کد خبر: ۱۶۱۵۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷

آیا واقعا قیمت فوتبالیست‌ها میلیاردی شده؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امروزی ها: حدود 20 روز از فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران باقیمانده و حساسیت ها درباره ارقام میلیاردی پرداختی به بازیکنان فوتبال باقی است.هرچند در این میان برخی هم از چنین پرداختهایی دفاع می کنند و بعضا آنرا کم هم می دانند.با این وجود به نظر می رسد بازتاب چنین پرداختهایی در سطح عموم جامعه چندان مثبت نیست و در عین حال دفاع برخی هم کماکان به قوت خود باقی است و به تشریح دلایل خود می پردازند.

فوتبالیست‌ها در ایران پول‌های درشتی می‌گیرند و سال به سال هم بر میزان درآمد آنها افزوده می‌شود. پی بردن به این واقعیت هوش و ذکاوت چندانی را نمی‌طلبد. سال گذشته سید مهدی رحمتی از استقلال رقمی نزدیک به یک میلیارد تومان گرفت و صدای اعتراض‌ها به آسمان بلند شد. این در حالی بود که همه قبول داشتند رحمتی بهترین فوتبالیست حال حاضر ایران است و میزان دریافتی او باید تا حدودی با دیگران متفاوت باشد. امسال اما با سیاست‌هایی که مدیرعامل تازه وارد و هیجان زده پرسپولیس به کار گرفت قیمت برخی بازیکنان متوسط به بیش از یک‌میلیارد تومان رسید تا عملا فوتبالیست‌ها به یکی از پردرآمدترین صنوف کشور تبدیل شوند.

مجید جلالی که همواره با ریخت و پاش در فوتبال مخالف بوده و به ندرت دلال‌ها موفق به رسوخ در تیم‌هایی که او مربیگری شان را برعهده دارد شده اند؛ از دستمزد فوتبالیست‌ها دفاع می‌کند ومی‌گوید: «همین بازیکنانی که اعلام می‌شود میلیاردی پول می‌گیرند در نهایت نصف این مبلغ را هم دریافت نمی‌کنند. بازیکن هر چه اول فصل گرفت همان اصل کار است چون در خلال بازی‌ها و اواخر مسابقات مبلغ زیادی به بازیکن‌داده نمی‌شود. در لیگ بر‌تر فوتبال ایران بازیکنانی که یک میلیارد پول دریافت کنند خیلی کم هستند و تعداد آنها به سختی به پنج نفر می‌رسد. اینکه هر روز بیان می‌شود فلان بازیکن بیشتر از یک میلیارد گرفته صحت ندارد.

شما نگاه کنید به حقوق مهندسان ایرانی، اکثر آنها حقوق مشخصی دارند اما برخی از آنها که ویژه هستند و تعدادشان به ۲۰۰ نفرهم نمی‌رسد تا ماهی ۷۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. فوتبالیست‌ها نیز همین گونه‌اند. تعدادی از آنها واقعا خوب هستند که طبعا حقوق بالایی هم دریافت می‌کنند. قرارداد خود من با باشگاه فولاد خوزستان حدود ۴۰۰ میلیون تومان بود. از این رقم ۱۰۰ میلیون تومان مالیات داده‌ام. بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون هم خمس پولم بوده که پرداخت کرده‌ام. رفت و آمدهای خودم و خانواده به اضافه هزینه‌های زندگی هم نزدیک به ۳۰ میلیون تومان شده، حالا از این مبلغ، باشگاه فولاد ۱۵ درصد مبلغ قرارداد مرا نمی‌دهد به دلیل اینکه سقف قرارداد ۳۵۰ میلیون تومان بوده و کاری به توافقات قبلی ندارد. حالا شما حساب کنید از این ۴۰۰ میلیون چقدرش به من رسیده است؟ الان بهترین بازیکنان فوتبال ما حدود ۵۰۰ میلیون دریافت می‌کنند. این رقم می‌شود حدود ۲۶۰ هزار دلار که رقم پایینی است. در اروپا بازیکن زیر ۶۰۰ هزار دلار وجود ندارد.»

در هر صورت به نظر می‌رسد افزایش بی‌رویه قیمت فوتبالیست‌های ایرانی در سالهای اخیر بیش از آنکه با قابلیت‌های آنها در ارتباط باشد به شهرت و توجه عمومی توده مردم به این قشر مربوط بوده است. این قانون البته در تمام دنیا صدق می‌کند و تنها می‌توان گفت در فوتبال ایران تا حدودی درباره آن غلو شده است. مقایسه درآمد یک فوتبالیست ایرانی با یک کارگر ایرانی این نتیجه را به دنبال دارد که فوتبالیست میلیاردی به ازای هر دقیقه حضور در زمین 200 برابر هر دقیقه کار یک کارگر دستمزد می‌گیرد اما چنین مقایسه‌ای در هر جای دنیا می‌تواند نتیجه مشابهی را به دنبال داشته باشد. این نکته را نباید فراموش کنیم که فوتبالیست‌ها تنها در ازای حضور در زمین مسابقه پول نمی‌گیرند و در تمام طول فصل در اختیار باشگاه هستند.

وجود چنین پرداخت‌هایی در سینما به عنوان یکی دیگر از کانون‌های توجه مردمی که شهرت در آن حرف اول را می‌زند هم صدق می‌کند. فیلمبرداری هر فیلم سینمایی حدود 45 روز طول می‌کشد و بر اساس آمارهای غیررسمی ارائه شده بازیگر مطرح و پرکاری مثل حامد بهداد برای هر فیلم به طور متوسط 60 میلیون تومان دستمزد می‌گیرد. اگر فرض را بر این بگیریم که او در سال پنج فیلم بازی می‌کند،

در آمد یک بازیگر بابت شش ماه کار درسال به حدود 300 میلیون تومان می‌رسد که تفاوتی بادرآمد اکثر فوتبالیست‌ها ندارد. آنچه مسلم است اینکه‌ریخت و پاش‌های برخی مدیران غیر فوتبالی را نمی‌توان به‌کل فوتبال تعمیم داد و غالبا در فصل نقل و انتقالات ورود ناکارشناسان به‌این عرصه فضا را ملتهب‌تر از آنچه که هست جلوه می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
0
لطفا" به آقای مجید جلالی ( مجید کامپیوتر ) بگویید که 400 میلیون که هیچ ، اگه 400 میلیارد هم به مربیان و بازیکنان پول بدهند اصلا" مهم نیست ، بحث سر این است که چرا از اموال بیت المال هزینه می شود .
حتی اگر یک نفر از مردم هم راضی نباشد ، این پول حلال نیست ، چه برسد به اینکه خمسش را بدهند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین