کد خبر: ۱۶۲۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷

در حسرت زوایای پنهان یک مزایده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمدرضا سمیع – کار‌شناس – در یادداشتی که در اختیار ایسنا گذاشته است، فرصت‌ها و تهدیدهای مزایده ترمینال دوم بندر شهید رجایی را بررسی کرده است.

در این یادداشت می‌‌خوانیم: در روزهای اخیر برخی از نمایندگان مجلس سوالاتی را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کرده‌اند که در اعتراض به روند مزایده ترمینال دوم بندر شهیدرجایی صورت گرفته است. این نمایندگان از مهندس علی نیکزاد - وزیر راه و شهرسازی - خواسته‌اند که در جریان برگزاری مزایده، برخی از اتفاقات صورت گرفته را که از نظر آنان، حاکی از شبهات معناداری است به گونه شفاف برای نمایندگان مجلس تشریح کند.

در این نامه، برخی از این پرسش‌ها به مباحثی اشاره دارد که در کلیت آن، برای کار‌شناسان و صاحب نظران کمتر محل تأمل بوده است. از سوی دیگر، در واگذاری بندر شهیدرجایی به اپراتور دوم، چالش‌ها و تهدیدات اساسی مطرح بوده که متاسفانه در نامه نمایندگان مجلس هیچگونه توجه‌ای به آن نشده است و از طرفی، اصحاب رسانه نیز ـ احیانا بواسطه فقدان دسترسی به اطلاعات موجود ـ تاکنون به آن نپرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا،از آنجاکه محور‌ها و زیرشاخه‌های مباحث حمل و نقل یکی از موضوعات تخصصی و کار‌شناسی است و بیم آن می‌رود که نمایندگان محترم مجلس به ابعاد گسترده این نوع مباحثات اشراف نداشته باشند، در این نوشتار کوتاه کوشش می‌شود که با طرح برخی از زوایای پنهان اما اثرگذار به نکاتی معطوف شویم که در چالش‌های موجود بین مجلس و وزیر راه و شهرسازی نقش بازوی کار‌شناسی برای اینان ایفا کند. امید است، نمایندگان محترم مجلس از ارائه ایده‌ها و نقطه نظرات کار‌شناسی به طرح این گونه پرسش‌ها غنا و عمق درخوری دهند و این مهم در چارچوب‌های کاملا کار‌شناسانه ادامه یابد و در این رهگذر، آنچه که عاید مردم و دست اندرکاران حوزه حمل و نقل دریایی می‌شود، گشایش گره کوری است که بندر شهیدرجایی در این سال‌ها گریبانگیر آن بوده است.

سمیع در ادامه این یادداشت پرسش‌هایی مطرح می‌کند که به اعتقاد وی در جهت تقویت و غنا بخشیدن به مباحث کار‌شناسی طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی است که نمایندگان در ذیل پیگیری‌های خود اگر توجه‌ای به آن کنند شاید سره از ناسره بیشتر آشکار گردد. و اما سوالت...

۱ـ مدتی است که مدیران و تصمیم سازان محترم حوزه حمل و نقل دریایی در دولت نهم و دهم از هاب شدن بندر شهیدرجایی سخن می‌رانند و برای اجرای این مهم تلاش‌های جدی صورت داده‌اند. در صورت اجرای این آرزوی ملی چه کسانی در داخل زیان می‌بینند؟ و چرا ایران نمی‌تواند سهمی از این بازاریابی منطقه‌ای را نصیب خود کند؟

۲ـ بخشی از عقب ماندگی بندر شهیدرجایی از بنادر مهم منطقه بواسطه فقدان تجهیزات درخوری است که این بندر از نبود آن در رنج است. چرا این کمبود و نقصان تجهیزات استراتژیک در محافل رسمی و اثرگذار دنبال نمی‌شود که تجهیزات موجود اپراتور کنونی بندرشهیدرجایی نمی‌تواند جایگاه ایران را در منطقه ارتقاء دهد؟ و حتی کفاف تبادلات و جابجایی کالا در آن بندر را هم نمی‌دهد.

۳ـ چرا کوشش در جهت انتقال دانش و مدیریت روز تاکنون در این بندر صورت نگرفته است. علیرغم اینکه این خواسته دولت و فعالان حوزه حمل و نقل دریایی نیز بوده است؟ آیا این انتقال دانش و مدیریت روزآمد مشکلاتی برای اپراتور کنونی ایجاد می‌نماید؟

۴ـ این مزایده تقریبا یک دهه پیش در دولت هشتم نیز انجام شده و هیچکدام از دست اندرکاران دولتی از جمله روسای محترم سازمان بنادر و دریانوردی در جایگاه کنونی آن نبودند. اتفاقا برنده آن مزایده هم شرکت دیگری بوده است. پرسش این است که چرا آن مزایده لغو شد؟ و در ابطال آنچه ادله‌ها و شایعاتی مطرح و مانع از تحقق آن شد؟ چرا نمایندگان محترم مجلس از صدر تا ذیل آن مزایده را مورد بررسی دقیق و کار‌شناسی قرار نمی‌دهند و جزئیات آن را به اطلاع ملت شریف ایران نمی‌رسانند؟

۵ـ در ماههای اخیر بحث‌های مفصلی پیرامون ادامه مسیر تک اپراتوری کردن این بندر در جراید مطرح شده است. چرا نمایندگان محترم تحقیقی در راستای عملکرد روند گذشته اپراتوری بندر شهیدرجایی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهند؟ آیا نوع قرارداد و سهم طرفین به وضوح در آن مشخص گردیده است؟ آیا همه مطالبات سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون تحقق یافته است؟ آیا نمایندگان مجلس به عنوان نماینده مردم، می‌توانند اطلاعات دقیقی از سهم دقیق بیت المال بدست آورند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین