آفتابنیوز : آفتاب: برخی منابع اذعان دارند که از ابتدای ۲۰۱۲ تا کنون بیش از ۳۰۰ دستگاه مدلهای مختلف BMW به سرقت رفتهاند. جالب اینکه دزدگیر و سیستم ایموبلایزر ماشینهای سرقت شده فعال نشده و هیچ مزاحمتی برای سارقان ایجاد نکرده است.
کارشناسان گمان میکنند که شیوه احتمالی کار سارقان، استفاده از دستگاههایی است که به پورت OBD ماشین متصل شده و سویچهای خام را در سیستم امنیتی ماشین تعریف میکنند. به این صورت ماشین بدون هیچ سر و صدایی سرقت شده و برای صاحبش تنها یک کلید بیمصرف باقی میماند که در صورت پیدا کردن ماشین هم، نمیتواند از آن استفاده کند.
البته جزئیات فرآیند این سرقتها کمی با یکدیگر تفاوت دارند، اما تمامی گزارشات حاکی از آن است که شیوه کاری آنها بر پایه ابزار و روشهای یکسانی بنا شده است. مرحله اول ورود به ماشین است که یک بلوکه کننده سیگنال RF (رادیو فرکانس) باعث قطع ارتباط سویچ ماشین با دستگاههای کنترلی آن میشود. این کار جلوی فعال کردن سیستم امنیتی ماشین توسط صاحب آن و قفل شدن دربها هنگام خروج از اتومبیل را میگیرد. البته برخی دزدهای ناشی و کم تجربه از شکستن شیشه پنجره اتومبیل برای این کار استفاده میکنند. البته همین گروه افراد ناشی هم به نظر میرسد که از دستگاههای ویژهای بهره میبرند که باعث نفوذ به سیستم اولتراسونیک دزدگیر ماشین و از کار افتادن آژیر آن میشود.
پس از آنکه به هر شیوهای وارد ماشین شدند، از طریق اتصال به پورت OBD-II اتومبیل، به آی دی دیجیتالی منحصر به فرد سویچ آن ماشین دست پیدا میکنند و به راحتی سویچ خامی را که در اختیار دارند، با این آی دی دیجیتالی از نو برنامه ریزی میکنند. اکنون ماشین با دزدان گرامی همچون صاحب اصلی خود رفتار کرده و بدون دردسر همراه آنها میرود.
تمام ماشینهایی که در اروپا فروخته میشوند، باید دسترسی بدون محدودیتی را از طریق پورت OBD-II فراهم کنند و کدهای OBD را باز بگذارند تا مکانیکهای خارج از سیستم خدمات کارخانه و تعمیرگاههای متفرقه هم امکان کار با آن را داشته باشند. البته موج اخیر سرقت BMW در مقایسه با دیگر کارخانههای اتومبیل سازی نشان از آن دارد که نباید تنها OBD را مقصر شناخت، شاید فراوان بودن قطعات یدکی این اتومبیل (از جمله کلیدهای دیجیتالی خام) هم تاثیر به سزایی در این زمینه داشته باشد.
از همین رو، به تازگی سایتها و فرومهای مربوط به BMW به دارندگان تمامی مدلهای سری ۱ تا X۶ این اتومبیل در خصوص مراقبتهای امنیتی بیشتر، مرتبا تذکر میدهند. هرچند که مدیر رسانهای BMW در انگلیس اعتقاد دارد که ماشینهای مدل بالا و گرانقیمت همیشه هدف اصلی سارقان بودهاند و ما شاهد سرقت اتومبیلهای تمامی کارخانهها هستیم و این منحصر به BMW نیست.
به گزارش نارنجی،البته تعداد بسیار بیشتر و بالاتر از حد معمول ماشینهای این کارخانه نشان از غیرعادی بودن اوضاع دارد و شاید سارقان و هکرها رخنه امنیتی جدیدی را در این ماشین پیدا کردهاند که چنین دسترسی آسانی را به آنها عطا کرده است. از دیگر سو امکانات امنیتی BMW در مدلهای جدیدش کاملا محدود است و شما انتخاب چندانی ندارید. البته شاید یکی از بهترین نکات امنیتی (که البته چندان هم خوش آیند نیست) قطع کردن پورت OBD-II و یا استفاده از قفلهای فیزیکی بیرونی برای جلوگیری از دسترسی آسان به آن است. شاید هم پیش بینی استفاده از یک PIN یا رمزعبور برای دسترسی به این بخشهای حیاتی امنیتی خودرو توسط کارخانه، تا حد بسیار زیادی بتواند جلوی این گونه سرقتها را بگیرد.