کد خبر: ۱۶۶۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۹

به لپ تاپ خود اکسیرجوانی تزریق کنید

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: با توجه به مشغله‌های بسیار زیادی که مردم دارند و همچنین کار بسیار زیادی که با لپ تاپ می‌کنند، به مرور این وسیله حالت اصلی خودش را از دست می‌دهد و خراب می‌شود اما با رعایت نکات زیر می‌توانید از خراب شدن و از بین رفتن لپ‌تاپ‌تان جلوگیری کنید:

نکاتی برای نگهداری لپ تاپ

قسمت سخت‌افزاری لپ‌تاپ بسیار مهم است چرا که عمده کارها را شما ابا این قسمت از وسیله انجام می‌دهیم و باید به نکات بسیار زیادی در مورد آن را رعایت کنیم.



* لپ‌تاپ کامپیوتری بسیار جمع و جور و کوچک است، که فضای خالی کمی بین قطعات با یکدیگر و با بدنه وجود دارد، بنابراین بیشتر گرمای تولید شده توسط این تجهیزات باید از زیر و اطراف بدنه لپ تاپ خارج شود،بنابراین اگر سطح زیر لپ تاپ صاف و سخت باشد، فضای کافی برای تهویه هوای گرم وجود دارد.

*کولر لپ تاپ یک وسیله مسطح است که داخل آن فن وجود دارد و به تهویه و خنک‌کاری لپ تاپ کمک می‌کند و در زیر آن قرار می‌گیرد، این کولر‌ها تغذیه الکتریکی خود را از پورت USB لپ تاپ تأمین می‌کنند، کولر لپ تاپ یک وسیله با قیمت مناسب است که راه‌حل خوبی برای مشکل اضافه دمای لپ تاپ است‌، برتری دیگر این روش فراهم کردن یک سطح صاف و سخت است بنابراین می‌توانید لپ تاپ گرانقیمت خود را در رختخواب هم بدون نگرانی استفاده کنید.

*خوردن و آشامیدن در اطراف لپ تاپ را غدقن کنید، یا آنرا سر میز غذا نگذارید، تکه‌های غذا می‌تواند از میان کلید‌های صفحه کلید به داخل قطعات لپ تاپ نفوذ کند و یک لپ تاپ کثیف که تکه‌های غذا به داخل آن نفوذ کرده است محل مناسبی برای لانه کردن حشرات است و اگر نوشیدنی شما روی لپ تاپ بریزد به احتمال زیاد صدمه جدی خواهد دید، زیرا مایعات سبب بروز اتصالی در مادربرد، هارد دیسک، پرسسور و... می شود.

*اگر فقط سیستم‌تان را خاموش کنید و 30 ثانیه قبل از اینکه خاموش شود دوباره آن را روشن کنید، مطمئن باشید که به هارد دیسک صدمه وارد می کنید، چرا که قبل از اینکه هارد از چرخش بایستد مجدداً شروع به کار می کند. شما هرگز نباید آنرا پشت سر هم روشن یا خاموش کنید.

نگهداری از باتری لپ تاپ

در کنار اینکه شما باید از بدنه و قسمت های اصلی لپ تاپ‌تان نگهداری کنید، باید توجه خاصی نیز به باتری این وسیله داشته باشید چرا که این قسمت در برخی از مواقع از سخت‌افزار نیز بسیار مهم‌تر می‌شود و نیاز به مراقبت بیشتری دارد در ادامه با انواع باتری‌های لپ تاپ اشنا می‌شویم و پس از آن نحوه نگهداری این باتری‌ها را بیان می‌کنیم.

باتری نیکل کادمیم (Ni-Cd)

این نوع باتری باید هر چند هفته یکبار به طور کامل شارژ و دشارژ شود، اگر اینکار را انجام ندهید به سرعت عمر باتری به دلیل آنچه که "اثر حافظه" نامیده می شود از کار می‌افتد، "اثر حافظه" یعنی اینکه اگر شما شارژ و دشارژ کامل باتری را انجام ندهید، فقط به اندازه آخرین درصد از شارژ باقی‌مانده مجدداً شارژ می‌شود.

به عنوان مثال، اگر 30 درصد از کل شارژ باتری تخلیه شود، فقط به اندازه 70 درصد شارژ باقی‌مانده، مجدداً شارژ خواهد شد، اگر مرتباً اینکار را تکرار کنید 30 درصد از شارژ باتری بلااستفاده خواهد ماند و فقط به اندازه همان 70 درصد کارایی خواهد داشت حتی اگر چراغ باتری در هر بار که آنرا شارژ می‌کنید 100 درصد شارژ را نشان دهد، بازهم به اندازه 70 درصد شارژ شده است.

نیکل متال هیبرید (Ni-MH)

باتری نیکل متال شبیه باتری‌های نیکل کادمیم هستند، با این تفاوت که به "اثر حافظه" کمتر حساسند و ظرفیت بالاتری دارند.

لیتیم یون(Li-ion)

این باتری‌ها آخرین نوع از باتری‌های موجود در بازار هستند و در برابر "اثر حافظه" مقاومند و تأثیر چندانی بر آنها ندارد، درعوض مشکل این باتری‌ها اینست که در صورت overcharged کردن آنها یا عدم استفاده ی طولانی از آنها در حالت فول شارژ، کارایی خود را از دست می‌دهند، اگر قصد دارید مدت طولانی از باتری استفاده نکنید حتماً باید شارژ آنها را بطور کامل تخلیه کنید و در جای مناسب نگه دارید.

اولین شارژ باتری:

همیشه اولین‌ها مهم بوده‌اند و در مورد شارژ باتری نیز اولین شارژ بسیار مهم است، این نکته در کشور ما خیلی رعایت نمی‌شد البته در چند سال اخیر این نکته در حال جا افتادن است که باید نکاتی را برای اولین شارژ رعایت کنیم.

1- اگر از باتری برای اولین‌بار استفاده می‌کنید آنرا به مدت 10ساعت زیر شارژ مداوم قرار دهید تا همه سلول‌های باتری شارژ خور شوند، اولین شارژ باتری پس از خالی‌شدن کامل آن باید 10ساعت باشد.

2- برای جلوگیری از کاهش کیفیت باتری یا اصطلاحاً تایمی شدن باتری آنرا هر 45 روز یکبار کاملاً تخلیه و سپس به مدت 10ساعت زیر شارژ مداوم قرار دهید برای تخلیه به راحتی می‌توانید آنقدر با گوشی یا لپ تاپ بازی کنید تا خاموش شود.

3-باتری‌هایی که عمر زیادی دارند و اینکه مدت زیادی از آنها استفاده نشده است را باید بوسیله یک ولتاژ بالاتر 3.6 ولت و زیر 10 ولت شوک داد که در این حالت پایه مثبت تغذیه به پایه مثبت باتری متصل شده و پایه منفی تغذیه هر یک ثانیه یکبار به پایه منفی باتری وصل می‌شود عمل قطع و وصل را تا 20 بار تکرار کنید.

نکاتی برای کاهش مصرف باتری

نور صفحه نمایش را کم کنید، نرم‌افزارهایی را که در پس زمینه سیستم‌عامل اجرا می‌شوند، خاموش کنید، ابزارهای خارجی غیرضروری را به لپ‌تاپ وصل نکنید، ابزارهای usb (مانند موس) باتری لپ‌تاپ تان را خالی می‌کنند.

رم سیستم را افزایش دهید، این کار به شما اجازه می‌دهد تا به جای اینکه سیستم مرتب از حافظه مجازی استفاده کند، پردازش‌ها را بیشتر با رم انجام دهید.

هارد درایو و ابزارهای دی وی دی را خاموش کنید، میزان مصرف دی وی دی درایو‌ها از هارد هم بیشتر است، حتی وجود سی دی در درایو باعث مصرف بیشتر می‌شود، حتی اگر از آن استفاده هم نشود تا جایی که ممکن است سعی کنید که به جای درایو نوری از برنامه‌های درایو مجازی استفاده کنید.

اتصالات باتری را تمیز نگه دارید، از باتری مراقبت کنید، باتری را به کار وادارید، باتری شارژ شده را برای مدت طولانی بدون استفاده نگذارید، دمای عمومی سیستم را پایین نگه‌دارید.

از چند برنامه به شکل همزمان استفاده نکنید، هنگامی که از باتری استفاده می‌کنید، هر بار فقط یک کار را انجام دهید و سپس سراغ کار بعدی بروید.

مشرق

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
0
0
سلام.مطالب فوق مفید ولی تکراری بود.
در خصوص پاراگرافی که مربوط به صدمه دیدن هاردیسک با روشن کردن مجدد کامپیوتر قبل از 30 ثانیه به نظر منطق نمی آید.زیرا بلافاصله پس از خاموش کردن کامپیوتر هارد دیسک اقدام به پارک کردن هد ها می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
0
0
خیلی مفید بود
ممنون
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
0
0
منظور از مدت طولانی بدون استفاده ماندن باتری های نوع سوم دقیقا چند روز است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
0
0
بسیار خوب و نسبتا کامل-از وبگاه شما انتظار مقاله جامع تری میرفت.
با تشکر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین