کد خبر: ۱۶۸۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۸

مصر؛ اولین دادگاه مطبوعاتی بعد از سقوط مبارک

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخستین جلسه محاکمه مطبوعاتی مصر از زمان کناره گیری حسنی مبارک از قدرت برگزار شد. 

امروز پنجشنبه اولین جلسه محاکمه اسلام عفیفی، سردبیر روزنامه الدستور، به اتهام "نشر اکاذیب و تحریک به اغتشاش" در دادگاهی در شهر جیزه برگزار شد و قاضی دادگاه دستور بازداشت متهم را تا جلسه بعدی محاکمه صادر کرد.

جلسه بعدی رسیدگی به پرونده روز ۱۶ سپتامبر، حدود سه هفته دیگر، برگزار می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از بی بی سی، "اسلام عفیفی" سردبیر روزنامه مستقل الدستور، از نشریه های کوچک مستقل در استان جیزه، نخستین روزنامه نگاری است که از زمان سقوط حکومت حسنی مبارک در فوریه سال گذشته در ارتباط با فعالیت رسانه ای تحت پیگرد قضایی قرار می گیرد.

غفیفی گفته است که محاکمه او "انگیزه سیاسی" دارد و افزوده است که نحوه برگزاری این محاکمه "آزمونی در این مورد است که یکی از خواست های اصلی انقلاب مصر، یعنی آزادی بیان و مطبوعات، تا چه اندازه تحقق یافته و رعایت می شود."

علاوه بر اسلام عفیفی، دادستانی مصر توفیق عکاشه، صاحب کانال تلویزیونی خصوصی الفراعنه را به دلیل اظهار نظر سیاسی تحت پیگرد قضایی قرار داده است.

عکاشه، که اجرای یک برنامه گفتگوی سیاسی در کانال الفراعنه را هم برعهده دارد، به مخالفت شدید با اسلامگرایان، از جمله گروه اخوان المسلمین و حمایت از شورای نظامی مصر شهرت داشته است.

عکاشه به تحریک به قتل رئیس جمهوری اسلامگرا متهم است

دادستانی مصر توفیق عکاشه را به "تحریک مردم به قتل" محمد مرسی، رئیس جمهوری اسلامگرای مصر متهم کرده است.

تشکیل پرونده های اتهامی علیه عفیفی و عکاشه باعث شد تا ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با ابراز نگرانی در مورد محدودیت رسانه ای در مصر، پیگرد قانونی این دو را مغایر "روح انقلاب سال گذشته مصر" توصیف کند.
نولان گفته است: "آزادی رسانه ها و آزادی بیان پایه های یک دموکراسی سرزنده و پویا محسوب می شود و جزئی تفکیک ناپذیر از مطالبات مردمی است که در خیابان های مصر دست به تظاهرات زدند."

دادستانی مصر عفیفی و عکاشه را تا پایان رسیدگی قضایی ممنوع الخروج کرده است.

محاکمه اسلام عفیفی در حالی آغاز شده است که فعالان سیاسی سکولار در مصر تظاهرات گسترده ای را علیه محمد مرسی برنامه ریزی کرده اند.

به گفته آنان، اقداماتی مانند محاکمه روزنامه نگاران نشانه ای از تمایل اسلامگرایان و رئیس جمهوری مورد حمایت آنان به سرکوب آزادی بیان و عقیده و مخالفت با دموکراسی است.

مرسی در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری تاکید کرد که به آزادی های سیاسی و حقوق تمامی مردم مصر، از هر قوم و عقیده ای که باشند احترام می گذارد.

با اینهمه، برخی از فعالان سیاسی سکولار مصری نگران آن هستند که گروه های اسلامگرا در صدد برقراری یک نظام دینی، محدودیت آزادی مردم مصر و ممانعت از تحقق آرمان های دموکراتیک آنان باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین