کد خبر: ۱۶۱۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۶

لزوم رعایت عزت، حکمت و مصلحت سفرهای خارجی رئیس‌جمهوری

علی آقاخانی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- علی آقاخانی: امام راحل و عظیم‌الشأن کشور عزیزمان در دوران سخت سیاسی ایران، وقتی که جناب آقای دکتر ولایتی برنامه سفر به شوروی داشت با تأکید به عظمت و اقتدار ملت ایران، به ایشان فرموده بود: اگر وزیر خارجه کشور بزرگ شوروی که همتای شما در آن کشور محسوب می‌شود قرار است به استقبالتان تا فرودگاه نیاید حق نداری به شوروی سفر کنی. 

براساس استراتژی و سیاست‌های عزت آفرین امام خمینی (ره) بود که مقام معظم رهبری سالها پیش از این تأکید فرمود: دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید بر محور سه اصل حکمت، عزت و مصلحت باشد. در همان مقطع شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان به امر معظم‌له تشکیل شد که چهره‌های شناخته، کارآمد و آشنا با اصول روابط بین‌الملل از قبیل دکتر ولایتی، دکتر کمال خرازی در این شورا عضویت دارند. 

به جز شورای راهبردی سیاست خارجی نظام، در پی‌جوئی و تحقق سیاست‌ها و راهبردهای نظام در حوزه بین‌الملل و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌های بالا و خوبی برخوردار است و دو نهاد مشورتی تقنینی و نظارتی یاد شده می‌توانند برای پیش‌برد سیاست خارجی کشور بسیار مؤثر باشند. در دولت فعلی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نیز از توان و ظرفیت کارشناسی خوبی در این رابطه برخوردار است. مضاف بر همه این‌ها از سوی نخبگان دلسوز کشورمان دیدگاه‌ها را عزت مدارانه و کارشناسی‌های مطلوب و خوبی در قالب مطالب پژوهشی و علمی ارائه می‌شود که توجه بدان‌ها می‌تواند برای مسئولان امر و شخص رئیس جمهور محترم بسیار کارگشا باشد. با این حال متأسفانه بدون توجه به حوزه‌ها و مسائل فکری یاد شده به شکل خلق‌الساعه توسط رئیس‌جمهور کشورمان سفرهائی به بعضی از کشورهای دیگر به انجام می‌رسد که منافع ملی و عزت ایران در این سفرها مخدوش می‌گردد و عرف رایج و مسائل اولیه مربوط به دیپلماسی نظام در آن رعایت نمی‌شود. ازجمله این سفرها که در روزهای اخیر صورت گرفت و بازتاب منفی داشت، سفر به کشور برزیل است. اتفا‌ق‌های صورت گرفته، تصاویر و حاشیه‌های ارائه شده از این سفر، گویای وهن به نظام است. 

امتناع رئیس جمهور برزیل از دیدار با رئیس دولت ایران و عدم حضور او در مراسم استقبال و بدرقه آقای دکتر احمدی‌نژاد، لغو مراسم رونمایی بدل ستون تخت جمشید از سوی شهردار یکی از شهرهای کشور یاد شده، عدم استقبال حتی دیگر مقامات برزیل از هیأت ایرانی و حواشی این سفر برای هر ایرانی با عزت و کرامت بسیار رنج‌آور است. 

تصاویر و اطلاعات ارائه شده در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری کشورمان حاکی از این است که به جای استقبال و بدرقة رئیس‌جمهور ایران از سوی همتای برزیلی ایشان که انجام نشده و ضروری بود، در کمال ناباوری نخبگان سیاسی و افراد آشنا با عرف بین‌المللی دنیا و جهان، نیروهای حفاظتی کشور برزیل به خود اجازه داده‌اند دور آقای دکتر احمدی‌نژاد که نماد ملت ایران محسوب می‌شود حلقه زده و با او عکس یادگاری بگیرند؟ این عکس‌ها بی‌شباهت به عکس‌های نظامی‌های اشغالگر آمریکایی در عراق نیست که سال‌ها پیش از این در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق با ایشان گرفته شده بود و به عنوان برگی برنده از سوی دولت‌های ایران مطرح می‌شد؟! در وضع پیش آمده و در تحلیل سؤال برانگیز ماجرای سفر به برزیل، سؤال جمع زیادی از نخبگان و دلسوزان کشور از رئیس‌جمهور محترم این است که کدام عرف و منطق می‌گوید شأن رئیس‌جمهور کشور بزرگی به مثل ایران عکس یادگاری گرفتن با نیروهای نظامی عادی و یا نیروهای حفاظتی کشور دیگر است؟ 

آیا فراموش کرده‌ایم عزت و عظمت مورد توجه امام راحل (ره) در این رابطه را که نصب‌العین مقامات ایرانی بود؟ 

آقای رئیس‌جمهور به خوبی می‌دانند که بی‌احترامی مقامات رسمی برزیل به ایشان و هیأت همراه بی‌احترامی به شخص نیست، بلکه آنان ادب و عرف بین‌المللی را که حق ملت ایران است. در مورد فرد فرد ملت ایران رعایت نکرده‌اند و در اتفاق یاد شده عزت و سربلندی کشورمان که جان‌فشانی زیادی برای آن صورت گرفته، زیر سؤال رفته است.
عزت بر باد رفته‌ای که دیگر راه جبرانی برای آن باقی نمانده است. 

کم‌ترین تقاضا و خواهش ما این است که در فرصت باقی مانده از دوران ریاست‌جمهوری آقای دکتر احمدی‌نژاد، برای بار دیگر چنین سفرهایی با چنین حواشی کاهنده از اقتدار و عزّت نظام که برخلاف حکمت و مصلحت کشور است، صورت نپذیرد. {$old_album_161603}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
0
0
یه عده واسه سربلندی این کشور با نهایت عشق جونشونو فدا کردن یه عده هم فقط ادعا کردن!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین