کد خبر: ۱۶۳۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰

چرا دولت گندم را ارزان می‌خرد و نان را گران می‌فروشد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: متأسفانه سیل اخیر در شهرستا‌ن‌های شمالی استان آذربایجان غربی، خسارت‌های هنگفتی به دامداران و روستاییان وارد کرده است؛ اما در برابر آنچه ندانم‌کاری دولت با مردم کرده، قیاس کردنی نیست. 

نادر قاضی‌پور با بیان اینکه افزایش سرسام‌آور بهای کالاهای مصرفی، مردم را به ستوه آورده است، گفت: آقایان به جای اینکه مشکلاتی را که خود درست کرده‌اند، حل کنند، استاندارانی که مورد تأیید هستند، همانند استاندار قم را عوض می‌کنند. باید به اولویت‌ها رسیدگی کرد تا مشکلات حل شود.

این نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از بی‌مبالاتی دستگاه‌های دولتی در برخورد با اخلالگران بازار، اظهار داشت: آقایان بروند ببینند که واردات کنجاله سویا در دست کیست؟ چرا نمی‌گذارند شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی وارد کنند، ولی آقایی که ممنوع‌المعامله است، بیرون از نوبت واردات می‌کند؟! سلطان گوشت مملکت کیست؟ چرا برخورد نمی‌کنند؟ چرا کنجاله ششصد تومانی را باید به بهای ۱۷۰۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران تحویل دهند؟

این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه دولت برای فرار از مسئولیت‌هایش، کوتاهی‌های خویش را بر گردن تحریم‌ها می‌اندازد، گفت: مرغداری و گوشت مرغ که دیگر به تحریم ارتباطی ندارد. بهای نان و گندم که ربطی به تحریم و پارامترهای خارجی ندارد؛ چرا دولت از یک طرف گندم را از کشاورز ارزان می‌خرد و نان را به مردم گرانتر می‌فروشد؟

این نماینده اصولگرای مجلس نهم، با اشاره به اینکه با تشدید تحریم‌ها، دولت افزایش قیمت‌ها را به گردن تحریم‌ها می‌اندازد، گفت: دشمن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی، یک آن هم غفلت نمی‌کند. ما باید آماده و هشیار بوده و اتحاد داشته باشیم تا کارهای دشمنان را خنثی کنیم. دشمن از یک سو کشور ما را تحریم می‌کند و از سوی دیگر، بخشنامه‌هایی که وزارت دارایی در امر گمرکات صادر می‌کند، موجب فشار بر فعالان اقتصادی می‌شود! بانک مرکزی نیز محدودیت‌های بسیاری برای تسهیلات دادن اعمال می‌کند و بانک‌ها آزاد هستند، هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند؛ این کارها از تحریم‌های خارجی به مراتب ویرانگرتر است.

وی همچنین درباره نقش مدیریت داخلی در تحریم‌ها گفت: اگر دولت قیمتی را که برای واردات گندم پرداخت می‌کند، به کشاورزان داخلی بدهد و گندم آنان را بخرد، یک کیلو گندم هم نیاز به وارد کردن نخواهد بود. بهای گندم وارداتی نزدیک ششصد تومان تمام می‌شود و گندم را با نرخ ۴۳۰ تومان از کشاورز می‌خرند! با این تورم و این وضعیت اقتصادی، کشاورزان تمایلی به کاشت گندم نخواهند داشت و به دنبال کشت‌های زودبازده خواهند رفت.

قاضی‌پور در ادامه افزود: چرا کارخانه قند ارومیه در سال گذشته، بیشترین خرید چهل سال گذشته را داشته است؟ چون در زمان مناسب، خرید کرد و قیمت تعیین شده را بموقع پرداخت و این به سود کشاورزان بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در توضیح این که به دلیل ناتوانی دولت در تنظیم بازار، از یک سو بهای مرغ تا هفت هزار تومان بالا می‌رود و از سوی دیگر، دولت شادمانی می‌کند که مرغ پنج هزار تومانی به دست مردم می‌دهد، گفت: دولت می‌تواند بهای مرغ را تا سه هزار تومان پایین بیاورد. باید دست دلالان را ببندد و اجازه بدهد، واردات نهاده‌های اولیه تولید مرغ به درون کشور انجام شود. قرار نیست، دولت از یک کشور معین و به هر قیمت که بخواهد، کنجاله و... وارد کند و در اختیار هر که خواست، بگذارد.

به گزارش تابناک،قاضی‌پور در پاسخ به این پرسش که وظیفه مجلس در کنترل افزایش قیمت‌ها و مهار تورم چیست، گفت: دست و زبان مجلس بسته است و نمی‌تواند در این باره کاری کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین