کد خبر: ۱۶۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲

شکستن‌حریم گرانترین خانه تاریخی/عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موزه‌ مقدم از جمله خانه‌های مجلل دوران قاجار در عهد ناصری متعلق به یکی از درباریان آن دوره به نام "احتساب‌الملک" شهردار تهران است که در 20 آذرماه 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در دی ماه 1383 به عنوان موزه‌ مقدم دانشگاه تهران افتتاح شد.

این خانه توسط پدر محسن مقدم - باستان‌شناس - خریداری شد و بعد از تصمیم محسن مقدم مبنی بر تبدیل خانه پدری‌اش به موزه؛ همه‌ اموال، اشیا و خانه با هدف استفاده‌ دانشجویان و محققان رشته‌ هنر و باستان‌شناسی در سال 1351 هجری شمسی وقف دانشگاه تهران شد.

به گزارش مهر،اما در دهه 80 در مجاورت این خانه - موزه یک مالک خصوصی مجوز ساختمان 6 طبقه ای را از شهرداری منطقه 11 و اداره میراث فرهنگی وقت تهران دریافت کرد از آنجا که موزه مقدم تحت نظر دانشگاه تهران اداره می شود، واحد حقوقی این دانشگاه پیگیر موضوع تجاوز به حریم موزه بود اما نتیجه ای برای تخریب این ساختمان نگرفت چرا که پیش از این سازمان میراث فرهنگی مجوز ساخت به مالک را داده بود.

با این حال اکنون اسکلت این ساختمان باعث ایجاد منظر نامناسبی در موزه مقدم شده است به نحوی که از داخل حیاط این موزه کاملا اسکلت ساختمان در حال ساخت نمایان است.

بر اساس تبصره‌ بند 6 مصوبه‌ شورای شهر تهران در سال 1388 با عنوان "تعیین سیاستهای اقتصادی، جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی"، بناهای تاریخی فاقد حریم به عمق یک پلاک در پیرامون اثر واجد ارزش، حریم موقت آن محسوب می‌شود و کمترین تراکم ملاک عمل 120 درصد برای آن لحاظ شده است.

ساختمانی 6 طبقه حریم موزه مقدم را نازیبا کرد

از سویی بر اساس ماده‌ 560 قانون مجازات اسلامی عملیات بدون مجوز در حریم آثار میراث فرهنگی تاریخی که به تنزل بنیان و خرابی آن بنا یا اثر منجر می‌شود، جرم محسوب شده و شخص خاطی باید علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت آن عملیات به آثار و بناهای مذکور، به حبس از یک تا سه سال محکوم شود. همچنین از سوی دیگر بر اساس بند دو ماده‌ 10 قانون حفظ آثار ملی به سال 1309 هجری شمسی، اجرای عملیات در مجاورت آثار ثبت شده که به استحکام آن ضرر وارد می‌کند، ممنوع است. {$old_album_161267}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
0
0
به نام خدا ، انشاءالله قانونی وضع شود که هرگونه تخریب و یا
صدمه زدن و بی توجهی به موزه ها و آثار تاریخی ، برابر باشد با صدمه زدن به حقوق و حق مردم ( حق الناس ) ، و باید مجازاتهای خیلی سنگین به همراه داشته باشد .
هرکدام از این آثار ، در هرکجای دنیا که باشد با تبلیغات درست و حساب شده و اجازه بازدید به گردشگران ، می توانند منبع درآمد خوبی ، برای هر کشوری باشند وتعداد زیادی را هم از بیکاری بیرون بیاورند .
در هر مدیریتی ، انشاءالله که ایمان و تخصص ، جزو شرایط اولیه باشد و خیلی جاها ، به دست آدمهای بی تعهد و بدون مسئولیت و نااهل نیفتد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین