کد خبر: ۱۶۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۸۴ - ۰۸:۴۸

تکلیف پارلمان المان مشخص می شود

آفتاب‌‌نیوز :  پس از برگزاري انتخابات نافرجام پارلماني آلمان در تاريخ 18 سپتامبر كه براساس نتايج آن اتحاديه‌ي دموكرات مسيحي به رهبري‌آنگلا مركل، با اختلاف سه كرسي از حزب سوسيال دموكرات متعلق به گرهارد شرودر، صدراعظم كنوني آلمان پيش افتاد، هيچ يك از اين احزاب نتوانستند صاحب اكثريت آراء شوند، اما در مقطع كنوني و با برگزاري انتخابات در شهر درسدن كه قرار است فردا برگزار شود، تكليف كرسي‌هاي نهايي مجلس عوام آلمان (بوندستاگ) مشخص خواهد شد. 

برگزاري انتخابات پارلماني در شهر درسدن به خاطر مرگ يك كانديداي نئونازي در خلال مبارزات انتخاباتي به زمان ديگري موكول شده بود اما گمان نمي‌رود نتايج انتخابات در اين منطقه تاثيري بر نتيجه‌ي كلي انتخابات 18 سپتامبر داشته باشد. با اين حال راي‌گيري‌ها در درسدن مي‌تواند بر روند مذاكرات به منظور تشكيل دولت ائتلافي بزرگ متشكل از اتحاديه‌ي دموكرات مسيحي (CDU) سوسيال مسيحي (CSU) و حزب سوسيال دموكرات (SPD) تاثير گذار باشد. 

مركل كه در درسدن به مبارزات انتخاباتي مي‌پرداخت، در ميان تشويق‌هاي سرد هوادارنش اظهار داشت: ما مي‌خواهيم براي جوانان فرصت شغلي ايجاد كنيم و نيز به افراد بالاي 50 سال اميد ادامه كار و حتي يافتن شغل جديد دهيم.

در حالي كه تنها سه روز به سالگرد اتحاد آلمان شرقي و غربي با يكديگر باقي است، مركل محافظه‌كار گفت: طي 15 سال اخير از زماني كه شرق و غرب با يكديگر متحد شدند، شاهد پيشرفت‌هاي بسياري بوده‌ايم اما آلمان تحت حكومت سوسيال دموكرات‌ها از فرصت‌هاي موجود به درستي استفاده نكرد.

از سوي ديگر گرهارد شرودر كه از اعلام شكست از مركل و كناره‌گيري خودداري كرده و همچنان بر مواضع خود پايبند باقي مانده، در خلال مبارزات انتخاباتي‌اش در درسدن بيان داشت كه آلمان نيازمند بازگشت مجدد حزب سوسيال دموكرات براي پيشبرد اصلاحات اقتصادي است. صدراعظم فعلي آلمان، رقيب محافظه‌كارش را به اشاعه‌ي بدبيني در سطح كشور متهم كرد و اعلام داشت سوسيال دموكرات‌ها با اين ياوه‌گويي‌ها مخالف هستند.

اين درحاليست كه احتمال تشكيل «ائتلاف بزرگ» ( ائتلاف اتحاديه‌هاي دموكرات مسيحي و سوسيال مسيحي با حزب سوسيال دموكرات) هر روز بيش از گذشته قوت مي‌گيرد، اما سوال بحث‌برانگيز آن است كه چه كسي رياست قوي‌ترين كشور اقتصادي اتحاديه‌ي اروپا را تصاحب خواهد كرد.

شرودر خود را مدعي صدارت اعظمي آلمان براي سومين دوره مي‌داند اما مركل اظهار داشته كه اتحاديه‌ي متبوعش يعني دموكرات مسيحي‌ها به دليل پيروزي در انتخابات از حق حاكميت برخوردارند.

مركل در مصاحبه‌ي روز گذشته خود با روزنامه‌ي Saechsische Zeitung گفت، بزرگترين حزب در ائتلاف آينده از امتياز معرفي صدراعظم برخوردار است.

وي افزود: به محض آنكه تكليف صدراعظم آينده مشخص شود، مذاكرات ائتلافي آغاز خواهد شد.

شرودر در روزنامه‌ي مذكور اعلام داشت كه مقوله‌ي صدارت اعظمي بخشي از چانه‌زني‌ها است و نمي‌توان گفت بايد در اين زمينه ابتدا به توافق دست پيدا كنيم و پس از آن وارد مذاكره شويم.

اين در حاليست كه سوسيال دموكرات‌ها با اعلام اينكه شرودر پس از انتخابات در درسدن هم كناره‌گيري نخواهد كرد، آب پاكي را به روي دستان محافظه‌كاران ريختند.

شرودر قرار است روز چهارشنبه هفته‌ي جاري با خوزه لوئيس رودريگز، نخست وزير اسپانيا ديدار كند.

در همين حال در آستانه‌ي برگزاري انتخابات به تعويق افتاده در درسدن و مشخص شدن تكليف سه كرسي پاياني مجلس عوام گمان مي‌رود سوسيال دموكرات‌ها در بدترين وضعيت ممكن آن هم به دليل پيچيدگي سيستم انتخاباتي در اين كشور تنها يك كرسي را از دست بدهند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین