده كه بدتر از نوع سابق است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین