آفتابنیوز : آفتاب: با این حال نه خودروسازان حاضرند در چنین شرایطی گزارشی از وضعیت خودروسازی کشور به رسانهها و مشتریان ارائه دهند و نه مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخگوی کاهش تولید خودرو و اوضاع نابسامان خودروسازی هستند.
در این بین به دلیل حمایتهای دولتی که در قالب تعرفه بالای واردات خودرو اعمال میشود و همچنین شرایط انحصاری که برای خودروسازان در کشور ایجاد شده، این پرسش مطرح میشود که بالاخره تکلیف مشتریان با صنعتی که هم اکنون طبق قانون متعلق به بخش خصوصی است اما توسط دولت اداره میشود، چیست؟ از سویی واردات خودرو به دلیل تعرفه وضع شده، بهطور قطره چكاني صورت میگیرد و از سوی دیگر خودروسازان با توجه به شرایط پیش آمده و همچنین وضع محدودیتهای بینالمللی و مشکلات داخلی، پاسخگوی نیاز مشتریان نیستند.
حال، اگر چه در این اوضاع سکوت دولتیها و خودروسازان به شایعات پیرامون خودروسازی در کشور دامن میزند اما دلالان نیز در این میدان بیکار نمانده و ظاهرا خودرو بار دیگر به کالای سرمایهای خانوادههای ایرانی بازگشته است. در این گیرودار با توجه به عدم پاسخگویی مسوولان و خودروسازان از یک سو و اخباری که هم اکنون پیرامون خودروسازان منتشر میشود میتوان تصویر واضح و مشخصی از شرایط آنها ترسیم کرد.
طبق اخبار رسمی یکی از دو خودروساز کشور تصمیم به انتشار اوراق مشارکت کرده است از سوی دیگر خبرها حکایت از عرضه سهام یکی از شرکتهای مهم خودروسازی در فرابورس دارد.
اخباری مبنی بر تعطیلی برخی از خطوط تولید و همچنین بدهی سنگین خودروسازان به قطعهسازان و سیستم بانکی کشور منتشر شده است، با این حساب جا دارد که خودروسازان و مقامات دولتی وضعیت مشخصی از خودروسازی کشور و همچنین برنامههای آتی آنها به رسانهها و مشتریان ارائه دهند.