کد خبر: ۱۶۴۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷

گروه 1+5 هنوز به جمع بندی نرسیده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از پربازتاب ترین اخبار 24 ساعت گذشته در میان مطبوعات جهان، سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به رژیم صهیونیستی است. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نوشته یکی از اهداف کلینتون از این سفر، مذاکره با مقامات اسرائیلی درباره مسئله هسته ای ایران است. به جز این، موضوعات مربوط به فلسطین و سوریه نیز در دستور کار مذاکرات وی قرار دارد. این روزنامه به همراه دیگر روزنامه های اسرائیلی که این خبر را منتشر کرده اند، سعی در القای این امر دارند که هدف از سفر کلینتون، جلوگیری از حمله یکجانبه اسرائیل به ایران است؛ در حالی که بر اساس مطالب دیگر رسانه ها می توان دریافت که طیف موضوعات موردنظر کلینتون، گسترده تر از این هاست.

از سوی دیگر، روزنامه «تایمز اسرائیل»، مطلبی را درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5 منتشر کرده و با ایجاد جو سازی در این ارتباط نوشته این گروه درباره رهیافتی که می توانند در ادامه در قبال ایران در پیش بگیرند، هنوز به یک جمع بندی نهایی نرسیده اند. این در حالی است که سوم مرداد معاونان دکتر جلیلی و خانم اشتون با هم دیدار می کنند تا زمینه دیدار روسای هیات های نمایندگی ایران و غرب را آماده کنند .

از جمله دیگر اخباری که بازتاب کم و بیش گسترده ای در سطح جهان پیدا کرده، اعلام آمادگی ایران برای میزبانی مذاکرات صلح سوریه است. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در مصاحبه ای اعلام کرد ایران آمادگی دارد با دعوت از معارضین، شرایط لازم را برای گفت و گو بین آن ها و دولت سوریه فراهم کند. روزنامه «نیشن» پاکستان از جمله مطبوعاتی است که صبح امروز این خبر را به نقل از «رویترز» منتشر کرده و نوشته این اقدام ایران و دعوت از گروه های مخالف دولت سوریه را می توان به منزله بروز تغییراتی در سیاست ایران نسبت به سوریه در نظر گرفت.

اما روز گذشته، خط لوله نفتی امارات که با هدف دور زدن تنگه هرمز احداث شده، به بهره برداری رسید. تقریباً تمامی مطبوعاتی که این خبر را منتشر کرده اند، آن را مستقیماً با احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران مرتبط دانسته و به عنوان اقدامی برای جلوگیری از چنین واقعه ای معرفی می کنند. به نوشته سایت شبکه خبری «الجزیره»، اولین محموله 500 هزار بشکه ای روز گذشته وارد این خط لوله شد که از طریق آن، به بندر «فجیره» در دریای عمان انتقال می یابد تا از آنجا به وسیله نفتکش به پاکستان برسد.

به گزارش تابناک،در نهایت، روزنامه «هندوستان تایمز» از ادامه انتقال نفت ایران از طریق مصر، به رغم تحریم های غرب علیه بخش نفتی ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، مصر انتقال نفت ایران از طریق کانال سوئز و نیز خطوط لوله داخلی خود را به واسطه تحریم های اتحادیه اروپا متوقف نخواهد کرد. در همین راستا، یکی از مقامات بخش انرژی مصر گفته نفت ایران، مانند نفت هر کشور دیگری، بر اساس قراردادهایی که وجود دارد و هر سال به روز می شود، از مصر انتقال می یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین