آفتابنیوز : آفتاب: آیا جمهوری اسلامی ایران مسئول بسته شدن کارخانۀ پژو در اولنه فرانسه است؟ از زمان اعلام خبر حذف 8 هزار فرصت شغلی در کارخانۀ پژو در اولنه، ژان-پی یر مرسیه به طور مدام اعلام می کند که روند توقف فعالیت های پژو با ایران دلیل بسته شدن کارخانۀ تولیدکنندۀ پژو بوده است و در واقع ایران بود که کارخانۀ اولنه را پلمب کرد.
قدمت حضور شرکت پژو در ایران به زمان شاه باز می گردد و این شرکت تا سال 2011 در ایران حضور موفقی داشته است. با فروش 455 هزار اتومبیل در سال 2011 جمهوری اسلامی ایران درسطح جهانی، بعد از فرانسه، دومین بازار مصرف کنندۀ پژو است. پژوهای 206 و 405 که به صورت قطعات مونتاژی به این کشور می رسد در کارخانۀ وزول( در استان اوت سااون) ساخته می شود. این قطعات توسط شرکت ایران خودرو، اصلی ترین کارخانۀ تولید اتومبیل بر روی هم سوار می شود. اما این روند به دلیل تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران متوقف شده است.
در شش ماهۀ اول سال 2012 شرکت پژو شاهد کاهش فروش 240 هزار عددی در خودرو در مقایسه با سال سال 2011 بوده است که این میزان شامل 200 هزار عدد خودرویی که می بایست به ایران فروخته می شد نیز می شود.
به اعتقاد یکی از نمایندگان سندیکای شرکت پژو، بدون احتساب خسارات ناشی از حذف بازار ایران، کاهش فروش پژو تنها 40 هزار خودرو یعنی 1% از ابتدای سال جاری بوده است. مرسیه می گوید: در صورتی که مدیریت پژو می توانست این مسائل را توجیه کند، مسئلۀ حذف 8 هزار شغل در کارخانۀ اولنه نیز بیشتر قابل توجیه بود.
یکی از سخنگویان پژو می گوید: دقیقاٌ از ماه فوریه بود که پژو تصمیم گرفت فعالیت های خود در ایران(ارسال کیت های مونتاژی) را متوقف کند. تشدید تحریم های علیه ایران به خصوص همکاری میان بانکهای ایرانی و غربی، سرمایه گذاران خارجی را با مشکل روبرو کرده بود. از همین رو بود که طی شش ماهۀ اول سال 2011 و 2012 تعداد خودروهای پژوی فروخته شده به صورت قطعاتی در جهان با کاهش 31،1% روبرو بوده است که بخش قابل توجهی از آنها به دلیل قطع صادرات به ایران بوده است.
به نظر فریدون خاوند، یکی از اقتصاددانان ایرانی، تحریم های اعمال شده علیه ایران، وضعیت پرداخت های پژو از راه بانکی را نیز دچار مشکل کرده است، اما شراکت پژو با جنرال موتورز بود که تصمیم پژو برای قطع ارتباط با ایران را سرعت بخشید. گفتنی است جنرال موتورز از ماه فوریه با شرکت پژو وارد شراکت شده و هم اکنون 7% از سهام این شرکت را در اختیار دارد. گفته می شود یکی از شروط شراکت جنرال موتورز قطع ارتباط با ایران بوده است.
سخنگوی پژو می گوید: یکی از لابی های اقتصادی آمریکایی به نام" اتحاد علیه ایران هسته ای" از ما خواست که فعالیت هایمان را در ایران متوقف کنیم. اما ظاهراً پژو به جنرال موتورز اعلام می کند که این کار قبل از شراکت با آنها صورت گرفته است. این مقام شرکت پژو می گوید: شرکت پژو سیاست هوشمندانه ای را در خصوص ایران، در مقابل جنرال موتورز قبل از امضای شراکت در پیش گرفته است. گفتنی است دولت آمریکا 60% از سهام شرکت جنرال موتورز را در اختیار دارد و در واقع دلیل این همه فشار برای قطع رابطه به ایران نیز همین مسئله بوده است. این در حالی است که جنرال موتورز در جریان بحران اقتصادی سال 2008 کمکی به میزان 50 میلیارد دلار از سوی دولت دریافت کرده بود.
در هر حال نتیجه هر چه بود، شراکت پژو با جنرال موتورز به حضور پژو در ایران پایان داد. سخنگوی پژو می گوید: نتیجۀ مشخص شراکت میان دو طرف تا سال 2016 مشخص خواهد شد. اما شرکت پژو یکی دیگر از دلایل بسته شدن کارخانۀ اولنه را کاهش فروش خودرو در اروپا نیز اعلام کرده است. سخنگوی پژو می گوید: از سال 2007 فروش پژو در اروپا با روند رو به کاهشی روبرو بوده و از 23 درصد نیز پائین تر رفت. در سال 2012 نیز 8 درصد دیگر به کاهش میزان فروش اضافه شد.
این عضو شرکت پژو می گوید: 60% از فروش محصولات پژو در کشورهای اروپای جنوبی صورت می گیرد و این در حالی است که این کشورها بیشترین خسارت و صدمه را از بحران اقتصادی متقبل شده اند و از همین روست که کارخانه های اروپایی پژو امروز در معرض تعطیلی قرار دارند.
ترجمه: زهرا خدایی /خبرآنلاین