کد خبر: ۱۶۲۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

باید به مردم آزادی می‌دادیم!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزهای شلوغ برای احمد توکلی در راه است؛ نماینده‌ای که روزگاری نقش مهمی در استیضاح وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد به دلیل مدرک تحصیلی‌اش داشت، اکنون برای مدرک تحصیلی خود در فشار است و اعتبارنامه‌اش در مجلس تصویب نمی‌شود.

اما این تنها چالش توکلی در این روزها نیست. روز گذشته پس از هشت سال، صندلی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از وی گرفته شد تا یکی از منتقدان دولت از کرسی یکی از مهمترین نهادهای مجلس کنار گذاشته شود و یکی از نزدیکان علی لاریجانی بر این مسند تکیه زند.

در این باره، تهران امروز در گزارش یک خود با نام «جابجایی در مرکز پژوهش‌های مجلس» کنار رفتن توکلی از این پست را «سرانجام حمایت از حداد» خواند و نوشت: «کنار رفتن احمد توکلی از ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خواسته دو گروه در مجلس نهم بود؛ نزدیکان لاریجانی و حامیان دولت، این دو گروه را تشکیل می‌دهند. دلیل مخالفت‌های نزدیکان لاریجانی مشخص است. ‌توکلی در جریان رقابت حداد عادل و لاریجانی برای ریاست مجلس نهم جانب حداد ‌را گرفت».

این روزنامه در گزارش خود، علت حمایت توکلی از حداد را معطوف به مجلس هفتم و توجه حداد به وی برای رسیدن به پست ریاست مرکز پژوهش‌ها دانست.

روزنامه اعتماد نیز احمد توکلی را به عنوان موضوع یک خود برگزیده و در مطلبی با نام «مرخصی استعلاجی یا قهر اعتراضی» نیامدن احمد توکلی به مجلس را نوعی قهر سیاسی دانسته است.

این روزنامه در مطلب خود نوشت: «اعتبارنامه احمد توکلی با گذشت دو ماه از آغاز به کار مجلس نهم هنوز تصویب نشده است. روز گذشته قرار بود، اعتبارنامه وی مورد بررسی قرار گیرد که به دلیل غیبت توکلی، بررسی اعتبارنامه در صحن علنی به روز سه‌شنبه موکول شد. توکلی دلیل غیبت خود را مرخصی استعلاجی به دلیل کمر درد عنوان کرده است، اما برخی منابع غیررسمی، از قهر او به سبب چالش‌های ایجاد شده در ماجرای اعتبارنامه‌اش یاد می‌کنند».

حسین شریعتمداری، نویسنده سرمقاله امروز روزنامه کیهان است. مدیر مسئول این روزنامه در یادداشتی با نام «باد نکارید، توفان درو می‌کنید!» به اجرای تحریم‌های جدید نفتی اتحادیه اروپا پرداخته و گفته است: «تجربه ثابت کرده که این تحریم‌ها بی‌اثر بوده و بنا به اذعان رسانه‌های غربی، اگر این سبک تحریم‌ها قرار بود، راه‌حلی برای تحت فشار قرار دادن ایران باشد، تا کنون جواب داده بود».

شریعتمداری در بند پایانی یادداشت خود، با اشاره به برنامه غرب برای تحت فشار گذاردن ایران می‌نویسد: «بستر دیگر این پروژه با نگاه به داخل کشور طراحی شده و افراد و جریاناتی در هر سه عرصه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، مأموریت اجرای آن را بر عهده دارند. پرداختن به این بستر، اگرچه فرصت دیگری می‌طلبد، ولی باید از مسئولان محترم اقتصادی، امنیتی، اطلاعاتی و نظارتی کشور پرسید، چرا بلافاصله پس از اجلاس مسکو، قیمت دلار با یک جهش غیرقابل توجیه به بالای دو هزار تومان می‌رسد؟ چرا در حالی که به گفته رئیس اتحادیه کشوری صنف طلا و جواهر، قیمت طلا در بازارهای جهانی رو به کاهش بودة، بهای سکه پس از اجلاس مسکو افزایش می‌یابد؟ چه کسانی قیمت کالا، اجناس و خدمات مورد نیاز مردم را به میل خود بالا می‌برند؟ آیا شناسایی این جریانات مافیایی و رابطه آن‌ها با دشمنان بیرونی دشوار است؟! به عنوان نمونه ـ و فقط یک نمونه ـ برخی از مسئولان محترم چرا و با مشاوره چه کسانی قیمت نان را افزایش می‌دهند و بعد اعلام می‌کنند، این افزایش ربطی به مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ندارد و سپس مابه‌التفاوت نقدی این افزایش قیمت را به حساب مصرف کنندگان می‌ریزند؟ چه کسانی سنگ‌ها را بسته و سگ‌ها را گشاده و به جان ملت انداخته‌اند؟! آیا کسانی در پی آن نیستند که تحریم‌ها را مؤثر جلوه دهند و ناکامی دشمنان خارجی را با تنگ کردن عرصه به مردم در داخل کشور جبران کنند؟! در این باره گفتنی‌های فراوان و مستندی هست که به یقین، شنیدنی خواهد بود و به فرصت دیگری می‌گذاریم».

روزنامه شرق در صفحه جهان خود به ماجرای انتشار کتاب لیلا بن علی، همسر دیکتاتور سرنگون شده تونس پرذاخته است. یک هفته پیش، کتاب «واقعیت من»، نوشته لیلا بن علی منتشر شد و پس از بن علی با لاپارازین گفت‌وگوی انجام داد که نخستین او پس از سقوط حکومت بن علی در تونس است؛ «باید به مردم آزادی می‌دادیم»، مهمترین اعتراف وی در این گفت‌وگو بود که شرق هم آن را برای تیتر مطلب خود برگزیده است.

اما سخنان سخنگوی اقتصادی دولت درباره بحث اجرای فاز دوم هدفمندی از مهمترین نکات روزنامه‌های صبح امروز بود. جمهوری اسلامی نوشت: «حامل‌های انرژی گرانتر نمی‌شوند»؛ این بخشی از سخنان شمس‌الدین حسینی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت، افزایش نرخ حامل‌های انرژی در مرحله دوم هدفمندی از دستور کار دولت بیرون شد.

جمهوری اسلامی در این باره نوشت: «کار‌شناسان توقف روند افزایشی حامل‌های انرژی را به معنای انصراف تلویحی دولت از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ارزیابی می‌کنند».

دنیای اقتصاد هم در مطلبی با نام «تغییر استراتژی یارانه‌ای» نوشت: «پس از چندین بار اعلام «بی‌تصمیمی» دولت درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، سخنگوی اقتصادی دولت رسما از خروج این موضوع از دستور کار دولت خبر داد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
0
اي خدا چرا دولت اين قدر سر در گم و بي برنامه عمل مي كند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین