کد خبر: ۱۶۱۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۸

۷ عادت مادران سالم را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مادرها در روز مادر از فرزندان یا اطرافیانشان هدیه می گیرند، اما تا به حال از خودتان پرسیده اید که چند درصد از مادران سلامتی را به خود هدیه می دهند؟ بسیاری از مادران آنقدر غرق کارهای خانه و بچه ها می شوند که سلامتی روح و جسم خود را فراموش می کنند، اما بعضی تغییرات ساده در عادات روزانه می تواند تاثیر بزرگی در سلامتی این خانم ها داشته باشد.

اگر سبک زندگی یک مادر سالم و مثبت باشد، هم سطح استرس او کاهش پیدا می کند و هم طول عمر بیشتری خواهد داشت، ضمن اینکه می تواند الگویی مناسب برای فرزندانش باشد. در اینجا به ۶ روش، که می توانند به سلامتی شما و خانواده تان کمک کنند اشاره می کنیم.

۱. در کنار هم غذا بخورید.

شام خوردن در کنار اعضای خانواده فواید بسیاری دارد. یک شام خانوادگی نه تنها فرصتی برای بودن در کنار خانواده فراهم می کند، بلکه خطر ابتلای کودکان به چاقی، اختلالات تغذیه و تغذیه نامناسب را کاهش می دهد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که نوجوانانی که حداقل چندبار در هفته با والدین خود غذا می خورند، ۳۵ درصد کمتر به اختلالات تغذیه مبتلا می شوند. همچنین خطر ابتلا به چاقی در این نوجوانان ۱۲ درصد کمتر است.

۲. ساعات تماشای تلویزیون را محدود کنید.

تماشای تلویزیون می تواند طول عمر شما را کاهش بدهد. کسانی که روزانه ۴ ساعت یا بیشتر در مقابل تلویزیون، کامپیوتر یا بازی های ویدئویی می نشینند بیشتر از کسانی که کمتر از این وسائل استفاده می کنند در معرض خطر بیماری های قلبی هستند.

البته کمتر کردن ساعات تماشای تلویزیون تنها برای مادران سودمند نیست بلکه تحقیقات حاکی از آن است که تماشای تلویزیون یا استفاده طولانی مدت از کامپیوتر باعث بروز مشکلاتی چون چاقی در کودکان و نوجوانان است. این امر تنها به کم تحرکی مربوط نمی شود، بلکه تبلیغات تلویزیونی که محصولات ناسالم و پرکالری چون چیپس و فست فود را تبلیغ می کنند نیز می توانند به چاقی و بیماری های قلبی منجر شوند.

۳. خوشحال باشید!

نگاه مثبت به زندگی نه تنها شما را خوشحال و پرانرژی نگه می دارد، بلکه در حفظ سلامت قلبتان نیز موثر است. محققان دانشگاه هاروارد می گویند صرف نظر از عواملی مانند وزن، سن و سیگار، افراد خوش بین ۵۰ درصد کمتر از افراد منفی نگر در معرض بیماری های قلبی قرار دارند. افراد خوش بین همچنین بیشتر به رفتارهای سالم مانند خواب کافی، ورزش و تغذیه سالم گرایش دارند.

اگر احساس افسردگی یا اضطراب می کنید، سعی کنید تصویری را در ذهن مجسم کنید که خوشحالتان می کند – شاید یک جزیره آرام یا دو دوست در حال صرف قهوه مناظر آرامش بخشی باشند که می توانند کمکتان کنند. روانشناسان معتقدند آثار هنری شاد و خوشحال کننده می توانند استرس را افراد را کم کنند.

۴. بخندید!

خنده هم عامل دیگری است که بر سیستم قلبی عروقی تاثیر مثبت می گذارد. وقتی می خندیم اندوتلیوم (پوشش داخلی رگ ها) بازتر می شود و جریان خون در بدن بیشتر می شود.

۵. پیاده روی کنید.

پیاده روی یکی از آسان ترین و سالم ترین ورزش ها است. یک خبر خوب هم برای کسانی داریم که وقت کافی برای پیاه روی ندارند: تحقیقی که روی ۴۰۰۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد که تنها ۱۵ دقیقه پیاده روی در طول روز می تواند طول عمر افراد را تا ۳ سال افزایش دهد. هر ۱۵ دقیقه پیاده روی در هفته ۴ درصد بر طول عمر افراد اضافه می کند. می توانید به همراه اعضای خانواده به پیاه روی و دوچرخه سواری بروید و علاوه بر داشتن اوقاتی خوش در کنار آنها، به سلامتی جسم خود کمک کنید.

۶. میان وعده های سالم انتخاب کنید

بیشتر کودکان صبحانه نمی خورند و اطلاعات کافی در مورد تغذیه سالم ندارند، به همین دلیل به میان وعده های ناسالم رو می آورند. شما می توانید اعضای خانواده را درمیان وعده های سالم خود شریک کنید و آنها را به خوردن غذاهای خوب و مغذی عادت بدهید.

غلات کامل، پاپ کورن و میوه می توانند میان وعده های بسیار خوب محسوب شوند، در عین حال مصرف نوشیدنی های شکردار را تا جایی که می توانید کاهش دهید. محققان می گویند نوشیدنی های شکردار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را تا حد قابل توجهی افزایش می دهند.


مجله اینترنتی برترین ها
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین