کد خبر: ۱۶۸۱۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۸

بازسازی تكه‌ای از جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشمندان مركز هاروارد اسميتسونين با همكاري محققان مؤسسه هايدلبرگ يك رويكرد جديد محاسباتي را ابداع كرده‌اند كه ‌مي‌تواند تولد و تكامل هزاران كهكشان را به دقت در طول ميلياردها سال پيگيري كند.

به گزارش ايسنا، با اين رويكرد اكنون براي اولين بار مي‌توان جهاني را كه مملو از كهكشانهاي شبيه به آنچه امروز مي‌بينيم است از ابتدا ساخت.

در همسايگي كيهاني ما كهكشان‌هاي مارپيچي مانند آندرومدا، فرفره و گرداب وجود دارند. كهكشانهاي مارپيچي متداولتر هستند اما شبيه‌سازي‌هاي قبلي در ساخت آنها با مشكل روبرو بودند. در عوض محققان تعداد زيادي از كهكشانهاي بي‌شكل را به شكل توپ بدون ديسكهاي خارجي و بازويي كشيده شده يك مارپيچ عادي توليد كرده بودند.

اين نرم‌افزار جديد موسوم به «Arepo» توانسته اين مشكل را حل كند.

اين نرم‌افزار كه توسط فولكر اسپرينگل از موسسه هايدلبرگ ساخته شده، قادر به يك شبيه‌سازي كامل از جهان بوده و تنها پس تاب رصد شده انفجار بزرگ را به عنوان ورودي گرفته و براي 14 ميليارد سال به جلو تكامل پيدا كرده است.

يكي از مهمترين مزاياي Arepo، هندسه مورد استفاده آن است. شبيه‌سازي‌هاي قبلي، فضا را به گروهی از مکعب‌های با اندازه و شکل ثابت تقسيم كرده بودند. اين نرم‌افزار از شبكه‌اي استفاده كرده كه در فضا براي انطباق با حركات گاز زيربنايي، ستارگان، ماده تاريك و انرژي تاريك پيچ خورده و حركت مي‌كند.

اين شبيه‌سازي‌ها بر روي ابررايانه با کارایی بالاي اديسه هاروارد اجرا شده كه از هزار و 24 هسته پردازشگر استفاده مي‌كند. اين دستگاه سريع به دانشمندان اجازه داده تا 11 ميليارد سال را در تنها چند ماه خلاصه كنند.

اهداف آينده اين گروه شامل نسخه‌هاي بزرگتر از جهان با وضوح بی سابقه و سرانجام توليد بزرگترين و واقعي‌ترين مدل ساخته شده از جهان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین