کد خبر: ۱۶۴۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱

آخرین قطعات نی‌نوازی حسن کسایی رونمایی شد+ عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در مراسم یادبود حسن کسایی که در تالار وحدت برگزار شد، آخرین اثر موسیقایی این هنرمند فقید تحت عنوان «نای جان» رونمایی شد.

مراسم بزرگداشت استاد حسن کسایی نی‌نواز برجسته کشورمان با حضور خانواده این استاد، هنرمندان و پیشکسوتان عرصه موسیقی کشور شب گذشته در تالار وحدت تهران برگزار شد.

مهدی الهی قمشه‌ای طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: «موسیقی خبر از یک عالم برتر می‌دهد. موسیقی به شما اطمینان می‌دهد و تجلی‌بخش است، کسایی توانست توسط با موسیقی به پشت پرده اسرار برود و با عالم دیگر ارتباط برقرار کند و بگوید که این موسیقی از کجا می‌آید.»

وی یادآور شد: «اروپاییان که کمتر اعتقاد به عالم دیگر دارند بسیار در این مجال صحبت کردند.»

قمشه‌ای تصریح کرد: «ادبیات ما پر از معنویت موسیقی است. همه در این شور و سماع باید شرکت کنند. مولانا موسیقی را جز‌و امر قدسی می‌دانست. زیبایی موسیقی به ما خبر از عالم دیگر می‌دهد و ما باید از یک جا وارد این موسیقی شویم همانگونه که حافظ به این امر رسیده است.

این پژوهشگر ادبیات خاطر نشان کرد: «‌30 سال پیش در اینجا برای یادبود استاد آواز محمود کریمی سخنرانی کردم که از آن روز تاکنون در این مکان درباره موسیقی صحبت نکرده‌ام. امروز با یاد استاد کسایی که نمونه بارز یک نوازنده متصل و عاشق ادبیات بود از موسیقی صحبت می‌کنم. زنده‌یاد کسایی عاشق ادبیات بود و شعرهای خوبی می‌خواند که من نشنیده بودم. کسایی درباره نی‌ نوازی‌ا‌ش می‌گفت: در ذهنم شعر می‌خوانم و بعد نی می‌زنم و اینگونه بود که وارد عوالم دیگر می‌شد.»

قمشه‌ای با بیان اینکه باید پیش از پیش قدر موسیقی و پیشکسوتان را در زمان حیاتشان دانست، گفت: «حسن کسایی با وجود اینکه چهاردانگ صدایش را از دست داده بود ولی با دو دانگ دیگر صدایش به خوبی توانست هنرش را ارائه دهد. امیدوارم در اصفهان که شهر فرهنگ بوده و هست بتواند خانه استاد کسایی را به عنوان یادگاری برای مردم ثبت فرهنگی کنید چرا که این خانه، خانه امید، عشق و الهام مردم است و معتقدم صدای نی کسایی هنوز در آنجا وجود دارد.»

خلیل کسایی فرزند زنده‌یاد کسایی با نی‌نوازی خود در این مراسم، اظهار داشت: «پدرم نیاز به صحبت من ندارد و معتقدم ما باید یک مقدار به خودمان بیاییم، برای ما زشت است که در تهران بزرگ یادواره کسایی برگزار ‌شود و همزمان با این مراسم دو برنامه دیگر موسیقایی در تهران برگزار شود.»

وی افزود: «با اطلاع‌رسانی نادرست عاشقان کسایی نتوانستند در این یادواره شرکت کنند. من امیدوارم جامعه موسیقی ما همدل شود تا کسایی شناخته شود.»

خلیل کسایی با اعلام یک دقیقه سکوت برای آرامش روح پدرش به همراهی محمود رفیعیان در فراق پدرش به نی‌نوازی پرداخت.

همایون خرم از دیگر سخنرانان این مراسم با بیان خاطراتش درباره زنده یاد کسایی اظهار داشت: «اگر رسیدگی‌های خانواده زنده یاد کسایی به این استاد نبود در حال حاضر نمی‌توانستیم شاهد عمر طولانی و ماندگاری آثار وی باشیم.»

وی افزود: «کسایی احیاکننده نی است. من توانستم نای نی زنده‌یاد کسایی را در برنامه‌های ارکستر خودم گوش دهم.»

خرم با بیان اینکه هر اثر این هنرمند یک کتاب است،گفت: «هر قطعه از آهنگ‌های کسایی را می‌شود به خوبی آنالیز کرد و به صورت یک کتاب درآورد. ماندگاری آثار کسایی به خاطر خالص بودن وی است.»

بخش دیگری از این مراسم به پخش مستندی از زنده‌یاد کسایی به کارگردانی مهرداد دفتری اختصاص داشت.

حسین علیزاده نوازنده سه‌تار و تار در این فیلم مستند گفت: «سال‌هاست که دیگر آثار با ارزش کسایی را از رادیو نمی‌شنویم، در حالی که نی استاد جزیی از زندگی ملت ایران شده است.»

محمدرضا لطفی نوازنده برجسته سه‌تار در این مستند اظهار داشت: «من مخالف موسیقی‌های دیگر نیستم. اگر موسیقی ایران تحت پوشش موسیقی‌های دیگر قرار گیرد و ما مجبور شویم با چراغ قوه به دنبال نغمات اصیل بگردیم، عادلانه نیست.»

هوشنگ ابتهاج شاعر پیشکسوت کشورمان در این مستند اشعاری در وصف کسایی سرود و گفت: «دل گرفته‌ ما بین و دلگشایی کن/ حکایت دل ما با نی کسایی کن».

حسن ناهید از شاگردان کسایی با بیان خاطراتی از چگونگی آشنایی با استاد کسایی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. همچنین لیلی کسایی دلنوشته‌ای درباره پدرش قرائت کرد.

اجرای موسیقی توسط شهرام میرجلالی(تار)، رودباری (تنبک) و آواز تقی سعیدی فضای خاصی در این مراسم به وجود آورد.

تقدیر از مجلسی همسر زنده‌یاد کسایی از بخش‌های پایانی این مراسم بود که به همراه هنرمندان پیشکسوت کشورمان انجام گرفت. همچنین، آخرین اثر موسیقایی این هنرمند فقید تحت عنوان «نای جان» با حضور همسرش رونمایی شد. این آلبوم شامل دو لوح فشرده در مجموع هشت قطعه نی‌نوازی است که توسط مؤسسه آوای باربد منتشر شده است.

به گزارش فارس، توزیع ویژه‌نامه «بانگ نی» با موضوع حسن کسایی و برگزاری نمایشگاه عکس از آلبوم شخصی استاد کسایی که توسط فروغ بهمن‌پور در تالار وحدت برپا شده بود از برنامه‌های این مراسم بود که با استقبال شرکت‌کنندگان همراه شد. {$old_album_164435}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین