کد خبر: ۱۶۲۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴

گفتگوی بشار اسد با تلویزیون ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه پیامد های حمله به سوریه تا دوردستها کشیده خواهد شد و فراتر از محاسبات برخی خواهد بود، درباره طرح کوفی عنان گفت: طرح خوبی است و ما از سر باورمندی با این طرح موافقت کردیم. 

به گزارش مهر، بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه شب گذشته در گفتگو با برنامه فرارو از شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره اوضاع سوریه و تحلیل خود از شرایط این کشور گفت: در رویدادهای سوریه عوامل متعددی وجود دارد، عوامل بین المللی، منطقه ای و داخلی که کلیه این عوامل دست به دست هم داده تا سوریه به سوی بحرانی کشیده شود که بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه عامل بین المللی اساسا با موضوع دولت های غربی در ارتباط است، افزود: این دولت ها تاریخ استعماری دارند و هیچ گاه جوهره سیاست های استعماری خود را تغییر نمی دهند، بلکه ظاهر را تغییر داده و از اشغالگری مستقیم در برخی از موارد به روش های دیگری روی آورده اند.

اسد ادامه داد: از جمله این روش ها تحمیل دیدگاه های آنها است، با این هدف که کشورهای منطقه نه در جهت منافع ملی خود بلکه در جهت تحقق منافع کشورهای غربی تلاش کنند. این دولت های غربی مخالف آن هستند که کشورها به صورت مستقل از منافع خود دفاع کنند و زمانیکه چیزی برخلاف باورها، اصول و منافعشان باشد همان گونه که در مورد ایران در موضع برنامه هسته اتفاق افتاد رفتار می کنند.

وی تأکید کرد: این حق ایران است اما کشورهای غربی با دست یابی ایران به دانش هسته ای مخالفند، آنها بیش از بمب هسته ای ادعایی خود از دانش هسته ای ایران هراس دارند.

بشار اسد عامل دیگر بحران در سوریه را منطقه ای دانست و افزود: این عامل با کشورهای منطقه ارتباط دارد ودارای جنبه های متعددی است. برخی از کشورهای منطقه از موضع سوریه در مقابل مسائل مختلف از جمله فلسطین، مقاومت و اوضاع عراق و لبنان و مسائل گوناگونی که طی 10 سال گذشته مطرح بوده، در تنگنا هستند.

وی اظهار داشت: آنها در این شرایط فرصتی یافته اند تا نقش سوریه را در منطقه کمرنگ یا محو کنند. برخی از کشورهای منطقه هم لزوما در تنگنا قرار ندارند و بر ضد موضع سوریه هم نیستند اما در برابر فشارهای خارجی تسلیم می شوند وقادر نیستند مواضعی اتخاذ کنند که بیانگر دیدگاه خود یا ملت هایشان باشد.

اسد با بیان اینکه در مورد عامل داخلی مانند هر کشور دیگر موضوهات مثبت و منفی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مشکلات و چالش هایی وجود دارد اما این چالش ها به آن حد نمی رسد که یک سوری، سوری دیگر را بکشد. ما در موضوعاتی چون فساد، تحول اقتصادی و سیاسی، توزیع عادلانه درآمد و ایجاد فرصت های یکسان برای شهروندان سوری مشکل داریم. این چالش در بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی از این موضوعات سوء استفاده کردند تا برخی سوری های ناآگاه و بی ریشه را به انحراف بکشانند وبه مزدورانی تبدیل کنند که به خاطر مشتی پول علیه میهن و کشور خود اقدام می کنند.البته این تنها عناوین رویدادهای جاری سوریه است.

تندورها بیشترین کشتار را در سوریه انجام می دهند

بشار اسد در ادامه در پاسخ به این سئوال که مردم سوریه را چه کسانی می کشند با توجه به اینکه در رسانه ها تصاویری از کشته شدن مردم عادی در کنار کشته شدن نظامیان مشاهده می کنیم، بیان کرد: ما آمیزه ای از متخفان قانون در کشور داریم. شمار آنها در ابتدای بحران به 64 هزار نفر می رسید که دستگیر نشده بودند. البته این تعداد پس از آغاز حوادث سوریه به گونه ای رو به کاهش رفت.

وی تصریح کرد: بخش دیگر به تندروهای مذهبی موجود در سوریه مربوط می شود که تعداد آنها زیاد نیست اما بسیار خطرناک هستند. القاعده و تشکیلاتی که فکر مشابه القاعده دارند نیز در این جمع حضور دارند. البته درصد شرکت کنندگان درعملیات کشتار از ابتدای بحران تا به امروز متفاوت هستند.

اسد تصریح کرد: تندروها امروز بیشترین تعداد را تشکیل می دهند. آنها بخش اعظم جنایات تروریستی را مرتکب می شوند . بنابر این در اینجا با آمیزه ای از جنایتکاران رو به رو هستیم.

دخالت خارجی بدون مساعدت داخلی ممکن نیست

رئیس جمهور سوریه در این باره که آیا ماهیت همه افرادی که امروز در سوریه به عنوان شورشی و مخالف شناخته می شوند یکسان است و چقدر از آنها ناشی از مسائل داخلی سوریه و چند درصد ناشی از فشار های بیرونی است، گفت: همواره در بحران ها به طور کلی بر اوضاع داخلی تأکید می کنم. به طور کلی دخالت خارجی به معنای واقعی بدون مساعدت عوامل داخلی امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه ایران نیز در طول سال ها شاهد تلاش های مختلف از سوی عوامل خارجی بوده است، بیان کرد: تنهای عاملی که جلوی عدم موفقیت این دخالت را می گیرد استحکام داخلی است، بنابراین اوضاع داخلی نقش اساسی در جلوگیری از دخالت خارجی را ایفا می کند.

اسد تأکید کرد: پس از گذشت 15 ماه از رویدادهای سوریه دخالت های خارجی از جمله تزریق پول و سلاح علنی و آشکار شده است. البته در این بین عوامل کمکی هم وجود دارد که از جمله مهم ترین آنها ناآگاهی و کمرنگ شدن اخلاق و اصول است. در نتیجه این عومل به شخص اجازه می دهد که به خاطر پول هر کاری بر علیه ملت وهموطنان خود انجام دهد.

وی تصریح کرد: وقتی درباره اوضاع داخلی صحبت می کنیم نمی توانیم اوضاع خارجی را نادیده بگیریم. هردو مهم هستند و به سختی می شود درصدی در این مورد مشخص کرد.

اصلاحات برای تروریست ها در سوریه اهمیت ندارد

اسد در پاسخ به این سئوال که چرا با این شرایط اصلاحات را از همان 12 سال پیش آغاز نکرده است و اگر اصلاحات کنونی از همان زمان صورت می گرفت، اوضاع بهتر از این نبود، گفت: روند اصلاحات را به موازات شرایط خارجی در سال 2000 آغاز کردیم. نمی توانیم اوضاع داخلی را از اوضاع خارجی جدا کنیم. ما زمانی اصلاحات را آغاز کردیم که همزمان انتفاضه فلسطین آغاز شد و به همراه آن فشار های خارجی علیه ماآغاز شد تا از حمیات از فلسطینی ها و مسئله فلسطین دست بکشیم.

وی ادامه داد: درآن زمان می خواستند که مسئله فلسطین را حذف کنیم. انفجارهای 11 سپتامبر به وقوع پیوست و جنگ دروغین علیه تروریسم آغاز شد، سپس اشغال افغانستان و متعاقب آن عراق پیش آمد و جنگ سال 2006 در لبنان با هدف ضربه زدن به لبنان به راه افتاد و پس از آن هم ضربه به مقاومت فلسطین در غزه در سال های 2008 و 2009 روی داد و همزمان فشارها علیه سوریه نیز ادامه داشت.

اسد خاطرنشان کرد: نمی توانیم فرض کنیم که ما در شرایط آرمانی و ایده آل اصلاحات را انجام می دهیم. این سخن دقیق نیست. این از یک سو است و از سوی دیگر اصلاحات دارای اولویت هایی است. اولویت مردم مشکلات معیشتی بود و از این جهت درآن زمان روی توسعه اقتصادی تأکید کردیم که البته این امر به معنای به تأخیر انداختن توسعه سیاسی نیست.

وی ادامه داد: گام هایی در این جهت برداشتیم که اهم آن رسانه هاست. فعالیت سیاسی بدون رسانه های آزاد قابل تحقق نیست. در سوریه رسانه های خصوصی نداشتیم و رسانه ها در انحصار دولت بودند. این گام ها را بر داشتیم و مرحله دوم را نیز از سه سال پیش با قانون مدیریت محلی به عنوان مقدمه توسعه سیاسی آغاز کردیم.

اسد افزود: پس از این مرحله توانستیم گام های دیگر از جمله احزاب و انتخابات و گام های دیگر از جمله اقدامات کنونی بپردازیم. ما در روند اصلاحات سیاسی رو به جلو می رفتیم اما به شکل تدریجی چراکه اصلاحات سیاسی با یک قانون و نسخه پزشکی تحقق پیدا نمی کند بلکه یک روند تدریجی است که با تجربیات و پختگی جامعه همراه با دولت میسر می شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود اگر اصلاحات را انجام می دادیم وضعیت اینگونه نبود بر خلاف شاخص ها است. زیرا اصلاحات در حال حاضر به بهبود اوضاع منجر نشده است. برای تروریسم و دولت هایی که از آن حمایت می کنند، اصلاحات اهمیتی ندارد. آنها به دنبال آشوب هستند و در نتیجه چه در آن زمان اصلاحات را انجام می دادیم چه اکنون، آنچه می خواست اتفاق می افتاد. زیرا مسئله در خارج طراحی شده بود و به اصلاحات ربطی ندارد.

اسد تأکید کرد: نیروهایی که معتقد بودند مشکل اصلاحات است و یا بر خی از این نیروها از اصلاحات استفاده ای نبردند.

برخی کشورهای منطقه در تصمیم گیری آزاد نیستند

رئیس جمهور سوریه در این باره که اوضاع سیاسی در سوریه از بسیاری از کشورهای منطقه که زنان در آنها حق رأی و رانندگی ندارند، بهتر است اما آنها مانند سوریه در معرض این تهاجمات و حملات نیستند، اظهار داشت: مواضع این کشورها و حتی کشورهای حامی آنها ، کشورهای بزرگ غربی برای ما ملاک نیست. چرا که معیارهای این کشورها در غرب بر دوگانگی استوار است و معیارهای دوگانه نفاق سیاسی ایجاد می کند.

وی در این باره که چگونه این کشورها معیارهای خود را بر اساس این نفاق سیاسی انتخاب می کنند، اظهار داشت: همان طور که گفتم برخی از کشورها در تصمیم گیری آزاد نیستند. از این رو هرگز نمی توانیم این کشورها را معیار سنجش قرار دهیم. این کشورها در نزدیکی ایران قرار دارند. بنابر این شما بیش از ما آنها را می شناسید. این موضاع افشا شده است و نمی تواند خیلی ها را نه در منطقه ما و نه در منطق دیگر فریب بدهد.

بی تردید سوریه بهای مواضع خود را می پردازد

بشار اسد در پاسخ به این سئوال که دلیل این همه توجه و تمرکز به مسائل سوریه از سوی جهان چیست و آیا در منطق دیگر دنیا اتفاقاتی نظی سوریه رخ نمی دهد که همه تمرکزها بر روی این کشور است، گفت: موقعیت ژئوسیاسی سوریه مهم است. سوریه همواره در معرض دخالت های خارجی قرار داشته است. سوریه در طول تاریخ صحنه کشمکش بین قدرت های بزرگ بوده و به طور اهم تسلط بر سوریه به مفهوم سلطه بر بخش بزرگی از تصمیم گیری سیاسی در منطقه است.

وی افزود: شکی نیست که سوریه به طور اخص بهای مواضع سیاسی خود را می پردازد. حمایت از مقاومت و پایبندی به حقوق چه حقوق عربی یا اسلامی مانند مسئله فلسطین، حمایت از حق ملت ها و نقشی که مقاومت در این میان ایفا می کند. فکر می کنم این موضوع میان ایران وسوریه شباهت دارد و دلایل اعمال فشار ها بر علیه ایران نیز همین است.

اسد تاکید کرد: بی تردید سوریه بهای مواضع خود را می پردازد و این اولین بار نیست. در سال 2005 حملاتی که علیه سوریه انجام شد در همین چارچوب بود. آنها در آن زمان شکست خوردند و به همین دلیل به روش دیگری متوسل شدند.

بشار اسد در پاسخ به این سئوال که آیا با وجود همه این فشار ها آیا باز هم برموضع مقاومت تأکید خواهد کرد، اظهار داشت: تا وقتی ملت ها از مواضع خود در حمایت از مقاومت دست نکشیده اند، مقاومت ادامه خواهد یافت. تا زمانیکه ملتها از مقاومت حمایت می کنند ناگزیر به حمایت از مقاومت هستیم. نمی توانیم از حمایت از مقاومت دست بر داریم مگر اینکه ملت ها ازآن دست کشیده و در نتیجه از حقوق خود چشم پوشی کنند. این موضوع از بدیهیات است و ما اساسا سیاست خود را از جهت گیری مردم بنا نهاده این ونه جهت گیری غربی ها.

به شدت با تروریسم برخورد می کنیم

وی در این باره که از کشتار مردم در سوریه چه کسی منتفع می شود و اینکه آیا دولت سوریه بر اساس آنچه که در رسانه های جهان و حکام منطقه مبنی بر کشتار مردم از سوی دولت سوریه بیان می شود، از کشتن مردم سود می برد، گفت: آنها این موضوع را مطرح می کنند که نشان دهند ارتش وارداتی است و فرزند این میهن و ملت نیست و ارتش مزدوری است که شاید بیشتر به باندهای جنایتکار شبیه است تا ارتش.

اسد با اشاره به اینکه باید بدانید که افراد ارتش فرزندان این میهن هستند، بیان کرد: حتی اگر به ارتش دستور بدهید برادران خود را بکشند این کار را نمی کند. این بدیهی است و کسانی که دست به این اقدامات می زنند مخلوطی از نیروهایی موجود هستند که تبدیل به مزدور شده اند و در زمان معین به آنها پول می دهند و از آنها می خواهند که دست به کشتار بزنند تا از قطعنامه ای خاص و یا منازعه ای خاص به منظور تغییر موازنه درون شورای امنیت حمایت کنند. مقاومت لبنان نیز در سال های گذشته با همین وضعیت روبه رو شد .

وی در پاسخ به این سئوال که دولت سوریه برای جلوگیری از تکرار فجایع انسانی مانند آنچه در حوله رخ داد، چه تدابیر امنیتی اندیشیده است، بیان کرد: مسئولیت طبیعی ما به عنوان دولت این است که از همه شهروندان حفاظت کنیم. البته این به آن معنا نیست که نیروهای امنیتی یا پلیس در تمام گوشه و کنار کشور حضور پیدا کنند. عملا چنین چیزی ممکن نیست. اما وظیفه داریم تروریسم را در هر گوشه ای از کشور نابود کنیم.

اسد تصریح کرد: زمانیکه تروریسم را نابود می کنیم جان هزاران شهروند را نجات دادیم زیرا تروریست از جایی به جای دیگر نقل مکان می کند و شهروندان را نابود می کند. از ماه ها پیش به ویژه پس از کشتارحوله که تروریسم به اوج رسید، تصمیم گرفتیم که در نابودی تروریست ها شدت عمل به خرج دهیم. طبق قانون اساسی این وظیفه ماست.

هیچ الگوی غیر سوری را نمی پذیریم

اسد در پاسخ به این سئوال که آیا در بافت سوریه امکان فروپاشی مدل لیبی و یمن وجود دارد، گفت: اگر درباره الگوبرداری صحبت کنیم، برای تکرار یک الگو با همان روش به ناچار باید کل تاریخ ، آداب و رسوم و مسیر وقایع را نسخه برداری کنیم که این امر از لحاظ عملی ممکن نیست. هیچ الگویی برای بحران در جایی قابل انطباق نیست . صرف نظر از اینکه آنچه در لیبی انجام شد الگویی برای راه حل نیست و لیبی را از وضعیتی به وضعیتی بسیار بدتر دچار ساخت.

وی ادامه داد: اکنون همه شاهدیم که ملت لیبی چگونه بها می پردازد. این الگو نیست. در هر حال از نظر ما در سوریه اصل این است که هی الگوی غیر ملی و سوری را نمی پذیریم . چه از سوی کشورهای بزرگ مطرح شود و چه از سوی کشورهای دوست و نزدیک.

اسد تأکید کرد: هیچ کس به اندازه ما سوری ها نمی داند چگونه مشکل سوریه را حل کند. لذا هر الگویی از خارج صرف نظر از محتوای آن مردود است.

رئیس جمهور سوریه در این باره که با وجود پیشنهاد مبالغی به مقامات سوری، آنها از دولت جدا نشده اند و اینکه آیا انشعاباتی وجود دارد، گفت: اینها گزافه گویی است. اگر انشعاباتی وجود داشت، مشاهده می شد. در مواردی افرادی سست عنصر وجود دارند که این موارد در هر کشور و جامعه ای وجود دارد. در خصوص پیشنهادهای مالی نیز پیشنهادهای بسیار اغوا کننده ای به مسئولان سوری داده شده است، آنچه مانع این افراد در پاسخ مثبت می شود، خصلت میهن دوستی و اخلاقی است.

وی ادامه داد: ما در برابر فشار با برابر بسیاری از کشورهای بزرگ قرار گرفته ایم که در در درجه نخست با خصلت میهن دوستی در برابر آنها قرار گرفته ایم.

وی درباره نقش مردم سوریه در ثبات کشور در15 ماه گذشته گفت: همه نقش ها از آن ملت است. اگر اکثریت مردم موضع دیگری داشتند، دولت ، ارتش و یا هر نهاد دیگری نمی توانستند موضع مغایر اتخاذ کنند. دولت نمی تواند در برابر مردم قرار گیرد و یا ازآن جدا شود چرا که بلافاصله سرنگون می شود. این مهم در راهپیمایی میلیونی در اوقات مختلف به نمایش گذاشته شد.

برخی کشورها رسما از نیروهای مسلح حمایت می کنند

بشار اسد درباره توطئه هایی که همواره از آن یاد شده و اینکه چرا دولت سوریه دست های پنهان این توطئه ها را افشا نمی کند، بیان کرد: در اکثر موارد حمایتها به گونه ای نا آشکار ارسال می شد. از افراد مقیم در کشورهای دیگری آیند نه از سوی خود دولت ها. به همین دلیل دلایل مادی در اختیارندارید تا روی میز بگذارید و بگویید که این مدرک دلالت بر دخالت کشوری دارد.ولی نشانه ها مربوط به مواضع کشورها است و ارتباط بین مواضع آن کشورها و رویدادهای سوریه کاملا روشن است، خصوصا اینکه برخی کشورها رسما اعلام کرده اند که حمایت خواهند کرد و برای ان نیروها سلاح و تجهیزات ارسال می کنند.

وی ادامه داد: خود آنها درباره خودشان صحبت کرده اند، چرا ما سخن بگوییم. خود کشورها گفته اند که از افراد مسلح حمایت می کنند و نیازی نیست به دنبال مدرک باشیم تا بگوییم کشورهای غربی یا منطقه از افراد مسلح حمایت می کنند.

بشار اسد در پاسخ به این سئوال که چرا اتحادیه عرب که هیچ گاه موضعی در برابر اتفاقات منطقه نداشته درباره سوریه تا این اندازه موضع گیری می کند ولی در مورد موضوع بحرین هیچ دخالتی نمی کند و حتی بیانیه صادر نمی کند، گفت: بیش از یک دهه در همه کنفرانس های کشورهای عربی حضور داشته ام و اتحادیه عرب اجازه نداشت درقبال مسائل کشورهای عربی نقش مثبت ایفا کند.

همکاری سوریه و کمیته ناظران خوب است

وی افزود: کلیه طرح هایی که مطرح می شد بر خلاف مصلحت اعراب بود. کنفرانس های سران عرب از نظر ما در سوریه صحنه کشمکش بود. این اتحادیه از سوی برخی کشورهای شناخته شده که همواره مجری کشورهای غربی در جهان عرب بوده اند اجازه نداشت نقشی را ایفا کند. اکنون همان کشورها به این اتحادیه اجازه داده اند نقشی بر خلاف مصلحت کشورهای عربی ایفا کند. همان گونه که در لیبی اتفاق افتاد و اتحادیه عرب پوشش بمباران لیبی را صادر کرد وسوریه تنها کشوری بود که با این تصمیم مخالفت کرد و ما باید بهای این موضع را می پرداختیم و به همین دلیل پس از این تصمیم از طریق اتحادیه عرب حمله به سوریه در دستور کار قرار گرفت. واقعیت اتحادیه عرب در گذشته و حال همین بوده است.

رئیس جمهورسوریه در این باره که حضور ناظران در سوریه بر خلاف انتظار هر بار منجر به افزایش بحران ها شده است، گفت: برخی از کشورهای غربی اخیرا به ناچار با اعزام ناظران غربی موافقت کرده اند. پیش ازآن تجربه ناظران عربی را داشته ایم .آنها فرض می کردند که ناظران می آیند که همان واقعیتی را ببینند که برخی کشورها غربی رویای ان را درسر می پروراندند. خیلی ساده از این هیأت خواسته می شد که بگوید دولت سوریه مردم را می کشد لذا با ورود ناظران به بحران دامن می زدند.

وی تصریح کرد: می خواستند دولت سوریه را تحریک کنند تا واکنش نشان دهد. مسئله بی طرفی بعدا مشخص می شود. اولین گزارش خوب بود. ما از ناظران بیش از این انتظار داریم. آنچه در خصوص عملیات تروریستی به چشم خود دیدند به زبان بیاورند. بیش از 5 هزار مورد نقض حقوق بشر وجود دارد. وقتی کمیته ناظران به این نقش اشاره نمی کند پس بی طرف نیست. ما همچنان منتظریم ونمی خواهیم اکنون درباره کمیته اظهار نظر کنیم.

اسد ادامه داد: اما وقتی کمیته این مسائل را به طور روشن بیان کند، می توانیم بگوییم که بی طرف است. نمی خواهیم قبل از پایان کار کمیته درباره آنها داوری کنیم. اکنون روزانه در گفتگو هستیم، شرایط پیچیده است. آنها دیدگاه خاص خود را دارند که گاهی با آن موافق و گاهی مخالفیم اما تا این لحظه همکاری خوبی بین دولت سوریه و کمیته ناظران وجود داشته است. این شاخص مثبتی است که موجب خوش بینی ماست اما قضاوت پایانی به آخر کار کمیته که سه ماه مهلت دارد موکول می شود.

با طرح عنان باورمندانه موافقت کردیم

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفتگو درباره طرح کوفی عنان گفت: طرح خوبی است و ما از سر باورمندی با این طرح موافقت کردیم. به ویژه بند مربوط به توقف خشونت ها که از نظر ما توقف عملیات مجرمانه گروه های تروریستی وکشورهای حامی آنها از ارسال پول وسلاح و طرح عنان همچنان برای حال و آینده کارآیی دارد.

وی درباره این ادعا که دولت سوریه طرح کوفی عنان را به شکست کشانده است، بیان کرد: کشورهایی که داعیه حمایت از طرح عنان را دارند از این عنوان به صورت جعلی و نادرست استفاده می کنند. آنها به نفع خود می دانند که طرح عنان شکست بخورد تا سوریه را متهم کنند که طرح را به شکست کشانده تا بگویند سوریه ادامه خشونت ها را به نفع خود می داند.

اسد با تأکید بر این امر که این ادعا منطقی نیست، بیان کرد: معتقد هستیم توقف خشونتها در سوریه به مصلحت ماست.

وی در پاسخ به این سئوال چرا برخی پیش از اجرای هر طرح صلحی در سوریه اعلام می کنند که به شکست انجامیده است، اظهار داشت: آنها به مصلحت خود می دانند که طرح شکست بخورد تا گفته شود که سوریه با عث شکست آن شده و این سخن را به شورای امنیت ببرند تا قطعنامه هایی علیه سوریه اعمال کنند. البته بعضی ها به قطعنامه شورای امنیت نیز بسنده نمی کنند و حمله نظامی به سبک لیبی را می خواهند. البته به نظر می رسد که طرح آنها تاکنون ناکام مانده است. آنها می خواهند به وسیله شکست طرح کوفی عنان خشونت را در سوریه ادامه دهند.

با داشتن کمی عقل به سوریه حمله نظامی نمی کنند

اسد در این باره که آیا طرح حمله نظامی بر علیه سوریه وجود دارد و این طرح از سوی چه کسانی است، تصریح کرد: هیچگونه اطلاعاتی درباره این طرح ها نداریم. برخی کشورها تلاش دارند موضوع را به سوی حمله نظامی بکشانند ولی این منطقه به دلیل موقعیت ژئوسیاسی و بافت جغرافیایی مانند نقطه گسل های زلزله است. اگر این گسل دستخوش بازی زلزله به سمت و سو های مختلف و دور دست منتقل می شود. این موضوع فراتر از محاسبات بعضی هاست و فکر نمی کنم با داشتن کمی عقل به سوی عملیات نظامی حرکت کنند.

وی درباره ابعاد زلزله ای که از آن یاد می کند، بیان کرد: اگر به طور مثال عراق را در نظر بگیریم، آنچه اتفاق افتاد نیز زلزله است و ما بهای بی ثباتی در عراق را می پردازیم. سوریه و ایران بیش از سایر کشورها نسبت به حمایت از عراق و ثبات این کشور پس از تجاوز آمریکا اهتمام داشتند. زیرا بی ثباتی در عراق زیان آور خواهد بود و نابسامانی در عراق به نابسامانی اوضاع در ایران و سوریه وسایر کشورهای همجوار منجر می شود.

اسد با اشاره به اینکه همین امر در مورد سوریه نیز صدق پیدا می کند، اظهار داشت: ما در مدیترانه، خلیج فارس و دریای سیاه بافت اجتماعی مشابه داریم. کشورهایی که برای حمله به منطقه نقشه می کشند برای تجزیه آن برنامه دارند. اگر یکی از این کشورها تجزیه شود پیامد دومینو خواهد داشت که به هر سمت و سو می رود.

حضور القاعده در سوریه

اسد در پاسخ به این سئوال که آیا القاعده در سوریه حضور دارد، گفت: قطعا حضور دارد و شماری از نیروهای آن بازداشت شدند و به عملیات جنایتکارانه خود اعتراف کردند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این القاعده همان است آمریکایی ها ادعا می کنند در افغانستان و عراق با آن مبارزه می کنند و چرا در سوریه تقویت می شود، اظهار داشت: آمریکایی ها بر حسب منافع موقت آمریکا و بر اساس دیگاه خود سیاست موقت را دنبال می کنند. چه کسی القاعده را اختراع کرد؟ آیا افغانستان یا عراق آن را اختراع کردند و یا آمریکا با پول کشورهای عربی؟ آنها از القاعده حمایت می کردند و در دهه 80 آنها را رزمندگان آزادی می نامیدند.

اسد تأکید کرد: پس از چند دهه به تروریست ها تغییر نام دادند. اکنون برخی از آنها باز گشته اند و حالا می گویند که تندروهای خوب وبد داریم. آنها نقش تقسیم می کنند و طبق وضعیت آمریکا نامگذاری ها و اصطلاحات را تغییر می دهند. وقتی القاعده به کشوری حمله کند که مورد علاقه آمریکا نیست خوب هستند اما چنانچه به هم پیمانان آمریکا در منطقه حمله کند بد است و این منطق آمریکایی است.

وی در پاسخ به این سئوال که عده ای معتقدند که سوریه هزینه حمایت از چارچوب مقاومت را برای ایجاد نظم در منطقه می پردازد، گفت: کشمکش میان دوطرح در جریان است و تازگی ندارد و قدمت آن به استعمار باز می گردد. ما در سوریه از سال ها پیش گفتیم که با نام خاورمیانه جدید مخالفتی نداریم. اما خاور میانه در مقابل هر طرحی که از خارج می آید، دیکته کردن و اشغالگری ها مقاوم است و خواستگاه آن ملت های منطقه است.این کشمکش ادامه خواهد یافت و ما هرگز اجازه نمی دهیم طرح دیگری در منطقه جامه عمل بپوشد مگر اینکه حامی منافع ما باشد.

اسد درباره گزارش نیویورک تایمز مبنی بر اینکه قطر وعربستان به سوریه سلاح ارسال می کنند، گفت: این کشورها برای حمایت از تروریست ها ابراز تمایل کردند. به عبارت دیگر آنها بر ضد شهروندان سوری عمل می کنند. نمی دانم کدام کشور بر اساس باورهای خود عمل می کند و کدام کشور بر اساس تحمیل های خارجی. قضاوت در این مورد سخت است. ما در مورد نتایج صحبت می کنیم و می دانیم که برخی از مسئولان آن کشورها در طول سال های گذشته با مواضع سوریه مشکل داشته اند و تلاش کرده اند در ملاقات با ما مواضع اصولی سوریه را تغییر دهند و ما رد می کردیم. این امر برای آن مسئولان و گاهی برای کل دنیا خوشایند نبود و برخی ازآنها را در تگنا قرار می داد و در برخی از موارد آنها را رسوا می کرد.

در مقابل ترکیه از روش مقابله به مثل استفاده نمی کنیم

وی درباره موضع ترکیه در قبال سوریه گفت: نمی توانم به نیابت از طرف ترکیه بگویم که علت مواضع آنها چیست وباید خود آنها پاسخ دهند. ولی بین ترک ها و برخی از مسئولان دولت ترکیه تمایز قائل شوم. آنچه اکنون مشاهده می کنیم مواضع برخی مسئولان دولت ترکیه است. اما موضع ملت ترکیه در قبال سوریه مثبت است زیرا به رغم تلاش های گسترده رسانه ای داخل ترکیه مردم این کشور بخش اعظم واقعیت ها را می دانند. در مورد احیای امپراطوری عثمانی فکر می کنم ما در عصر دیگری با داده های کاملا متفاوت به سر می بریم و این حرف ها دیگر امکان پذیر نیست.

اسد افزود: تصور ما درباره روابط با ترکیه این بود که می توانیم امپراطوری از روابط خوب و همپیمانی ها و سازمان هایی ایجاد کنیم که مانند سازمان شانگهای منافع همه را جذب کند. ولی برخی اجازه نمی دهند حتی چنین سازمان هایی نقش خود را ایفا کنند. به هر حال این مجمع و سازمان ها امپراطوری های جدید هستند و می توانید به این شکل امپراطوری ایفا کنید با موضاع واقع گرایانه و منافع منطقه نه اینکه در گرو مواضع غرب و آمریکا باشید.

وی در این باره که ترکیه مخالفان سوریه را در کشور خود پناه می دهد و اینکه چرا سوریه اعتراضی به این امر نمی کند، بیان کرد: زمانیکه بین دولت و ملت ترکیه تمایز قایل شدیم باید بین رفتار خود با دولت و ملت این کشور نیز تمایز قایل شویم. سیاست های مسئولان ترکیه به قتل و ریخته شدن خون سوری ها می انجامد و ما نمی توانیم کار مشابهی انجام دهیم و چند ماه بگوییم ملت ترکیه برادر است و چند ماه بعد بمب و گلوله برای این ملت بفرستیم. این نفاق و دورویی است و سیاست ما اصولی است. روابط مردمی باید ادامه پیدا کند. ما با ترکیه از روش مقابله به مثل استفاده نمی کنیم.

باید وفاداری خود را به ایران نشان دهیم

وی درباره حمایت های روسیه و چین و ایران و عراق از دولت سوریه گفت: ما به مواضع واقع بیانه منطقه همچون ایران و کشورهای مهم بین المللی همچون چین و روسیه ارج فراوان می نهیم. البته کشوهای دیگری در سطح جهان هستند وهر کشور بر اساس توان خود سعی کرد در عرصه بین المللی یا در منطقه خود چنین مواضعی اتخاذ کندو این مواضع در دفاع از یک دولت نیست بلکه ثبات از منطقه است و مادام که ثبات سوریه برای ثبات منطقه مهم است ، دولت های آگاه و خرمند از سیاست های خود در قبال سوریه نباید دریغ کنند.

اسد تصریح کرد: نقش ایران مهم است چراکه ایران در این منطقه زندگی می کند و بهتر از کشورهای دوردست منطقه را می شناسد و به همین دلیل ایران قادر است تصویر صحیحی را منتقل کند. آن هم در شرایط تحریم و محاصه رسانه ای که در جهت ممانعت از نتقال تصویر واقعی رویدادهای داخلی علیه سوریه اعمال می شود. البته علاوه بر این ایران در عرسه بین المللی نیز از مواضع سوریه حمایت می کند لذا موضع ایران چین و روسیه در حفظ ثبات سوریه بنیادین است.

وی در این باره که آیا ایران در بحران های سوریه دخالت می کند، اظهار داشت: این جوکی است که به کرات می شنویم. این موضوع را اعلام می کنند که در ارتش شکاف ایجاد شده و ما برای حمایت از خود از کشورهای دیگر کمک میگیریم. همچنین ادعا شده که را ه پیمایانی که برای حمایت از دولت به خیابان ها آمدند شمار آنها در سوریه به میلیون رسید ایرانی و برخی از حزب الله بوده اند که این حرف ها ارزش پاسخگویی ندارد.

رئیس جمهور سوریه درباره نقش روابط ایران و سوریه در منطقه و آینده روابط دو کشور گفت: از نظر سیاسی روابط سوریه و ایران راهبردی است اما هنوز کامل نیست. از نظر اقتصادی به دلیل کوتاهی دو دولت به همان سطح ارتقا نیافته و آن هم به دلیل بروکراسی در دو کشور است.

وی افزود: امیدواریم روابط اقتصادی فرهنگی ومردمی را به همان اندازه سطح روابط سیاسی اعتلا بخشیم. روابط بسیار کند پیش می رود و این بخشدر روابط دو کشور منفی است.

اسد با اشاره به اینکه نوع نگاه ما به روابط با ایران به انقلاب اسلامی ایران باز می گردد، افزود: انقلاب اسلامی ایران بلافاصله اعلام کرد که در برابر مسئله فلسطین ایستاده که مسئله اعراب و مسلمین است. نمی توانیم روابط خوبی با کشورهای دیگر برقرار کنیم مگر آنکه آن کشور از فلسطین حمایت کند. از سوی دیگر ایران در مسائل بزرگ و کوچک در کنار سوریه ایستاده و سوریه ناگزیر باید وفاداری خود را نشان دهد.

اسد در این باره آیا مشوق هایی که اعلام کرده برخی از حکام منطقه درقبال قطع رابطه با ایران پیشنهاد کرده او را به قطع این رابطه تشویق نمی کند، گفت: ایران بدون تردید و دودلی در کنار ما و مسائل ملی ، عربی و اسلامی ما ایستاده است. حال چگونه به اصول خود پشت پا بزنیم و روابط با ایران را قطع کینم. این امر در یک صورت ممکن است حاصل شود آنگاه که ایران برضد منافع ما ، منافع خودش، ملت و فلسطین بایستد و غرب جایگزین آن شود و بر ضد ما و فلسطینی ها موضع بگیرد،آنگاه روابط با ایران را قطع می کنیم. یک چینین چیزی اتفاق نمی افتد.

وی در این باره که آیا با وجود برخی مشکلات پیش آمده باز هم از فلسطین حمایت خواهد کرد ، اظهار داشت: تمام مسائل منطقه بر موضوع فلشطین می گذرد . اگر موضوع فلسطین حل نشود و حقوق آنها بازپس گرفته نشود هرگز مواضع تغییر نمی کند. حتی اگر نسل ها به انتظار بنشینند. مواضع تغییر نخواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین