کد خبر: ۱۶۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۸۴ - ۱۸:۲۶

دیدار متکی با همتایان خود در حاشیه اجلاس اکو

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش اداره كل اطلاعات ومطبوعات وزارت خارجه، در اين ديدارها، جزييات و روند همكاريهاي دوجانبه در ابعاد اقتصادي، سياسي، تجاري و چگونگي تسهيل و گسترش فعاليت بخش خصوصي ايران در اين كشورها مورد مذاكره و تبادل نظر قرار گرفت.

متكي در ديدار وزير امور خارجه افغانستان، ثبات در كشورهاي همسايه و منطقه را براي جمهوري اسلامي ايران حايز اهميت فراوان دانست و سياست دولت احمدي نژاد را مبتني بر تقويت دوستي و پيوندهاي اخوت با كشورهاي منطقه عنوان كرد.

وزير امور خارجه با ابراز خرسندي از روند تقويت ثبات در افغانستان، انتخابات پارلماني اين كشور را گام ديگري در راه تحقق اين مهم خواند.

متكي همچنين در ديدار وزير خارجه تاجيكستان تصريح كرد: ما ثبات تاجيكستان را ثبات جمهوري اسلامي ايران مي‌دانيم و حوزه‌هاي وسيع همكاريهاي دوجانبه و منطقه‌اي و اكو و سازمان شانگهاي امكان نزديكي بيشتر را فراهم كرده است.

وزير امور خارجه با تاكيد بر اجراي مناسب و سريع طرحهاي همكاري ميان تهران و دوشنبه گفت: هر پرونده‌اي كه ميان دو كشور به امضا مي‌رسد بايد اجرايي شود و وزارت خارجه نسبت به اين موضوع بسيار جدي و مصمم است.

متكي در اين ديدارها همچنين وضعيت پرونده هسته‌اي ايران و مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص قطعنامه اخير شوراي حكام را بيان كرد.

وي گفت: اقدام كشورهاي اروپايي برخلاف تعهدات آنها بوده است در حالي كه جمهوري اسلامي ايران در دو سال گذشته در جهت اعتمادسازي بدون وقفه عمل كرده است.

وزير امورخارجه با اشاره به توافق پاريس گفت: بر اساس توافق پاريس، اروپا متعهد بود حق قانوني ايران در برخورداري از چرخه سوخت را تضمين كند اما آنها به تعهد خود عمل نكردند در حاليكه تضمين عيني از سوي ما به صراحت و روشني اعلام شد.

وزيران امور خارجه افغانستان و تاجيكستان نيز در اين ديدارها، مراتب عزم و علاقه‌مندي كشورهايشان براي گسترش بيش از پيش مناسبات با ايران را مورد تاكيد قرار دادند.

همچنين ديدارها و تماسهاي منظم ميان وزيران خارجه براي پيگيري روند اجراي تفاهمها و توافقها و همچنين تبادل نظر پيرامون موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي و مسايل مورد علاقه طرفين مورد توافق قرار گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین