کد خبر: ۱۶۵۶۴۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۴

دردسر های تغییر نام استان کهگیلویه و بویر احمد

شیرزاد عبداللهی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محتمل ترین نام جایگزین برای استان "زاگرس" است. اما در کنار این نام که یادآور سلسله جبالی در غرب و جنوب غربی کشور است اسامی دیگری مانند ایلات، آریو برزن، دنا، پارت، پارسیان، لرستان جنوبی و....نیز مطرح شده است. موافقان تغییر نام می گویند: "نام کهگیلویه و بویراحمد طولانی و دارای تلفظ سختی است و نگارش آن در امور اداری مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است علاوه بر این نام شمولیت ندارد و با وجود طولانی بودن فقط ترکیبی از نام دو شهرستان از هفت شهرستان این استان است". برخی از موافقان تغییر نام را اولین راهکار توسعه در استان می دانند. اما مخالفان تغییر نام معتقدند: "این نام با هویت تاریخی و فرهنگی یک قوم مرتبط است و با اعمال سلیقه شخص یا گروه خاصی نمی توان آن را تغییر داد. تغییر یک نام با سابقه چند صد ساله یعنی پاک کردن حافظه تاریخی یک قوم و یک فرهنگ. مشکلات این استان و عقب ماندگی آن با تغییر نام حل نمی‌شود".

در کنار این استدلال‌ها مباحث قومی، تاریخی و جغرافیایی مهمی هم مطرح می شود. به عنوان مثال برخی از اهالی شهرستانهای بهمئی و گچساران که در مجاورت استان خوزستان قرار دارند، به دلایل تاریخی خواستار پیوستن این شهرها به خوزستان هستند. استان کهکیلویه و بویر احمد در حد فاصل استانهای خوزستان، فارس، بوشهر و چهارمحال و بختیاری واقع شده و رسما یکی از مناطق محروم کشور است. این استان هفت شهرستان به نام های بویراحمد (یاسوج) ، سی سخت (دنا)، کهگیلویه (دهدشت)، بهمئی (لیکک)، گچساران (دوگنبدان)، باشت و چرام و یکهزار و هفتصد روستا دارد.

اصلی ترین ویژگی فرهنگی و اجتماعی استان، ساختار عشایری و ایلی درحال گذار آن است. بعد از انقلاب این ساختار دستخوش تغییر اساسی شده است. هم اکنون 50 درصد مردم استان در شهر زندگی می کنند، با این حال هنوز موقعیت اجتماعی و هویت افراد حتی در جامعه شهری استان از طریق وابستگی به ساختار ایلی تعیین می گردد. این منطقه در گذشته، قلمرو ایل‌های بویر احمد، طیبی، بهمئی، دشمن زیاری، بابویی بوده است. اکثر مردم استان کهگیلویه و بویراحمد، به زبان لری صحبت می کنند که یکی از گویش های اصیل اقوام ایرانی است. جمعیت استان بر اساس سرشماری سال 90 به 640هزارنفر رسیده است با این حال هنوز یکی از کم جمعیت ترین استانهای کشور است. غلامحمد زارعی نماینده شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس در گفت و گو با یک رسانه محلی گفته است: "نرخ بیکاری در حوزه های بویراحمد و دنا بویژه شهر یاسوج بالاست و می توان گفت این نرخ در کشور بالاترین نرخ است". بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی استان بسیار گسترده تر است و سیستم اداری اشباع شده از کارمند، توان جذب فارغ التحصیلان بیکار را ندارد.

در عین حال بخش خصوصی هم در استان بسیار ضعیف است. به رغم پیشرفت‌های چشمگیر استان در 30 سال گذشته در زمینه خدمات آموزشی و بهداشتی و شبکه راه‌های روستایی، برخی از نخبگان استان معتقدند که استان کهکیلویه و بویر احمد با داشتن منابع سرشار نفت و گاز و آب و جنگل و جاذبه های بالای گردشگری و برخوردار بودن از جمعیتی جوان و تحصیلکرده استعداد زیادی برای خروج کامل از چرخه محرومیت دارد و شرط اصلی پیشرفت استان را برخورداری از مدیریت توانمند، استفاده از نیروهای بومی، شایسته سالاری و پرهیز از حاشیه سازی هایی می دانند که مسایل فرعی را در اولویت قرار می دهد و به حساسیت ها دامن می زند. آنها به عنوان نمونه موضوع برداشتن مجسمه آریو برزن از یکی از میادین یاسوج در سال گذشته را مطرح می کنند.

از زمان انتخابات مجلس نهم بحث تغییر نام استان کهگیلویه و بویر احمد بار دیگر تبدیل به موضوعی حساسیت‌برانگیز شده است. برخی سابقه آن را به استاندار قبلی و حتی دولت اصلاحات می رسانند . اسماعیل دوستی آخرین استاندار دوره ریاست جمهوری خاتمی در گفت وگو با سایت عصر دنا با اذعان به اینکه طرح تغییر نام استان به زاگرس در زمان استانداری او کلید خورده است، گفت: "نام کنونی استان فقط شامل دو شهرستان کهگیلویه (دهدشت ) و بویراحمد (یاسوج) می‌شود. در حالی که شهرستان های دیگری مانند بهمئی، دنا، گچساران، چرام و باشت هم در این استان وجود دارند".

استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد گفت: "اسم کهگیلویه و بویراحمد شامل همه شهرستان های استان نمی‌شود و به همین دلیل برخی اعتراضات را هم سبب شده بود ." دوستی در ادامه می گوید که موضوع را با "سید محمد خاتمی" رئیس جمهور وقت در میان گذاشته و خاتمی هم در این خصوص اظهار نظر کرده است. وی در مورد نظر خاتمی می گوید: " آقای خاتمی شخصا موافق تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد به زاگرس بود، ولی معتقد بود باید نظر مردم در مورد تغییر نام استان پرسیده شود" .

دوستی معتقد است برای اینکه اسم جدید منشاء اختلاف نشود، نظرخواهی از مردم ضروری است. وی در خصوص اینکه چرا طرح نظر خواهی را اجرا نکرده است می گوید: "قصد داشتم نظرخواهی در خصوص تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد را برگزار کنم که دولت خاتمی تمام شد و عمر سیاسی من هم در استان پایان یافت".

در حالی که برخی از موافقان تغییر نام، ادعا می کنند که بیش از 80 درصد مردم استان موافق تغییر نام استان هستند، مخالفان می گویند: «هیچگونه نظر سنجی رسمی از مردم استان صورت نگرفته و ارائه آمار 80 درصدی مبنای علمی ندارد». خوشبختانه این نکته روشن است که مخالفت و موافقت با تغییر نام استان از موارد بسیار نادری است که تاکنون جنبه ایدئولوژیک، اعتقادی و انقلابی پیدا نکرده و در بین موافقان و مخالفان افرادی با دیدگاه‌های متفاوت دیده می شوند. اغلب کسانی که در این مورد اظهار نظر کرده اند، چه موافق و چه مخالف، موضوع تغییر نام استان را یک مسئله فرهنگی می‌دانند که باید همه مردم استان درباره آن تصمیم بگیرند. ظاهرا استانداری کهگیلویه و بویر احمد با نظر موافق موضوع را به شورای فرهنگ عمومی ارجاع داده شده و باید منتظر تصمیم این شورا ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
0
1
کهگیلویه400 سال سابقه استان به مرکزیت بهبهان داشته است.در رژیم گذشته بنا به توجیحات امنیتی استان به شکل فعلی شکل گرفت.ملزمات تشکیل استان مسایل قومی- فرهنگی-اقتصادی -مرکزیت وغیره می باشد
بویراحمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
0
فقط کهگیلویه وبویراحمد.
سرفاريابى
|
Germany
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
1
0
ما جوانان اگاه و رشيد اين استان اجازه نميدهيم ک ي عده منفعت طلب و ظاهرنما براى پيش برد اهداف شوم خودشون وارده عرصه بشن و بخواهند هويت مردم و استانى ک در عين واقع ثروت مند وسرشاراز منابع خدادادى ولى ولى بخاطر بى تدبيريه همين ادم ها و مسئولين محروم واقع شده را از اين سرزمين و ماها بگيرند . از حرفاشون معلومه ميخوان تفرقه افکنى کنن.واى ب روزى ک اينها بخواهند چنين عمل ناشايستى انجام بدن .وطن من اى کهگيلويه وبوير احمد در هر کجايى ايران ک باشم قلبم ب عشق نام بلند تو مردم لر زبان تو ميتپد....ياشاسين کهگيلويه وبويراحمد
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
2
خیلی خوبه اگه عوض بشه
ناشناس
|
Russian Federation
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
1
2
زاگرس بهترین اسمه
پویان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
1
3
لرستان جنوبی هم خوبه.
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
2
خیلی خوبه عوض بشه عااالیه . اسم زاگرس هم عالیه
زهره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
2
خیلی خوبه ک عوض بشه ب اسم زاگرس
oohmary
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
0
2
خیلی خوبه اگه عوض شه..من خودمم نمیتونم تلفظش کنم..تازه اصن ما 7 شهرستان داریم چرا فقط اسم دو تا از اونا باید بشه اسم استان؟؟؟؟؟؟زاگرس خیلی بهتره^-^باید حتما همه پرسی برگزار شه اینکه هرکی هر وقت دلش میخواد اسم بزاره و هروقت دلش نخواد نزاره ناحقی هستش..
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
1
1
بعنوان ی هم وطن لر باید بگم اولا محرومیت این استان نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد که بعد از لرستان بیکارترین استان کشور است با تغییرنام حل نمیشه... دوم اینکه واقعا اگر خواسته مردم تغییرنام استان باشه یا باید این اسم که سابقه تاریخی داره حفظ بشه یا از اسمی که انعکاس دهنده قومیت و تاریخ این استان باسه استفاده کرد مثل لرستان جنوبی... سوم در مورد اسم زاگرس باید بگم زاگرس از استان کردستان در ایران شروع میشه و تا استان فارس و خلیج فارس رو شامل میشه پس نامگذاری این استان به نام زاگرس به هیچ وجه انعکاس دهنده تاریخ منحصربفرد و قومیت این مردم نمی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
1
1
بهمئی و گچساران که این همه ادعای پیوستن به خوزستان را دارند جدا کنید تا بفهمند نه تنها برای استان کهگیلویه و بویراجمد مشکلی ایجاد نمی شود بلکه استان از مشکلات متعدد توسعه این مناطق رهایی می یابد و برای توسعه سایر نقاط اقدام می نماید.و از طرفی کهگیلویه و بویراحمد به این سادگی استان نشده و سختی های زیادی را در این راه مردم غیور این دیار متحمل شده اند که حال که همه چیز آماده شده است هر کسی به سهم خواهی برخواسته است .
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
1
0
اینکه اسم یه استان عوض بشه به بیکاری و محرومیت کمک میکنه؟؟
عقیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
0
1
والا من بسیار موافقم...بعضی وقتا لکنت زبون میگیریم
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
0
درود
تغییر اسم خوبه ولی باید این اسمی که یدک میکشه برازنده ی قوم لر باشه و انعکاسی از قوم لر و اسم قبلی نه اینکه بخاطر عقیده شخصی بعضیها بخوان تغیرر بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
1
1
بهترین اسم برای استان آریا هست هم ساده و کوتاه و هم یادآور سردار آریایی آریوبرزن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین