کد خبر: ۱۶۵۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲

افزایش 28 درصدی قیمت برنج ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش 28 درصدی قیمت برنج ایرانی در یکسال اخیر خبر داد. 

وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به خبر "برنج ایرانی در انبار، برنج خارجی در بازار" اعلام کرد: مهمترین ملاک و معیار برای ارزیابی در مورد وضعیت میزان و موجودی هر کالایی از جمله برنج، قیمت آن کالاست. قیمت هر کالایی در بازار برآیند میزان عرضه وتقاضای آن کالاست.

در صورتی که قیمت هر کالایی نظیر برنج از یک روند افزایشی برخوردار باشد، به دلیل آنکه تقاضای جامعه با توجه به فرهنگ مصرفی از یک ثباتی برخوردار است، می توان کاهش عرضه و کمبود کالا را عامل آن برشمرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با توجه به آمار و اطلاعات قیمتی سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و تولید کنندگان، قیمت برنج طارم در تیر ماه سال 1390 برابر با 36098 ریال به ازای هر کیلوگرم بوده است که در تیر ماه سال جاری (1391) به 45984 ریال برای هر کیلوگرم رسیده، در واقع طی یکسال بیش از 28 درصد قیمت برنج افزایش یافته است.

به گزارش مهر،این افزایش قیمت را نمی توان فقط به افزایش هزینه های مرتبط ارتباط داد، چراکه بر اساس آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شاخص بهای تولید کننده در بخش غلات در فروردین ماه سال جاری 2/256 و در مدت مشابه سال گذشته برابر 214 اعلام شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: طی یکسال شاخص بهای تولید کننده در بخش غلات درحوزه کشاورزی 7/19 درصد رشد داشته است. افزایش قیمت برنج در بازار به مراتب بیش از رشد شاخص بهای تولید کننده می باشد. این اختلاف را می توان به عدم تناسب بین تولید داخلی و تقاضا نسبت داد. به عبارتی بهتر، نبود عرضه مناسب زمینه را برای افزایش قیمت محصول برنج در بازار فراهم آورده است؛ بنابراین موضوع عدم نیاز به واردات برنج و دپوی برنج ایرانی در انبار به نظر غیر واقعی می رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
0
0
با سلام چه شده بر خلاف افزایش قیمت در صنعت وبازرگانی وخدمات موقعی که اندک تغییر قیمتی به برنج ومحصولات زراعی ایرانی می رسد آمار های رشد بانک مرکزی ملاک شما می شود در حالیکه همواره در سایت ها بی اعتمادی شمابه آمارهای دولتی در اخبارو گزارش های بخش صنعت وغیره کاملا مشهود است . من کشاورز مازندرانی موتور پمپ آبی را که تا پنج سال پیش زیر 100 هزار تومان تعمیر کامل می کردم واز گازوئیل وروغن یارانه ای استفاده می کردم سال جاری فقط برای قطعات آن 370 هزار پرداختم که هزینه دستمزد آن را هنوز بدهکارم واز شرمندگی وعده سرخرمن دادم ما درسال تولید ملی انتظار حمایت داشتیم مگر واردات وتخریب آن بر سر صنعت وکشاورزی را تجربه نکردید که بارویکرد تان فردا مسئولی از ترس جایگاه اش و غیر کارشناسانه ورود برنج هندی وپخش آن را اعلام می کند وظلم مضاعف دیگر برشالیکاران روا می دارد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
0
0
سوال این است شما قیمت را از کجا استخراج کردید؟من خودم یکی از کشاورزان وشالیکوبی داران هستم ،برنج درجه یک طارم همین الان به تاریخ8/6/91 زیر قیمتی است که شما برای سال گذشته ذکر کردید ما حاضرییم به همان قیمت سال پیش که شما 3600 اعلان کردید در تهران به هر میزان که خواستید به شما تحویل دهیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین