کد خبر: ۱۶۶۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶

پژوهش 5 ‌ساله یک محقق درباره تهران قدیم به سرقت رفت!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حاصل پنج سال مطالعه و پژوهش یک پژوهشگر حوزه تاریخ، معماری و شهرسازی درباره تهران قدیم، توسط یک فرد معتاد به سرقت رفت. 

محمدرضا حسن بیگی، پژوهشگر پیشکسوت ضمن اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: من بیش از 5 سال مشغول تحقیق و پژوهش درباره تهران قدیم و ویژگی‌های شهری آن از ابعاد مختلف بودم که این کار اواخر اسفند سال 90 به انجام رسید و به انتشارات سمیر که قرارداد داشتم، اطلاع دادم کتاب آماده چاپ شده ولی گفتند فعلاً دمِ عید است، بگذارید برای بعد از نوروز.

وی افزود: اما چند روز بعد از عید دزد به خانه‌ام زد و وسایل منزلم را از جمله کامپیوترم که حاوی تنها نسخه موجود از این پژوهش شش جلدی بود، به سرقت برد.

این پژوهشگر ادامه داد: بعد از این ماجرا من به کلانتری شکایت کردم و عاقبت دزد را هم پیدا کردم و متوجه شدم او یک فرد معتاد است و انگیزه‌اش هم فقط دزدی بوده، نه اینکه از محتوای اطلاعاتی که من در کامپیوترم داشتم، خبر داشته باشد چون آن روز وقتی آمدم منزل، دیدم هر چیزی را که بشود جابه‌جا کرد به‌جز یخچال و اجاق گاز را با خود برده بود.

حسن بیگی در توضیح بیشتر این ماجرا گفت: من از این فرد سرنوشت کامپیوترم را جویا شدم که او گفت هر کدام از این وسایل را به یک نفر فروخته است.

وی در عین حال گفت: البته ناشر این کتاب بزرگوارانه پذیرفت که این پژوهش را دوباره بازنویسی کنم و او آن را چاپ کند. هرچند بسیاری از اطلاعات خام این پژوهش را در اختیار دارم و قبلاً هم کتابی با موضوع تهران قدیم چاپ کرده بودم، اما نوشتن دوباره این تحقیق بزرگ که پنج سال وقت صرف آن کرده بودم، حداقل دو سال دیگر زمان می‌برد.

این پژوهشگر و روزنامه‌نگار پیشکسوت در عین حال تاکید کرد: البته هم من و هم ناشر مصرّ هستیم این کتاب جامع دوباره نوشته و چاپ شود چون خودم به تاثیری که کتاب خواهد داشت، واقف هستم.

به گفته محمدرضا حسن بیگی، در این پژوهش 6 جلدی که یک جلدش عکس‌های تهران قدیم است، وضعیت این شهر از زمانی که هنوز روستایی کوچک بوده تا شهریور سال 1320 بررسی شده بود. روند شکل‌گیری کلانشهری به نام تهران از دوره قاجار به این طرف، دیدگاه‌های جغرافیانویسان قدیم و سیاحان در این باره، شیوه زندگی مردم و لباس و خوراک آنها و شکل‌گیری نهادهای مدنی از سرفصل‌های این پژوهش به سرقت رفته بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین