کد خبر: ۱۶۳۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳

ضرورت برگزاری نشست‌هايی تخصصی برای حل معضل گرد و غبار

اراده‌ای برای حل مشكل ايجاد نشده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماينده مسجدسليمان در مجلس شوراي اسلامي گفت: حل معضل گرد و غبار پيچيده نيست و با برگزاري نشست‌هايي تخصصي مي‌توان در اين زمينه به نتيجه رسيد، ولي به نظر می‌رسد هنوز اراده‌اي براي حل مشكل ايجاد نشده است.

اسماعيل جليلي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: براي حل معضل گرد و غبار نيازمند نشست‌ها و مذاكراتي تخصصي هستيم و مطرح كردن مسايل پشت تريبون و به صورت كلي، مشكلي را حل نمي‌كند.

وي درباره احتمال تشكيل فراكسيون حل معضل گردوغبار در مجلس، افزود: چنين فراكسيوني هنوز تشكيل نشده است؛ واقعيت اين است كه موضوع آلودگي‌ها و ريزگردها آن‌قدر پيچيده نيست كه هر روز بحث تشكيل انجمن، فراكسيون و يا كميسيون مطرح شود. واقعيت اين است كه آلودگي‌هايي وجود دارد كه تهديدي براي محيط زيست هستند و مردم ساكن در استان‌هاي غبارآلود نيز از اين مساله آسيب ديده‌اند و مشكلات تنفسي براي آن‌ها ايجاد شده است؛ در چنين شرايطي معادله بسيار ساده است و مساله اين است كه اراده‌اي كه بخواهد مشكل را حل كند هنوز ايجاد نشده است.

وي تصريح كرد: سازمان حفاظت محيط زيست به‌جاي توجيه مسايل، بايد برنامه‌ زمان‌بندي دقيقي براي كنترل ريزگردها ارائه دهد. در شرايطي كه معضلي مانند ريزگردها تهديدي عليه محيط زيست محسوب مي‌شوند، كارها و اقداماتي انجام مي‌شود كه آلوده‌تر شدن محيط و وارد آمدن خسارت‌هاي بيشتر را در پي دارند؛ به عنوان مثال برخي كارخانه‌ها و صنايعي كه موجب آلوده شدن محيط زيست مي‌شوند، از پرداخت عوارض آلايندگي معاف شده‌اند و در برخي موارد اين عوارض از سوي آن‌ها پرداخت نمي‌شود.

نماينده مسجدسليمان در مجلس درباره خسارت‌هاي ناشي از گرد و غبار در خوزستان، خاطرنشان كرد: برخي مسوولان مربوطه از بيان خسارت‌هاي ناشي از اين پديده شانه خالي مي‌كنند و با بيان مسايل به صورت كلي از كنار موضوع مي‌گذرند. پس از پايان تعطيلات مجلس، مجمع نمايندگان استان خوزستان پيگير موضوع خواهند بود و رييس سازمان حفاظت محيط زيست نيز بايد درباره اقدامات انجام شده پاسخگوي مجمع نمايندگان خوزستان باشد.

وي ادامه داد: مسايل و مشكلات زيست‌محيطي در استان خوزستان بسيار فاجعه‌بارتر از ديگر استان‌هاي كشور است و مواردي مانند آلودگي آب، آلودگي زمين و پسماندهاي صنايع و كارخانه‌ها از جمله موارد رها شده است. در اين زمينه دعوت از مسوولان مرتبط در دستور كار مجمع نمايندگان استان خوزستان است و پس از ارائه گزارشي از وضعيت موجود در يك جلسه تخصصي، مسوولان بايد درباره حل مشكلات موجود متعهد شوند. تلاش بر اين است كه از طريق برنامه‌هايي كه در مجمع نمايندگان استان تدوين مي‌شود گام‌هايي عملي در جهت حل مشكل گرد و غبار برداشته شود و نتايج اين جلسات نيز به اطلاع مردم خواهد رسيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین