کد خبر: ۱۶۰۱۶۳
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳

شناسايی متهم قتل‌عام در جنگ خوشه‌ پنجگانه كهكشانی! +عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشمندان مؤسسه فناوري كاليفرنيا و مؤسسه مكس پلانك در حال بررسي خوشه پنجگانه «استفان» دريافتند كه قوس عجيب سبز اين جهان كهكشاني، در حقيقت يك انفجار صوتی عظيم بوده كه توسط يك كهكشان ديگر با سرعت زياد در ميان اين كهكشانها افتاده است.

به گزارش ايسنا، خوشه كهكشاني پنج‌گانه «استفان» در فاصله 280 ميليون سال نوري از زمين در صورت فلكي اسب بالدار قرار داشته و براي قرنهاي متوالي در حال برخورد و انتشار نورهاي درخشان بوده است.

اما اين برخوردهاي اسرارآميز در برابر رويداد بزرگي كه اخيرا جهان اين پنج كهكشان را لرزانده، بسيار كوچك محسوب مي‌شوند كه طي آن يك موج شوك به بزرگي كهكشان راه شيري با آنها برخورد كرده بود.

محققان با مشاهده اين گروه در تلسكوپهاي راديويي و پرتو ايكس دريافتند كه در اثر سفر كهكشانNGC 7318B با سرعت ميليونها كيلومتر در ساعت به مركز اين گروه ، حدود 100 هزار ميليون جرم خورشيد گاز ميان كهكشاني به اطراف رانده شده كه در اثر آن اين موج شوك ايجاد و توسط تلسكوپ اسپيتزر ناسا مشاهده شده است.

دانشمندان قدرت اين انتشار و اين حقيقت كه گاز موجود بسيار آشفته بوده را بسيار شگفت‌انگيز توصيف كردند.

دكتر فيل اپلتون اظهار كرد: ما انتظار داشتيم نشانه‌هاي طيفي را از دانه‌هاي غبار مشاهده كنيم اما در عوض يك طيف از مولكولهاي هيدروژن كاملا شبيه به آزمايشگاه را ديديم كه تاكنون در هيچ سيستم كهكشاني ديگر مشاهده نشده بود.

اين خوشه نام خود را از ادوارد استفان،‌فضانورد فرانسوي گرفته كه آن را در سال 1877 كشف كرد. دانشمندان همچنين دريافتند كه تنها چهار كهكشان از اين گروه بخشي از يك گروه متعامل هستند كه با يكديگر برخورد مي‌كنند.

اين چهار كهكشان «NGC 7319»، «NGC 7318A»، «NGC 7318B» و «NGC 7317» نام داشته و همگي به رنگ زرد و با دنباله آشفته در فاصله 300 ميليون سال نوري هستند.

به گفته ناسا، كهكشان پنجم موسوم به «NGC 7320» از فاصله 40 ميليون سال نوري برخوردار است.

نمودار ديگر ناسا از تصاوير هابل كه در تصوير بالا به نمايش درآمده، نشان‌دهنده يك كهكشان ديگر در پيرامون چهار كهكشان اول بوده كه به سختي بهم چسبيده‌اند. NGC 7320C نيز در فاصله 300 ميليون سال نوري بوده و دانشمندان بر اين باورند كه اين كهكشان در يك يا دو رويداد با اين گروه برخورد داشته است.

برخوردهاي پر سرعت ميان كهكشانها رايج بوده و حداقل دو كهكشان در برخوردهاي سخت شركت داشته‌اند كه منجر به پاره شدن ستاره‌ها و گازهاي كهكشانهاي نزديك و پرتاب آن به درون فضا مي‌شود.

تصور مي‌شود اين برخوردها كه در پي انتشارات اسرارآميز در فضا بين كهكشانهاي اين گروه ايجاد شده، يك موج شوك ميان‌كهكشاني بوده كه توسط كهكشاني موسوم به NGC 7318B بوجود آمده است.

اين برخوردها باعث حيات جديد شده كه در پي آن بيش از 100 خوشه ستاره‌اي شامل ميليونها ستاره شكل گرفته‌اند.

اين گروه همچنين از تعدادي كهكشان كوچك در نزديكي خود برخوردارند كه براي مثال 15 كهكشان كوتوله در دنباله طولاني NGC 7319 وجود دارد.

به گفته سايت هابل، هر خوشه از حدود دو ميليون تا بيش از يك ميليارد سال سن داشته و كشيده شده است. اين امر بدان معني است كه تاريخ طولاني از برخورد ميان كهكشان‌هاي مجزا وجود داشته و همچنين نشان مي‌دهد كه اين گونه جنگ‌ها بيشتر از امروز متداول بوده است.

دانشمندان بر اين باورند كه برخوردهاي سخت در نهايت منجر به ايجاد اين چهار كهكشان چسبيده به هم شده‌‌ند. {$old_album_160163}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین