کد خبر: ۱۶۰۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۶
وقتی گرانی مراجع تقلید را هم به گلایه وا می دارد

نظر مراجع درباره گرانی های اخیر چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بيست‌و‌سوم اسفندماه سال گذشته بود که محمد رضا رحیمی در جلسه كارگروه تنظيم بازار تاكيد كرد: «در شب عيد از خجالت در پيشگاه مردم عرق كردم، كار به جايي رسيده است كه بايد با عوامل گراني برخورد كنيم.»

از سوي ديگر محمود احمدي‌نژاد اول ارديبهشت امسال در جمع استانداران سراسر كشور خواستار مقابله آنان با «افزايش بي‌رويه قيمت‌ها» شد تا به نوعي موج گراني را پذيرفته باشد.

اگرچه معاون اول رييس‌جمهوري بر برخورد با عوامل گراني تاكيد كرد اما در عمل اين غول گراني بود كه توانست پيروز ميدان شود چراكه اين گراني فقط مختص سال 90 نبود و دامنه آن به طور گسترده‌تر به سال جديد كشيده شد و در نهايت كارشناسان تورم و گراني را يكي از تبعات عدم اجراي صحيح اين قانون دانستند.

شيب افزايش قيمت كالاهاي اساسي آنقدر تند بود كه حتي مراجع تقليد و خطيبان نمازجمعه را نيز وارد صحنه كرد تا نسبت به اين وضعيت واكنش نشان دهند.

بيست‌و‌سوم فروردين آيت‌الله نوري‌همداني، با انتقاد از تورم و گراني موجود در كشور، مسوولان و دولتمردان را به تلاش، جديت و چاره‌انديشي و برنامه‌ريزي اصولي براي رفع اين مشكل توصيه كرد.

اين مرجع تقليد با اشاره به گراني بسياري از اجناس از اين وضعيت گلايه كرد و يادآور شد: توجه به معيشت مردم امري مهم، لازم و حياتي است و مسوولان و دولتمردان بايد به اين نكته توجه كنند تا مردم بيش از اين دچار مشكل نشوند.

دو هفته بعد يكي از مراجع عظام تقليد قم نيز همان سخنان را تكرار كرد و با اشاره به گراني‌هاي اخير در كشور گفت: مردم مشكلات معيشتي بسياري دارند و بايد مسوولان دولتي به رفع مشكلات مردم بپردازند و گراني‌ها را به صورت ريشه‌اي برطرف كنند.

آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي در مراسم عزاداري حضرت زهرا(س) به مشكلات معيشتي مردم اشاره كرد و گفت: مردم از گراني‌هاي اخير به شدت نگران هستند و بارها نيز نامه‌هايي را به ما نوشته و خواستار رفع اين موضوع شده‌اند.

وي با بيان اينكه موضوع يارانه‌ها كه مدنظر است، اگر سبب تورم شود هزينه اين تورم از هزينه‌ يارانه‌اي كه مي‌دهند، بيشتر باشد، هدفمندي يارانه‌ها بي‌نتيجه خواهد ماند، افزود: از سوي ديگر اگر هدفمندي در درازمدت به صنايع ما نيز ضربه وارد كند طبيعتا طرح موفقيت‌آميزي نخواهد بود.
اما در نهايت آيت‌الله صافي‌گلپايگاني بود كه در پاسخ به نامه يكي از مقلدين خود در توصيه‌اي به مسوولان گفت: قدر اين مردم خوب و هميشه در صحنه را بدانيد و به جاي دعواهاي سياسي، كشور را از گراني و بيكاري نجات دهيد.

اعتراض علما و مراجع عظام نسبت به گراني در حالي بالا گرفت كه معاون اول رييس‌جمهوراعتراف كرده بود كه «دولت برنامه‌اي براي كنترل قيمت‌ها ندارد.

حالا اما در دیدار علی لاریجانی با مراجع تقلید قم، آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی نیز به وضعیت تورمی اعتراض کرده و به سودهای کلان بانکی نیز انتقاد کرده است تا زنجیره انتقادات مراجع تقلید کامل شود.

آیت‌الله جوادی آملی در سخنان خود با تاکید بر لزوم رفع مشکلات مردم و نقش مجلس در راستای رفع موانع تولید از وضعیت موجود بانک‌ها و ارائه تسهیلات با سود زیاد ابراز گلایه کرد و گفت: این بانک‌ها سودهای کلانی از مردم دریافت می‌کنند و در حال حاضر 80 درصد مردم با وام و ربا بسر می‌برند و باید برای اقتصاد ربا فکری شود.
وی پرداخت وام با سودهای کلان را به ضرر تولید ملی دانست و اظهار داشت: ما به هر کسی در مورد این وام‌ها و تولید گفتیم، گفت که این وام‌ها برای تولید صرف نمی‌کند.

وی ادامه داد: وقتی تسهیلات بانکی با سود 20 درصد ارائه می‌شود این سودها بعد از 5 سال 100 درصد می‌شود و چیزی برای کسی که وام گرفته نمی‌ماند و شخص باید تا آخر عمر بدهکار باشد و چه بسا جای او در زندان باشد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: ما خودمان را فریب ندهیم؛ ما مثل کسی که قلبش 80 درصد از کار افتاده و با 20 درصد کار می‌کند هستیم. تعارف هم نکنیم، با 20 درصد زنده‌ایم و 80 درصد با ربا بسر می‌برند.

به گزارش شفاف،این مرجع تقلید با ابراز تاسف از اختلاس 3 هزار میلیارد تومان و اختلاس دیگر در مورد بیمه اظهار داشت: این کشور به زحمت و با دعای امام زمان(عج) زنده است.

از سوی دیگر، آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید قم نیز در دیدار با رئیس مجلس در سخنانی با گله‌مندی در نوسان قیمت مواد خوراکی اضافه کرد: در حال حاضر افزایش قیمت مواد خوراکی مردم را به ستوه آورده که مجلس باید به کمک دولت این مشکل را برطرف کند.

هر چند دولتی ها هنوز درباره اقتصاد پولی و بانکی و وضعیت گرانی برنامه ای ارائه نکرده اند اما به نظر می رسد نوار اعتراضات به وضعیت موجود آن هم در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سالل تولید ملی ، کار و سرمایه ایرانی نامیدند، همچنان ادامه دار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین