کد خبر: ۱۶۱۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۱ - ۰۲:۱۴

آب معدنی 40 درصد گران شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تولید ایرانی: قیمت انواع آب معدنی در بازار ایران در حال افزایش است و در نخستین گام، آب معدنی‌های نیم لیتری با کاهش 40 درصدی حجم و به همان قیمت قبلی یعنی 250 تومان به فروش می‌رسند.

براین اساس بطری‌های 0.3 لیتری آب معدنی به قیمت 250 تومان و بطری‌های نیم لیتری نیز با 350 تومان در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

هم‌زمان با این اتفاق نیز خبری مبنی بر واردات آب معدنی از کشور گرجستان در محافل رسانه‌ای کشور چرخید که دهان به دهان گشت و اما و اگرهای فراوانی را در پیش روی مردم قرار داد.

نگاه گرجی‌ها به بازار مصرف آب معدنی در ایران

گفته می‌شود تعداد زیادی از شرکت‌های گرجستانی به زودی صادرات آب معدنی به ایران را آغاز می کنند و با توجه به جمعیت 73 میلیونی ایران، این کشور بازار مناسبی برای صادرات آب‌های معدنی گرجی است.

سال گذشته برخی از شرکت‌های آب معدنی در گرجستان تلاش کردند تا محصولات خود را به ایران صادر کنند، اما قوانین و مقررات موجود کشور در آن زمان مانع از تحقق آن شد، به ویژه اینکه در ایران نیز تعداد شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، کم نیستند و حتی محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می کنند.

خدای آب‌ها ایرانی است

بسته بندی آب معدنی چشمه بل (‌ بل در ادبیات اساطیری نام خدای آب‌ها است) که در هورامان (غرب کشور) واقع شده، چندین سال است که آغاز شده و بازار فروش خوبی هم در کشور و در بازارهای خارجی منطقه، اروپا و آسیای دور داشته است؛ آب چشمه بل به لحاظ غنای مواد معدنی، طعم و خواص درمانی دومین آب مفید در جهان شناخته شده است.

پرسش اینجاست که با وجود چشمه‌های جوشان و غنی آب در ایران و ظرفیت‌های بسیار چشمگیر کشور در این زمینه، چرا هنوز خبرهایی از واردات آب معدنی به کشور در رسانه‌ها و در میان مناسبات اقتصادی ایران با دیگر کشورها منتشر می‌شود.

بازار مصرف پربازده ایران در محصول آب معدنی به ویژه در تابستان، نباید فرصتی برای کلنجار رفتن شرکت‌های خارجی باشد؛ علی القاعده بسته بندی کردن آب معدنی نه کار دشواری است و نه تکنولوژی پیچیده‌ای که خارج از توان ایران باشد را می‌طلبد، از اینرو باز کردن مرزها به روی آب معدنی‌های گرجی نه دلیل دارد و نه حتی توجیهی!

میزان صادرات ایران به گرجستان در سال 2011 به 85 میلیون دلار( اعم از کالا و خدمات) رسید. اکثر کالاهای صادرشده به این کشور را ذغال نفت(20 میلیون دلار) و سایر محصولات را نیز سرامیک، اتومبیل و سایر محصولات نفتی تشکیل می داد. در چهارماهۀ اول سال 2012 نیز محصولات متنوع دیگری به ارزش 20 میلیون دلار به گرجستان صادر شد.

صادرات از گرجستان به ایران نیز در سال 2011 به مبلغ 16 میلیون دلار رسید. بخش قابل توجهی از محصولات وارداتی از گرجستان به ایران را فلزات آهنی، چوب و تعداد محدودی نیز اتومبیل تشکیل می داد. در چهارماهۀ اول سال 2012 نیز حجم صادرات از گرجستان به ایران نیز رقم 1.6 میلیون دلار را نشان داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین