کد خبر: ۱۶۶۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴

پايتخت اداري تهران كجا خواهد بود؛ پرند يا پرديس؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتقال پايتخت با هدف تمركززدايي و كاهش جمعيت تهران موضوع جديدي نيست و حتي ممانعت از توسعه بي‌رويه شهر تهران سابقه‌اي نزديك به 50 سال دارد به‌طوري‌كه بررسي سوابق مصوبات هيات دولت در دهه 40 نيز نشان مي‌دهد كه در راستاي جلوگيري از توسعه بي‌رويه تهران برنامه‌هايي وجود داشته و حتي تسهيلاتي نيز براي ساكنان تهران و صنايعي كه در اطراف تهران واقع شدند در نظر گرفته بودند.

در سال 88 نيز كه با زمزمه‌هاي وقوع حادثه طبيعي در تهران و شواهد حاكي از بروز زلزله‌اي با ريشتر بالا در پايتخت بود، رييس جمهوري اعلام كرد كه تهران از نظر بروز حوادث طبيعي آسيب‌پذير است و به دليل پيچيدگي‌هايي شهر تهران ممكن است تلفات انساني بسيار بالا باشد. در اين راستا، هيات وزيران مصوبه‌اي را با عنوان آيين‌نامه اعطاي تسهيلات به متقاضيان انتقال از تهران به تصويب رساند به طوري كه اولويت اصلي تمركززدايي از تهران و كاهش جمعيت آن است در واقع مهاجرت‌هاي صورت گرفته به كلانشهرها مشكلات بسياري را براي آن‌ها به وجود آورده است، اما تمركززدايي از پايتخت زمان‌بر بوده و در طول يك يا دو برنامه پنج ساله انجام مي‌شود.

در پي مصوبه انتقال از تهران، حدود 100 هزار نفر از تهران خارج شدند و طبق مصوبه دولت، دستگاه‌ها موظفند براي هر ميزان درخواست انتقال كارمندان مجوز صادر كنند.

اما به‌نظر مي‌رسد دولت فعلا برنامه‌اي براي انتقال پايتخت ندارد و اقدامات ديگري مانند انتقال كارمندان، ايجاد دفاتر پيشخوان، انتقال برخي وظايف و كاركردهاي دستگاه‌هاي اجرايي و كاهش ظرفيت پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي در پايتخت را در كنار انجام مطالعات براي ايجاد شهرك اداري الكترونيك در دست انجام دارد تا بتواند جمعيت تهران را كاهش دهد چرا كه بنا به اعلام دست‌اندركاران اين بخش، اين اقدام در حرف ساده و عملياتي كردن آن سخت است.

در اين راستا معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت سرمايه انساني رييس جمهوري با بيان اين‌كه انتقال پايتخت از تهران منتفي نشده است، معتقد است كه اين اقدام در حرف ساده و عملياتي كردن آن سخت است.

بر اساس اين گزارش، در راستاي كاهش جمعيت تهران همچنين پيش‌نويس لايحه‌اي تهيه شده كه در صورت تصويب، براي صنوف و واحدهاي صنعتي تسهيلات و مشوق‌هايي را در نظر گرفته مي‌شود تا از تهران خارج شوند.

اما با توجه به اين‌كه روزانه حدود دو ميليون نفر از نقاط مختلف كشور براي انجام امور اداري وارد تهران مي‌شوند توسعه دولت الكترونيك مي‌تواند نقش مهمي در كاهش جمعيت پايتخت داشته باشد. در اين راستا با ايجاد دفاتر پيشخوان بخشي از مسووليت‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي به اين دفاتر واگذار شد و در برخي استان‌ها حدود 400 خدمت در دفاتر پيشخوان ارائه مي‌شود.

اما علاوه بر اين اقدامات مدتي است كه ايجاد شهرك‌ اداري و الكترونيك در حاشيه تهران در دستور كار دولت قرار گرفته است و آنطور كه گفته مي‌شود دولت براي ايجاد اين شهرك مصمم است تا برخي كاركردهاي تهران را منتقل كند.

به گزارش ایسنا،در اين راستا بنا به اعلام برخي مسوولان شهر آفتاب، شهر جديد پرند و شهر جديد پرديس به عنوان مناطق نامزد براي تشكيل پايتخت اداري مطرح هستند، اما چون هنوز مطالعه طرح به پايان نرسيده، محل نهايي براي ايجاد پايتخت اداري مشخص نشده است. البته استقبال سكونتي از شهرهاي جديد پرند و پرديس، باعث شده براي تشكيل پايتخت اداري در اطراف تهران، مطالعه روي اين دو منطقه در اولويت قرار بگيرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
SWEDEN
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
0
0
منطقه 22 تهران بهترین موقعیت برای ایجاد برجهای تجاری و اداری بود و میشد تهران به کرج نچسبد و در طول روز نیز تمامی کارمندان ادارات از طریق مترو و اتوبان به این منطقه برسند اما متاسفانه هیچیک از شهرداران تهران و یا شورای شهر به آن توجه نکردند و هنوز هم کمی برای این امر جا هست اگر بخواهند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین