کد خبر: ۱۶۷۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۳

تناقض بزرگ

آفتاب‌‌نیوز : اکنون ایران سایر کشورها را به دنبال خود می کشد و در هفته جاری نیز به سه کشور اروپایی مذاکره کننده هشدار داد که صادرات نفت و گاز خود را قطع خواهد کرد. جرم آنها این است که سعی داشتند ایران را از اهداف هسته ای آن باز دارند و در نتیجه هفته گذشته علیه ایران رای دادند. ایران از سویی دیگر از جانب هند تهدید شد و قرارداد 20 میلیارد دلاری برای انتقال گاز آن به خطر افتاد. تمامی این کشورها به گونه ای وابستگی اقتصادی به ایران داشتند. 

در مقابل امریکا تصمیم گرفت تا زمانی که چین و روسیه با سایر اعضای ثابت شورا در یک سمت قرار نگیرند، صبر کند و زیاد برای ارجاع به شورای امنیت فشار وارد نیارود. 

ایرانی ها تصور می کنند که زمام امور را در دست دارند و البته دلایلی هم برای آن موجود است زیرا صدام حسین، دشمنی که در همسایگی نزدیک ایران مستقر بود، اکنون از میان رفته و متحدان ایران جایگزین آن شده اند. رقیب استراتژیک ایران یعنی امریکا نیز ارتش خود را بسیار عراق درگیر کرده است و چنان در ناآرامی های این کشور گیر افتاده که ایران درگیر آن را تهدیدی جدی نمی داند.

به گفته یان برمن، ایران یکی از کسانی بود که بیشترین نفع را از جنگ علیه تروریسم برد. وی که معاون شورای سیاست خارجی امریکاست، می گوید ایران مدیون ائتلافی است که امریکا ایجاد کرده بود زیرا اصلی ترین دشمن آن را از میان برده و طالبان را هم از صحنه روزگار محو کرده بود. 

با این حال ایران در پشت صحنه فعال و موفق بوده است و دولت جدید دموکراتیک عراق در دست احزاب سیاسی است که با ایران و شیعیان رابطه نزدیک دارند و قول کمک یک میلیارد دلاری تهران به آنها داده شده است. به این ترتیب با خروج نیروهای امریکا از عراق، ایران بی شک نقشی جدی در عراق خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین