کد خبر: ۱۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۴:۳۸
مرگ 602نفر در زلزله تایید شد

پایان عملیات امداد و نجات و آغاز بازسازی

آفتاب‌‌نیوز :  این مقام مسئول از انتقال تمام مجروحان به کرمان خبر می دهد و تاکید می کند :ديگر هيچ مجروح و كشته شده‌اي در  روستاها نيست و تمام آسيب ديدگان از روستا خارج شده و به كرمان و زرند انتقال يافته اند.
 با پایان یافتن عملیات امداد و نجان آمار دقیق تلفات این حادثه نیز اعلام شد،:تاكنون آمار كشته‌‏شدگان زلزله زرند به 602 نفر رسيده است و آمار مجروحان نيز حدود يك هزار نفر اعلام شد.

به گفته،محمدجواد فدايي  كار اسكان اضطراري زلزله‌‏زدگان به پايان رسيده است و در حال حاضرماموران توزيع چادر را برعهده گرفتند.

با اینکه شهر زرند آسیب جدی ندیده،اما بسیاری از مردم به 
دليل پس لرزه‌‏هايي كه همچنان شهرستان زرند را مي‌‏لرزاند وضعيت نامناسب روحي، حاضر نيستند در خانه‌‏هاي خود بمانند، به همين دليل مسئولان چادرهايي را براي اسكان موقت آنها تعبيه کردند.

معاون امور عمراني استانداري كرمان با اعلام اینکه،مرحله اسكان موقت براي زلزله‌‏زدگان وجود ندارد گفت:زلزله زدگان پس از اسكان اضطراري و ساخت و ساز خانه‌‏هاي‌‏شان اسكان دائم خواهند يافت. 

به گفته این مقام مسئول, كار بازسازي روستاهاي آسيب ديده ظرف يك هفته آينده آغاز مي‌‏شود و به دليل فضاي روستايي، كار ساخت و ساز به سرعت انجام خواهد شد. 

بازديد رئيس جمهور از مناطق زلزله زده 
با اعلام پایان عملیات امداد و نجات در منطقه زلزله زده زرند نهاد رياست جمهوري با صدور اطلاعيه اي از سفر خاتمي به استان كرمان براي بازديد از مناطق زلزله زده خبر داد.

رئيس جمهور كه روز شنبه آينده براي هفتمين بار عازم اين استان مي شود، تاكنون بيشترين سفر را به اين استان و در شرايط بحرانی، همچون زلزله داشته است.

اختصاص 50 ميليون دلار ذخيره ارزي به مناطق زلزله زده
با وقوع حادثه زمين لرزه شهرستان زرند دولت لايحه اي دو فوريتي را تنظيم كرده كه در صورت تصويب مجلس، طبق آن مبلغ مورد نياز از حساب ذخيره ارزي برداشت خواهد شد.

نايب رئيس اول مجلس با تأييد اين خبر، اعلام كرد كه دو فوريت اين لايحه يكشنبه آينده در صحن علني مجلس بررسي مي شود.

مرگ اتباع افغاني در زلزله
كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به مناسبت تخريب گسترده و تلفات انساني ناشي از زلزله زرند اعلام كرد كه در اين حادثه ناگوار تعداد قابل توجهي از كشته شدگان و مجروحان حادثه از اتباع افغاني مقيم ايران هستند.

اين مركز با توجه به سرماي هوا و بارش شديد باران و برف در اين مناطق، تعدادي چادر و پتو را از طريق دفاتر يزد و زاهدان به كرمان ارسال كرده است. البته همزمان با اين كمك كشور ژاپن نيز 160 ميليون تومان به همراه اقلام مورد نياز زلزله زدگان به ايران اهدا كرده است.

همچنين وليعهد عربستان با ارسال پيام تسليت تلفني به رئيس جمهور آمادگي خود را براي كمك به آسيب ديدگان اين حادثه اعلام كرد.

مدارس همچنان تعطيل است
با گذشت چند روز از حادثه زلزله زرند، اما همچنان منطقه از حالت بحران خارج نشده است. فرماندار زرند نيز بر اين اساس و با توجه به شرايط نامساعد شهر براي دانش آموزان، مدارس را تا اطلاع ثانوي تعطيل كرد.

به گفته جواد رشيدي 15 واحد آموزشي روستاها به كلي تخريب و 80 واحد آموزشي شهرهاي اين شهرستان بين 20 تا 80 درصد دچار آسيب جدي شده اند كه براي رفع اين مشكل بايد شرايط اسكان موقت براي دانش آموزان اجرا شود.

203 زرندي تحت پوشش بهزيستي
محمد ستايش رئيس بهزيستي كرمان با اعلام اين كه 203 نفر از زلزله زدگان زرند تا صبح پنج شنبه شناسايي و تحت پوشش قرار گرفتند، گفت: از ميان تعداد ذكر شده 12 نفر در مراكز شبانه روزي سالمندان مستقر و بقيه در بيمارستان ها و ساير چادرهاي امدادي به سر مي برند، همچنين از تعداد باقيمانده 10 نفر بيمار با ضايعه نخاعي در بيمارستان داراي پرونده شدند كه بعد از ترخيص در مراكز توانبخشي نگهداري مي شوند.

به گفته وي چندين مددكار سيار در هوتكن و داهويه و ساير مناطق آسيب ديده درحال فعاليتند كه اين افراد با هدف رشد سلامت روان و برقراري ارتباط با مردم، كاهش آسيب هاي رواني و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

ستايش تصريح كرد: بهزيستي درصدد است در دو يا سه منطقه كه بيشترين آسيب را ديده اند، مهدكودك هايي براي مداخله در پيشگيري از آسيب هاي رواني كودكان ايجاد كند.

تخريب كامل دو امامزاده
مديركل هيأت امناي بقاع متبركه و مؤسسات خيريه كشور از تخريب 100 درصدي دو امامزاده خبر داد.

حسين ميرزايي با اعلام اين خبر گفت: دو امامزاده ابراهيم و عبدالله كه به ترتيب در 4 و 3 كيلومتري شهرستان زرند واقع شده اند، به طور كامل تخريب و از بين رفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین