کد خبر: ۱۶۶۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۶

دادگاه‌های چین 20 فعال مسلمان را به زندان محکوم کردند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادگاه های چین، 20 فعال مسلمان این کشور را به اتهام های مختلف به تحمل چندین سال زندان محکوم کردند. 

در آستانه سومین سالگرد درگیری های سال 2009 در استان "سین کیانگ" در غرب چین که به کشته شدن 200 تن انجامید، دادگاه های این استان 20 فعال مسلمان از قوم "ایگور" را به اتهام فعالیت های تروریستی و تشویق گرایش های جدایی طلبانه در این استان مسلمان نشین، محکوم کرد که حکم برخی از این افراد به 15 سال زندان می رسد.

به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری "الجزیره"، روزنامه "سین کیانگ دیلی" که روزنامه رسمی حزب کمونیست حاکم چین در استان "سین کیانگ" به شمار می آید، در این باره نوشته که پنج دادگاه در این استان فعالان مسلمان را به اتهام به کار گیری اینترنت و وسایل دیگر جهت تشویق گرایش جدایی طلبانه و "جنگ مقدس" و همچنین ساخت مواد منفجره به صورت غیر قانونی، محکوم کرده است.

این روزنامه دولتی قومیت افراد محکوم شده را اعلام نکرده اما اسم این افراد حاکی از آن است که همگی از اقلیت "ایگور" هستند، اقلیتی که اکثریت آنها مسلمان بوده و از ظلم و ستم مسئولان چینی و افراد قومیت "هان"، بزرگترین قومیت این کشور رنج می برند.

در همین حال، سخنگوی "کنفرانس جهانی ایگور" از احکام صادر شده در حق فعالان مسلمان انتقاد کرده و مسئولان چینی را به بهانه کردن مبارزه با تروریسم جهت خاموش کردن صدای مخالفان در استان "سین کیانگ" متهم کرد.

روز شنبه سومین سالگرد درگیری ها میان قومیت "ايگور" و قومیت "هان" در استان "سین کیانگ" در سال 2009 است که نزدیک به 200 کشته بر جای گذاشت، فعالان "ایگور" دولت چین را به تشویق قومیت "هان" جهت اقامت در استان مسلمان نشین "سین کیانگ" و کاهش تعداد مسلمانان در این استان متهم می کنند.

این در حالی است که دولت چین ضمن متهم کردن جدایی طلبان استان "سین کیانگ" به تلاش برای تاسیس کشوری مستقل در این استان، اتهامات وارده به خود مبنی بر سرکوب و بی توجهی به ساکنان "سین کیانگ" را رد کرده و بر ایجاد رفاه و شکوفایی در این استان تاکید می کند.

ماه گذشته نیز استاندار "سین کیانگ" تهدید کرد که گروه های جدایی طلب این استان را با "مشت آهنین" خواهد زد، پس از آن نیز نیروهای امنیتی در سراسر استان مستقر شدند.

نزدیک به 9 میلیون از افراد قومیت "ایگور" در استان "سین کیانگ" زندگی می کنند، استانی که در آسيای مرکزی و در مرز چین با افغانستان، پاكستان و هند واقع شده و منابع طبیعی زیادی همچون نفت، گاز و ذغال سنگ در این استان به فراوانی یافت می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین