کد خبر: ۱۶۰۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۰

کارخانه کاغذی که بعد از افتتاح تعطیل شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محسن پرویز درباره گرانی کاغذ و برخی کارخانه‌ها که چند هزار کارگر برای فعالیت در آنها استخدام شده بودند و مواردی که سبب شد کسی جرئت نزدیک شدن به کارخانه تولید کاغذ را نکند، مواردی مطرح کرد.

محسن پرویز معاون سابق فرهنگی وزیر ارشاد در گفت‌وگو با فارس درباره تعطیلی کارخانه‌های تولید کاغذ گفت: مهمتر از بحث کارخانه‌های موجود و اینکه چه تعداد کارخانه داریم بحث اصلی این است که در موضوع کاغذ، انحرافی رخ داد که باید به آن موضوع توجه کافی صورت گیرد.

* گزارشی از وضعیت کارخانه‌های موجود کاغذ و میزان کاغذ تولیدی آنها استخراج شود

به گفته پرویز، مقام معظم رهبری در بازید از نمایشگاه کتاب تهران به بحث گرانی کاغذ و اینکه این موضوع باید حل شود، اشاره کردند؛ با توجه به اینکه امسال هم سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است بنده به عنوان یک ناظر خارجی، تصور کردم که پس از فرمایش ایشان و توصیه رهبری، نخستین اقدامی که دولت انجام خواهد داد، این است که گزارشی از وضعیت کارخانه‌های موجود کاغذ و میزان کاغذ تولیدی آنها و ظرفیت اسمی آنها استخراج خواهند کرد و قاعدتا توقع این است که آقای رئیس جمهور در آن مداخله کند، چرا که مداخلات بی‌دلیل افراد غیرمسئول در این حوزه که صرفا برای جار و جنجال تبلیغاتی است بنظرم مثمر ثمر نبوده، بلکه مضراتی هم به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه ضمن اشاره به سخنان افراد غیر مسئول توضیح داد: منظورم از افراد غیر مسئول افراد غیر دولتی نیست، مسئولین دولتی حوزه‌هایی که نه آشنایی با بخش کاغذ دارند و نه توان مداخله و اصلاح امور را دارند.

* برخی افراد در وزارت ارشاد اظهار نظرهای غیرمسئولانه‌ای می‌کنند

این مقام آگاه در ادامه تصریح کرد: برخی افراد در وزارت ارشاد اظهار نظرهای غیرمسئولانه‌ای می‌کنند و در اموری که به آنها ربطی ندارد و توانایی اصلاح وضعیت را ندارند سخنانی ارائه می‌کنند که نتایج منفی به دنبال خواهد داشت.


* وضعیت کارخانه‌های موجود ما با میزان نیاز کشور باید سنجیده شود

معاون فرهنگی سابق وزیر ارشاد ضمن تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید پیرامون بحث کاغذ و کارخانه‌های کاغذ شخصا دستور دهد و در اصل مربوط به وزارت صنایع و بازرگانی است تا در حوزه صنعت از تولیدات داخلی پشتیبانی شود، گفت: باید در این راستا در حوزه بازرگانی هم به شکلی متناسب تنظیم بازار صورت گیرد تا نه اجحافی به مصرف کنندگان کاغذ صورت گیرد و نه سبب شود تولیدات داخلی لطمه ببینند.

وی اظهار داشت: وضعیت کارخانه‌های موجود ما با میزان نیاز کشور باید سنجیده شود و پس از آن از ظرفیت‌های بلااستفاده یا ناتمام هم استفاده شود.

در طرح کلان حوزه صنایع سلولوزی که کاغذ و مقوا منظور است، یک موافقت اصولی صادر شده بود، (در سال 86 برای خوزستان این موافقت صادر شده بود و البته چند موافقت هم برای غرب کشور) اما از میان این موافقت‌های اصولی پیشرفت‌هایی حاصل شد و تا جایی که به یاد دارم قرار بود یک کارخانه کاغذ در مراغه احداث شود و در آن زمان ما سه کارخانه فعال داشتیم، دو کارخانه در مازندران بود.

* ماجرای کارخانه‌ای با افتتاح صوری و بازدید از این کارخانه به سختی

وی ادامه داد: از سرنوشت حال حاضر کارخانه تولید کاغذ نکا و مازندران خبری ندارم اما در برهه‌ای طی سال 70 کاغذ کاهی تولید می‌کرد، اما کارخانه مازندران در حال فعالیت است و توانایی تولید کاغذ تحریر و روزنامه را داراست.

پرویز بیان کرد: کارخانه فعال موجود کشور که از سال‌های قبل فعالیت داشته کارخانه کاغذ پارس است، اما یک کارخانه بسیار بزرگ در کنار کشت و صنعت کارون هم احداث شد؛ از کارخانه کاغذ از نزدیک بازدید کردیم و بنظرم هیچ مقام مسئول دیگری هم پس از افتتاح صوری این کارخانه به آنجا پا نگذاشته بود البته با دشواری توانستیم موافقت متصدیان کارخانه را جلب کنیم که اجازه دهند وارد کارخانه شده و بازدید کنیم.

معاون سابق فرهنگی وزیر ارشاد تاکید کرد: برای این کارخانه دو خط تولید در نظر گرفته شده، ماشین‌های مربوطه نصب شد، اما زرورق دور ماشین‌ها هنوز باز نشده است، قرار بود این کارخانه 300 هزار تن خمیر کاغذ تولید کند که یک‌عدد و رقم بزرگی بود، که بیش از ظرفیت اسمی تولید خودش است، این قسمت که مهمترین بخش ماجرا بود نه تنها راه‌اندازی نشده بلکه دستگاه‌های آن سوار هم نشده است؛ بخشی از دستگاه‌ها وارد شده بود که آن زمان زیر باد و باران زنگ زده بود حال که 5 سال هم گذشته اگر به جای دیگر منتقل نکرده باشند از بین رفته است، در سال 1383 این کارخانه با راه‌اندازی قسمت نهایی، (یعنی دستگاهی که برش زده و بسته کاغذ تولید می‌کند) به صورت رسمی افتتاح شد؛ تبلیغات خیلی وسیعی هم برای راه اندازی این کارخانه صورت گرفت، به یاد دارم در آن هنگام برای تدریس بسیار سفر می‌کردم در فرودگاه مهرآباد همیشه تبلیغات مفصلی برای راه‌اندازی این کارخانه‌ها و خودکفایی در بخشی از کاغذ به چشم می‌خورد، در حالی که ظاهرا تنها اتفاقی که افتاده بود رول کاغذ را از کاغذ پارس که آن زمان فعال بود و همچنان هم فعالیت می‌کند، به این کارخانه منتقل کرده بودند و دستگاه برش زنی و بسته بندی این کاغذ را در حضور مسئولین وقت بسته‌بندی کرده بود به این ترتیب عنوان شد که کارخانه راه‌اندازی شده است.

* تسویه حساب با چند هزار کارگر و جرات نزدیک نشدن به کارخانه تولید کاغذ

پرویز ضمن اشاره به نیروی فعال این کارگاه‌ها اینگونه توضیح داد که، چند هزار کارگر برای کارخانه استخدام شده بودند که همان زمان بنده رسیدگی کردم که اگر قرار باشد کارگران را تسویه کنند بدهی عظیمی روی دست مجموعه باقی خواهد ماند و شاید همین امر سبب شده اساسا کسی جرئت نزدیک شدن به این کارخانه را پیدا نکند.

این مقام آگاه ابراز داشت: اگر واقعا بخواهیم مسئله کاغذ حل شود باید رئیس جمهور عزم خود را جزم کند تا کارخانه‌ای که دستگاه‌هایش بهم متصل شده و آماده کار بود و بخش خمیرسازی در آن زمان طبق برآوردها با یک یا دو میلیارد تومان خود کارخانه می‌توانست راه‌اندازی شود ولی هیچ اتفاقی در این حوزه رخ نداد، آغاز بکار کند.

* سخنان غیر مسئولانه و موضوعی که ربطی به وزارت ارشاد ندارد

به گفته پرویز، اگر بخواهیم بحث کاغذ را به شکلی جمع کنیم باید دستور ویژه برای رسیدگی به این حوزه به وزارت صنایع و بازرگانی داده شود چرا که این امر «به وزارت ارشاد مربوط نیست».

وی با تاکید بر این مهم گفت: برادران مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که گاهی اوقات اطلاعات کم و اندک آنها باعث می‌شود اظهار نظرهای غیر مسئولانه کنند، باید توجه داشته باشند که این موضوع ربطی به وزارت ارشاد ندارد، باید از مداخله در این ماجرا بپرهیزند.

پرویز یادآوری کرد، بحث اصلی این است که در نقطه‌ای که وزارت ارشاد اشرافیت ندارد اینگونه بازی‌‌های کلامی تنها برای بر سر زبان انداختن خود در مقطع زمانی خوب است، دوستان وارد مقولاتی می‌شوند که به آنها مربوط نیست، حرفی می‌زنند و در جاهایی که باید ورود کنند خوشحال و خندان پای خود را کنار می‌کشند که سبب می‌شود در این ماجرا به مصرف‌کنندگان و ناشران لطمه می‌خورد، بحث کاغذ جدی است و با واردات کاغذ به نرخ مرجع مشکل گرانی کاغذ به قطع حل نمی‌شود؛ چراکه در حال حاضر که کاغذ گران است حتی یک بند کاغذ با نرخ ارز 1600 و 1800 تومان وارد کشور نشده، همه این کاغذها با ارز1200 تومان وارد شده، دلیل هم اینکه به دلیل مداخلات غیر مسئولانه و نسپردن کار به مراجع ذی‌ربط قیمت کاغذ افزایش داشته است.

* تعزیرات حکومتی وارد عمل شود؛ گرانی چرا؟

وی عنوان کرد: در حال حاضر تعزیرات حکومتی وظیفه دارد وضعیت گرانی کاغذ را بررسی کند، همانگونه که سراغ سوپر مارکت رفته و فاکتور برای بالا و پایین بودن قیمت‌ها مطالبه می‌کنند، باید بررسی کنند که چرا کاغذ فروش، کاغذ را به قیمت دو برابر یک‌سال گذشته می‌فروشد، آیا مگر کاغذ را به قیمت دو برابر خریده که آن را به قیمت دو برابر می‌فروشد!! اصلا کاغذی با ارز بالا وارد کشور نشده است.

* آیا کاغذ موجود در بازار با نرخ غیر رسمی وارد شده است؟

پرویز در خاتمه بیان کرد: فردی برای کنترل کاغذ اهتمام نمی‌کند، رهبر انقلاب امری مهم را مطرح کردند، اما ظاهرا تنها چند نفر در ابن راستا شعاری را دادند که قرار است کاغذ با ارز رسمی وارد شود، اما آیا کاغذی که در بازار موجود است با نرخ و ارز غیر رسمی وارد شده؟ کاغذ در حال حاضر گران است، باید در مرتبه نخست دلیل گرانی کاغذ بررسی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین