کد خبر: ۱۶۵۳۰۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱

محمد بنا: فرنگی کاران ما سوپرمن نیستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در واپسین روزهای اردوی آماده سازی المپیکی‌ها حرف‌های تازه و عجیبی بر زبان آورد تا بار دیگر نشان دهد تمام فکر و ذهنش مراقبت از جسم و روح شاگردانش است.
محمد بنا در گفتگو با مهر از مهمترین دغدغه‌های خود و شاگردانش حرف به میان آورد و به برخی از شایعات و مسائل حاشیه‌ای اشاره کرد تا به قول خودش هیچ ناگفته‌ای تا بازی‌های المپیک 2012 لندن باقی نماند.

سوریان یکی از سربازان تیم ملی کشتی فرنگی است
برترین مربی کشتی فرنگی سال 2011 جهان در همان ابتدای اظهاراتش پیرامون وضعیت فرنگی کاران المپیکی، باز هم به سوریان و اهمیت تثبیت توانمندی روحی و روانی او اشاره کرد و گفت: تمامی فرنگی کاران اعزامی به لندن در شرایط بسیار خوبی قرار دارند که حمید سوریان نیز به عنوان یکی از سربازان کاروان ایران از این مسئله مستثنی نیست.

برخی اظهارنظرها عرصه را بر سوریان تنگ کرده است
وی در ادامه افزود: البته تنها نکته‌ای که ممکن است باعث شود آمادگی مطلوب روحی و روانی و بعضا جسمانی سوریان به هم بریزد، اظهارنظر برخی اهالی کشتی و بسیاری از رسانه‌هاست که به واقع عرصه را برای این مهره باتجربه تیم ملی تنگ کرده است. طبق برنامه مسابقات کشتی المپیک، حمید سوریان باید به عنوان نخستین کشتی گیر ایرانی به روی تشک برود و به قول معروف چراغ اول را روشن کند! اما برداشت غلط از این موضوع، رفته رفته به سوریان لطمه می‌زند.

سوریان سردار کشتی ایران نیست
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان خاطر نشان کرد: بسیاری از اهالی کشتی و برخی رسانه‌ها از سر لطف و همدلی به سوریان، لقب سردار کاروان کشتی ایران در المپیک لندن را به او داده‌اند که این مسئله نه تنها کمکی به وی نمی‌کند، بلکه فقط بر حجم فشار روحی و روانی سوریان می‌افزاید.

سرنوشت دیگر ملی پوشان بسته به نتایج سوریان نیست
بنا تاکید کرد: من به عنوان سرمربی تیم ملی به تمامی این دوستان و همکاران اعلام می‌کنم نتیجه نخستین کشتی ما که همان مبارزات سوریان است هیچ تاثیری بر روند دیگر فرنگی کاران المپیکی ما ندارد و مطمئنا سرنوشت مابقی ملی پوشان به برد و باخت سوریان اهمیتی ندارد. در نتیجه نباید سوریان و دیگر فرنگی کاران المپیکی را از نخستین کشتی ترساند و همه چیز را مرتبط با نتیجه گیری سوریان دانست.

فرنگی کاران ما سوپرمن نیستند!
نباید برخی باخت‌ها را فاجعه خواند. این جمله نیز از مهمترین اظهارات محمد بنا بود که در ابتدای اظهاراتش بارها به آن اشاره کرد و گفت: نباید برخی بردها را بزرگ و برخی باخت‌ها را فاجعه خواند، چراکه بسیاری از قهرمانان بزرگ و نامدار کشتی دنیا نیز روزهای بد و خوب زیادی دارند و ممکن است گاهی با شکست میدان را ترک کنند. باور کنید بچه‌های ما سوپرمن نیستند و نباید از هم اکنون آنان را صاحب مدال طلای المپیک دانست.

توقعات مردم از فرنگی کاران به جاست
وی در ادامه افزود: البته توقعات مردم هم به جاست و موفقیت‌های اخیر فرنگی کاران در رقابت‌های جهانی و جام جهانی باعث شده تا جامعه ورزشی از این ملی پوشان انتظار تکرار قهرمانی و افتخارآفرینی را داشته باشند اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که قهرمانی یک کشتی گیر به عوامل گوناگونی بستگی دارد و اگر یکی از این عوامل مهیا نباشد، نمی‌توان به نتایج دلخواه رسید.

عوامل تاثیرگذار بر موفقیت یا ناکامی کشتی گیران
سرمربی تیم کشتی فرنگی کشورمان اظهار داشت: تدارکات وسیع و کامل، مسیر رسیدن به دوبنده تیم ملی، روزهای بد و خوب کشتی گیر و از همه مهمتر آمادگی کامل روحی و جسمی ملی پوشان و .... از جمله مواردی است که می‌توانند در موفقیت و یا ناکامی کشتی گیران تاثیرگذار باشند.

شعار "مرگ یا پیروزی" را فراموش نکنید
مرد خستگی ناپذیر کشتی ایران به نکته جالب توجهی اشاره کرد و گفت: از همان روزی که سکان هدایت تیم ملی را در دست گرفتم به تمامی ملی پوشان و اردونشینان گفتم باید "مرگ یا پیروزی" را شعار خود بدانید و با تمام وجود به میدان بروید.

برای دستیابی به هدف باید تا حد مرگ جنگید
وی افزود: رسیدن به مدال طلا و قهرمانی، یعنی پشت سر گذاشتن چهار یا پنج کشتی نفس گیر و حساس در رقابت‌های جهانی یا المپیک که یکی از یکی دیگر مهمتر و سنگین‌تر است. پس برای دستیابی به این هدف باید تا حد مرگ جنگید و به هیچ چیز دیگری فکر نکرد. من بارها به فرنگی کاران المپیکی هشدار دادم که باید از همان ابتدای کار به عناوین دوم و سوم اندیشید، در غیر این صورت حتی روی سکو نخواهید رفت! پس بهتر است فقط به طلا فکر کنیم و کسب قهرمانی.

المپیک یک کنکور بزرگ و تاریخی است
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان تصریح کرد: المپیک یک کنکور بزرگ و تاریخی است که تمام دنیا به آن چشم دارند، پس باید برای موفقیت در این آوردگاه از امید و انگیزه دم زد و با جنگندگی به میدان رفت.

از تردد در تهران هراس دارم!
محمد بنا در ادامه اظهاراتش از یکسال و نیم دوری خود از عرصه کشتی یاد کرد و گفت: از سال 2003 وارد عرصه مربیگری در ایران شدم و شاید باورتان نشود از آن زمان تاکنون به جز خانه کشتی تهران و منزل مادرم، هیچ جای دیگری در پایتخت را بلد نیستم! شاید حرفم را باور نکنید اما از ترس گم شدن در تهران، هراس دارم به تنهایی راهی بزرگراه های پیچ در پیچ تهران شوم، چراکه در طول این 9 سال به جز در و دیوار خانه کشتی و اردوی تیم ملی و مسیر فرودگاه، جای دیگری را ندیدم!

محمدزاده به دادم نمی‌رسید معلوم نبود الان کجای کشتی بودم
وی خاطر نشان کرد: من با دل و جان وارد عرصه کشتی شدم و طبیعتا برای رسیدن به اهدافم از خیلی چیزها گذشتم. من در طول این سالها تنها 18 ماه از عرصه کشتی دور بودم که آن هم جزو سیاه‌ترین و تلخ‌ترین روزهای زندگی من بود. سالهای 2007 و 2008 بنا به دلایلی از عرصه اجرایی کشتی دور ماندم، ولی باز هم دورادور حرص و جوش کشتی را می‌خوردم و با غم و شادی آن همراه بودم. روزهای واقعا تلخی بود؛ روزهایی که اگر "رشید محمدزاده" سرمربی تیم نوجوانان به دادم نرسیده بود، هیچ معلوم نبود اکنون کجای کشتی ایران بودم و چکار می‌کردم!

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی همچنین به برخی اظهارات حاشیه‌ای مبنی بر ترکیب کادر فنی اعزامی به المپیک لندن اشاره کرد و گفت: هیچ مربی نباید از من توقع داشته باشد که آنان را بدون توجه به سهمیه‌های المپیک به لندن اعزام کنم. مربیان کادر فنی اعزامی به المپیک با توجه به تصمیم من و مدیر فنی تیم‌های ملی و با توجه به شرایط خاصی انتخاب شده‌اند و دیگران به هیچ عنوان نباید توقع زیادی از ما داشته باشند.

برای کشتی یار باشیم، نه بار!
"مربیان سازنده و زحمتکش کشتی باید همواره یار کشتی باشند، نه بار!"، بنا با بیان این جمله گفت: اگر اعزام‌ها دست من بود تمامی مربیان و دوستان را با خودم به المپیک می بردم اما این مسئله علاوه بر محدودیت سهمیه‌ها، شرایط خاصی را هم نیاز دارد که نمی‌توان به آن بی توجهی کرد. مربیانی که همراه تیم ملی به المپیک می‌آیند از ماه‌ها پیش مشخص شده بودند و هم اکنون زمان خوبی برای اظهارنظر به این موضوع نیست.

با انتقاد فضای آرام اردوی تیم ملی را برهم نزنند
وی در خاتمه تصریح کرد: یک مربی واقعی باید در هر مقطعی به موفقیت کشتی و کشتی گیرانش بیاندیشد و ر این روزهای حساس و مهم، فضای آرام اردوی تیم ملی را با گلایه و انتقاد بر هم نزند.

تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان طی روزهای 15 تا 17 مرداد در بازی‌های المپیک 2012 لندن به میدان خواهد رفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین