کد خبر: ۱۶۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - ۰۸:۵۵

طالبانی : جعفری باید برود

آفتاب‌‌نیوز :  جلال طالباني رييس جمهور عراق،  ابراهيم جعفري را به انحصارطلبي در قدرت و بي‌توجهي وي نسبت به حل اختلافات منطقه‌يي کردها متهم کرد.

آزاد جندياني، سخنگوي دفتر رياست جمهوري عراق، در ادامه افزود: اکنون وقت آن رسيده تا مجمع ملي عراق و ائتلاف کرد، تدبيري را جهت کناره گيري جعفري اتخاذ کنند.

وي در ادامه اضافه کرد: اين به نفع روند سياسي و سازماندهي آن است.

جندياني در پاسخ به اين سوال که اگر حزب شيعه از کناره گيري جعفري حمايت نکند، آيا کردها در اين صورت از صحنه‌ي سياست جدا مي‌شوند يا خير، پاسخي نداد.

جواد الملکي، از قانونگذاران شيعه‌ي عراق درباره‌ي اظهارات طالباني گفت: اين اختلافات سودي به حال عراق نخواهد داشت، خصوصا در اين مرحله از زمان که کشور به سوي همه پرسي و انتخابات در حرکت است.

طالباني پيشتر، درباره‌ي اختلافات خود با دولت جعفري و اختلاف بين فهرست كردها و ليست ائتلاف يكپارچه‌ي‌ شيعيان گفته بود: فهرست كردها طي يادداشتي به نخست‌وزير، اجراي پروتكل‌هاي توافق شده بين اين فهرست و دولت را خواستار شد؛ ولي نه تنها به اين پروتكل‌ها عمل نشد، بلكه جعفري در اكثر اين موارد به تنهايي تصميم گيري كرد.

وي از سکني گزيدن شهروندان جنوبي عراق در کرکوک و خروج کردها از اين شهر نيز ابراز نارضايي کرده است.

اختلافات ميان رييس جمهور عراق و جعفري در حالي است که اياد علاوي، نخست وزير سابق اين کشور درصدد بازگشت به قدرت است.

نيويورک تايمز روز يکشنبه نوشت: با وجود اختلاف بين ائتلاف شيعه که اکثريت نمايندگان را در انتخابات گذشته به خود اختصاص دادند و همچنين اعلام بي طرفي آيت الله العظمي سيستاني از گروه‌هاي مختلف در انتخابات آتي، انتخابات آينده در عراق مي‌تواند با دوره‌ي قبل متفاوت باشد.

اين روزنامه در ادامه از برنامه‌هاي اياد علاوي در تشکيل کنفرانس‌هايي با عنوان "اتحاد ملي" با حضور گروه‌هاي سياسي ميانه رو که قرار بود در بغداد و بطور همزمان در دو شهر ديگر از طريق ماهواره انجام شود خبر داد که بدلايل امنيتي بتاخير افتاد.

اياد علاوي سعي دارد تا با اين کنفرانس‌ها و فعاليت‌هاي گوناگون، محبوبيتي در بين مردم و احزاب مختلف پيدا کند.

نيويورک تايمز در اين باره نوشت: 10 روز پس از حمله‌ي نيروهاي آمريکايي و عراقي در يکي از شهر هاي عراق، شش کاميون پر از آب و آذوقه به اين شهر وارد شد و راننده‌ها پس از تقسيم غذا در بين آوارگان، به آنها گفتند؛ کسي را که آنها بايد قدردان باشند، اياد علاوي و حزب اوست.

نيويورک تايمز در ادامه افزود: رهبر حزب اسلامي عراق گفته است که اگر علاوي با ما در يک سو قرار گيرد، ما ممکن است از وي حمايت کنيم ولي او بايد در بسياري از مسائل روشن تر عمل نمايد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین