کد خبر: ۱۶۰۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷

آیت‌ الله مکارم: مداحان و حجاج بهانه به سعودی‌ها ندهند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به برخی کارهای نادرست از سوی مداحان و زائران در مکه و مدینه تأکید کرد: مداحان و حجاج نباید بهانه به سعودی‌ها بدهند. 

آیت‌ الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شامگاه سه‌ شنبه، در دیدار رئیس سازمان حج و زیارت با وی، ضمن اشاره به برخی کارهای نادرست از سوی مداحان و حجاج اضافه کرد: برخی مداحان اهل بیت(ع) تصور می کنند مکه و مدینه مانند حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) است و می توانند آزادانه هر گونه که می خواهند مداحی کنند.

وی با تاکید بر پرهیز از انجام این گونه کارها بیان داشت: باید خطوط قرمز سعودی رعایت شود و مداحان بدانند رعایت نکردن این خطوط قرمز را نمی‌توان به حساب شجاعت و خدمت به اهل بیت(ع) گذاشت.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: این‌ اعمال خلاف دستورات ائمه(ع) است و شجاعت نیست زیرا برخی از این کارها سبب می‌شود تا خون شیعیان بی گناه بر زمین ریخته شود و شیعیان در فشار بیشتری قرار گیرند.

وی با بیان اینکه مسئولان سازمان حج و زیارت باید به طرف سعودی بفهمانند که مسائل سیاسی را از مسائل حج جدا بدانند اضافه کرد: البته حسن رفتار و انجام عبادات در حج از سوی زائران می تواند تنش‌های سیاسی را کم کند.

آیت‌ الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی کارهای ناشایست مانند حمل مواد مخدر از سوی تعداد بسیار اندکی از زائران ایرانی تصریح کرد: این گونه کارها برای وجهه ایران و زائر ایرانی بسیار زشت است و می تواند بهانه به دست سعودی‌ها بدهد و مجازات‌هایی مانند زندان و ... دارد که بسیار پر هزینه است.

وی با بیان اینکه آمار این کارها بسیار کمتر شده است تاکید کرد: نیروهای امنیتی در فرودگاه ایران باید مراقبت بیشتری داشته باشند تا حتی یک مورد هم یافت نشود.

توجه به حجاب زائران ایرانی در حج

این مرجع تقلید شیعیان یکی دیگر از مشکلات بروز یافته در حج را بحث حجاب بانوان دانست و بیان داشت: در سال های ابتدایی عمره حجاب بانوان ایرانی به عنوان الگو مطرح بود اما وضع بر عکس شده است.

به گزارش مهر،وی با اشاره به چاپ کتب ضد شیعه و توزیع آن در میان حجاج اضافه کرد: مسئولان حج باید این موضوع را به حج عربستان تذکر بدهند و بگویند وقتی شما به زائران ما روادید می‌دهید به معنای این است که ما میهمان شما هستیم و نباید با میهمان بد رفتاری و به اعتقادات آنان اهانت شود.

آیت الله مکارم همچنین نسبت به خرید بیش از حد سوغات از عربستان هشدار داد و گفت: ما به حجاج نصیحت می‌ کنیم در سرزمین وحی بدنبال چیزهایی باشند که در این جا یافت نمی‌شود و به عبادت بپردازند وگرنه بسیاری از اجناس در بازارهای ایران هم وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
0
0
به نام خدا ،
دلخوش از آنیم که حج می رویم
غافل ازآنیم که کج می رویم
حج می رویم که سبک شویم و به آن معنویت خدائی برسیم .
از سوغاتی آوردن ها و کادو گرفتن ها ، چراغانی خانه ها و زدن
تبریکات پارچه ای ( که یعنی خودنمائی ، که ما مکه رفته ایم ) ،
ولیمه های گران قیمت و سالنهای تجملاتی ،و ................
اینها همه بارمان را سنگین تر می کند . به جای آن در امور خیریه ، دستی گرفتن و دادن جهاز به دختران بی بضاعت ، رضایت پروردگارمان را بیشتر جلب می کند .
به قول خواجه عبداله انصاری :
نماز بیش از اندازه ( بیشتر از حد شرعی ) ، کار پیرزنان
روزه بیش از اندازه (بیشتر از حدشرعی ) ، امساک
رفتن به حج ، سیاحت
نان رساندن ، دستی گرفتن ، کار مردان خدا .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
0
0
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید؟
معشوق همینجاست بیایید بیایید
گر صورت بی صورت معشوق ببینید
هم کعبه و هم خانه و هم خاجه شمایید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین