کد خبر: ۱۶۱۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰

بزرگترین اشتباه احمدی نژاد کنار گذاشتن نخبه ها بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گواهی سیاسیون محمود احمدی نژاد که در سال 84 توسط مردم انتخاب شد با احمدی نژاد دولت تفاوت های بارزی دارد. انتقادها به دولت دهم در حالی هر روز بیشتر می شود که حامیان دولت نهم امروز از منتقدان سر سخت دولت دهم محسوب می شوند، در همین زمینه خبرنگار شفاف به گفت وگو با حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا و دبیر کل حزب سبز پرداخت که به شرح زیر است:

به نظر شما آقای احمدی نژاد از سال 84 تاکنون چه تغییراتی کرده است؟

ایشان از سال 84 تاکنون تغییری نکرده است. آقای احمدی نژاد 91 همان احمدی نژاد 84 است منتها عملکردش تفاوت زیادی داشته چراکه شعارهای که می داد با عملکردی که داشته تفاوت های ماهیتی دارد. ایشان با بازگشت به ارزش های انقلاب اسلامی، رسیدن به آرمانهای انقلاب، شعار ارزش گرایی و دفاع از محرومین و مستضعفین وارد صحنه سیاسی کشور شدند. احمدی نژاد با مدل سازی گدا و شاه خود را کسی می دانست که به حمایت از فقرا وارد صحنه سیاسی شده اما عملکرد ایشان را باید از مجلس شورای اسلامی، شاخص های اقتصادی، نرخ تورم و گرانی ها پرسید که شعارهای احمدی نژاد عملی شده یا خیر.

چون اقتصاد علم است و دروغ نمی گوید قاعدتا با آمارهای اقتصادی می توان به این موضوع پی برد که آیا شعارهای ایشان عمل شده یا خیر. البته ما در مواردی مانند علم و فن آوری رشد و شکوفایی داشتیم اما به نظر می رسد در بخش فرهنگی و اقتصادی عقب گرد داشتیم و وضعیت مناسبی نداریم.

تغییراتی که در حلقه یاران آقای احمدی نژاد ایجاد شد را دلیل بر تغییر فکری احمدی نژاد نمی دانید؟

ریزش های زیادی را در اطراف ایشان مشاهده می کنیم البته رویش هایی نیز داشتیم. رویش ها عمدتا در مسیر جریانهایی که مسطلح به جریان انحرافی است، اتفاق افتاد و ریزش ها مربوط به یاران و دوستان قدیمی ایشان می شود که به وی در رسیدن به ریاست جمهوری کمک کردند. این ریزش و رویش در همه جا اتفاق می افتد و مختص ایشان هم نیست اما در همه جا رویش ها به سمت تکاپو و رشد می رود اما در حال حاضر ما نگران رویش هایی هستیم که در اطراف ایشان شکل می گیرد.

به نظر شما بزرگترین اشتباه احمدی نژاد در سالهای84 تا 91 چه بود؟

شاید بزرگترین اشتباه ایشان بعد از ریاست جمهوری این بود که بخش عمده ای از نخبگان و کسانی که می توانستند به رشد و تعالی کشور کمک کنند را از میدان کار خارج کردند. احمدی نژاد بیشتر به دنبال اشخاصی بود که با شعار ما می توانیم به صحنه ورود پیدا کردند و علیرغم زحمات زیادی هم که کشیده می شود باید پرسید آیا یک فرایند مثبت در شکوفایی و سازندگی کشور به وجود آمده یا در بعضی از مواقع ما شاهد عقب گرد هستیم.

به این دلیل به نظر می رسد اگر آقای احمدی نژاد مردم ، نخبگان و اندیشمندان کشور و کسانی که خارج از مسایل سیاسی دغدغه نظام را دارند را با خود همراه می کرد قطعا موفقیتش خیلی بیشتر بود.

چه عواملی موجب شد احمدی نزاد از گفتمان اولیه خود دور شود؟

باید از خود ایشان سوال شود که چرا از گفتمان اولیه خود دور شدند. اما به نظر می رسد که ایشان با توجه به پشتبانه هایی که برای خود متصور بود به دنبال این بود که یک محوریت شخصیتی ایجاد کند و با ایجاد مکتبی به نام خودش به عنوان احمدی نژاد خود را از جریان اصولگرایی و جریانهای مختلف دیگر جدا کرد. می توان گفت که ایشان یک خطی را برای خود و با مختصات خود ایجاد کرده و به نظر می رسد که این راه به جایی نمی رسد و برگشتن ایشان به مسیر اصلی انقلاب و یاران انقلاب می تواند موفقیت بیشتری داشته باشد.

به نظر می رسد که در شرایط فعلی که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم باید منتظر اقدامات شگفت انگیز در حلقه یاران آقای احمدی نژاد باشیم. یک بخشی معتقد به شخص آقای احمدی نژاد و مسیری که دنبال می کند هستند و یک تعدادی موافق جریانهای حاشیه ای ایشان هستند و این موضوع پارادوکسی را ایجاد کرده است. شاید آن کسانی که خود را حامی آقای احمدی نژاد و مخالف جریان انحرافی می دانند چون در انتخابات آینده باید به تصمیم گیری برسند دچار یک اختلاف نظر شدید شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین