کد خبر: ۱۶۰۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳

شروط جدید سنای آمریکا برای مذاکره با ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با نزدیک شدن به زمان برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو، بار دیگر اغلب اخبار و تحلیل های رسانه ای به این سمت و سو متمایل شده است. روزنامه «واشنگتن پست»، امروز در مطلبی به بررسی همین موضوع پرداخته و با مطرح کردن ادعایی عجیب، نوشته ایران در پی دستیابی به بمب هسته ای از طریق مذاکرات است.
 
این روزنامه می نویسد ایران به این نتیجه رسیده که دستیابی به سلاح هسته ای از طریق رسیدن به توافق با قدرت های جهانی، آسان تر از انجام چنین کاری خارج از چارچوب های شناخته شده است. برای این کار نیز ایران در پی توافقی است که بر اساس آن بتواند آزادانه زیرساخت های هسته ای خود را توسعه دهد.

به نظر می رسد دلیل بیان این ادعا از سوی واشنگتن پست، تأکید ایران بر به رسمیت شناخته شدن حق بی قید و شرط ایران برای غنی سازی اورانیوم باشد. این در حالی است که چنین خواسته ای از سوی ایران، نه امری خارج از عرف، بلکه دقیقاً در چارچوب معاهده منع گسترش (ان. پی. تی) است.

روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز در خبری مرتبط با همین موضوع، از تعیین شرط و شروط هایی توسط سناتورهای آمریکایی برای مذاکرات با ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، 44 سناتور آمریکایی از اوباما خواسته اند در مذاکره با ایران تجدیدنظر کند؛ مگر اینکه ایران پیش از آن با شروطی موافقت نماید. از جمله این شروط، تعطیلی تأسیسات «فردو»، تعلیق غنی سازی بالای پنج درصد و خارج کردن همه حجم اورانیوم بالای پنج درصد از ایران است.

اما در خبری غیرهسته ای، روزنامه «چاینا دیلی» از تهیه برنامه استراتژیک دفاع سایبری در ایران خبر داده است. این روزنامه با اشاره به سخنان سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران نوشته متخصصان ایرانی در حال آماده سازی یک برنامه استراتژیک دفاع سایبری هستند تا به مقابله کشور با حملات سایبری کمک کند. چاینا دیلی در ادامه با اشاره به سابقه انجام حملات سایبری علیه ایران، اقدامات ایران در مقابله با تهدیدات سایبری را نیز ذکر کرده است.

خبر ساخت اولین پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین) ونزوئلا با کمک ایران، از جمله اخباری است که طی 24 ساعت گذشته در بسیاری از مطبوعات جهان بازتاب یافته است. صبح امروز نیز «گلوبال پست» با انتشار این خبر، به سخنان «هوگو چاوز»، رئیس جمهور ونزوئلا اشاره کرده که گفته قرار است تنها یک دوربین بر روی این پهپاد نصب شود و وظیفه آن صرفاً انجام عملیات های دفاعی است. همچنین در این خبر به نقل از چاوز آمده که در راستای افزایش توان دفاعی ونزوئلا، این کشور قصد راه اندازی خط مونتاژ اسلحه «کلاشنیکف» را با کمک روسیه دارد.

روزنامه «هافینگتون پست» با اشاره به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود که قرار است هفته آینده در حاشیه اجلاس گروه 20 (G-20) در مکزیک انجام گیرد، نوشته سوریه و ایران، مهمترین سرفصل های گفت و گوهای این دو رئیس جمهور را تشکیل خواهند داد. هافینگتون پست به صراحت بیان می کند که در صورت نرسیدن آمریکا به توافقی با روسیه، غرب همانند آنچه پیش از این در بوسنی رخ داد با سوریه برخورد و به آن حمله هوایی می کند. از سوی دیگر، به نوشته این روزنامه، با توجه به تفاوت مواضع روسیه و غرب بر سر موضوع ایران، رسیدن دو طرف به توافقی در این زمینه ضروری می نماید.

روزنامه «دیلی استار» لبنان، سخنان سید حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را بازتاب داده که گفته غرب از ایران می خواهد الماس خود را تحویل داده و در ازای آن بادام زمینی تحویل بگیرد. اشاره موسویان به پیشنهاد گروه 1+5 بوده که بر اساس آن از ایران خواسته شده در ازای تعلیق غنی سازی با درصد بالا و تعطیلی تأسیسات فردو، سوخت رآکتو و قطعات هواپیما از غرب تحویل بگیرد.

به گزارش تابناک، در نهایت، روزنامه «هندو» با اشاره به موضوع معافیت هفت کشور، از جمله هند از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، به نقل از منابع آمریکایی خبر داده که این معافیت دائمی نیست و تنها شامل زمان محدودی است. به نوشته این روزنامه، «رابرت بلیک»، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی گفته این معافیت تنها یک دوره 180 روزه (شش ماهه) را در بر می گیرد و آمریکا انتظار دارد طی این مدت، کشورهای نام برده شده در این لیست، واردات خود از ایران را بیش از پیش کاهش دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین