کد خبر: ۱۶۱۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵

دادستان کل آمریکا به تخطی از کنگره متهم شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا «اریک هولدر» دادستان کل این کشور را به تخطی از کنگره متهم کردند.

به گزارش ايلنا به نقل از بي‌بي‌سي، کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان، هولدر را متهم کرده است كه مدارک مربوط به یک عملیات مخفی را به این کمیته ارائه نکرده است.

پیش از اين، «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا از اختیارات ریاست‌جمهوری خود استفاده کرده بود تا از ارائه مدارک به کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان، جلوگیری كند.

در یک عملیات مخفیانه که از زمان «جورج دبلیو بوش» رئيس‌جمهوري سابق آمريكا آغاز شده بود، دولت آمریکا قصد داشت با توزیع سلاح در میان مظنونان به تبهکاری به شناسایی آنها بپردازد و با ردیابی سلاح‌ها، آنها را شناسایی کند.

اما این کار با شکست روبه‌رو شد و در نهایت صدها قبضه سلاح غیرمجاز به دست قاچاقچیان اسلحه در مکزیک افتاد.

در دسامبر سال ۲۰۱۰ ميلادي، یک مامور آمریکایی در مرز این کشور با مکزیک، توسط مهاجران غیرقانونی و با استفاد از این سلاح‌ها کشته شد.

دو قبضه سلاحی که در صحنه جنایت کشف شد، جزو سلاح‌هایی بود که به مکزیک راه پیدا کرده بود و قرار بود مقام‌های امنیتی آمریکا آنها را ردیابی کنند.

جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان می‌گویند كه قرار است هفته آینده این موضوع را به رای کامل این مجلس بگذارند.

هولدر در واکنش به اين موضع‌گيري گفت كه این که وي با وزارت دادگستری همکاری نکرده است، حقیقت ندارد. وي همچنين گفت كه «دارل عیسی» رییس کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس که جمهوری‌خواه است، از قدرت خود استفاده کرده تا یک قدم کم‌سابقه و کاملا غیرضروری بردارد.

وي در ادامه گفت كه این کار به قصد ایجاد درگیری میان کنگره و قوه مجریه در سال انتخابات در آمریکا انجام گرفته است.

مدارکی که کمیته نظارت و اصلاحات می‌گوید هولدر نسبت به ارائه آنها اقدام نكرده است، شامل یادداشت‌های داخلی وزارت دادگستری و کاخ سفید است.

این در حالی است که مقام‌های وزارت دادگستری می گویند كه تا کنون بیش از هفت هزار مورد از این مدارک را به این کمیته فرستاده‌اند.

این در حالی است که سه شنبه گذشته خانواده «جیمی زاپاتا» مامور گمرکی که در مکزیک به قتل رسید، از هولدر و تعداد دیگری از مقام‌های آمریکایی شکایت کرده و از آنها مبلغ ۲۵ میلیون دلار غرامت خواسته‌اند.

آنها می‌گویند كه سلاحی که زاپاتا با آن به قتل رسیده است، از طریق برنامه تحقیقات آمریکا در زمینه قاچاق اسلحه، به مکزیک راه پیدا کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین