کد خبر: ۱۶۸۶۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰

آمادگی معارضان سوریه برای میانجیگری ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه از احتمال برگزاری نشستی میان معارضین دولت سوریه و حکومت این کشور با میانجی گیری ایران خبر داد. 

به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه پنجشنبه در برنامه دیروز، امروز، فردا با اشاره موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران سوریه، افزود: در طی یکسالی که از بحران سوریه می‌گذرد در رایزنی مداوم با بسیاری از کشورها و همچنین در تماس با معارضان دولت سوریه بودیم. معتقدم باید تدبیری صورت گیرد که بحران تصنعی در سوریه را معالجه و تدبیر کنیم و معارضان و دولت سوریه به تفاهم برسند. 

وی ادامه داد:در نشست سران جنبش عدم تعهد پیشنهادی را در خصوص سوریه با کشورهای شرکت کننده در میان خواهد گذاشت و ما اعتقاد داریم که این پیشنهاد مقبول ، منطقی و اصولی است و همه اطراف را در بر می‌گیرد و مخالفت با آن بسیار سخت خواهد بود. 

صالحی با تاکید بر اینکه امیدواریم بعد از نشست سران عدم تعهد در تهران و نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک میزبان معارضان و دولت سوریه باشیم، گفت: بخشی مهمی از معارضان دولت سوریه برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده و دولت سوریه نیز آمادگی خود را اعلام کرده است. 

صالحی با اشاره به اینکه حمایت ایران از سوریه اصولی است، گفت: سوریه به عنوان یکی از حلقه های عمده مقاومت در مقابل اسرائیل است و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از کشورهایی است که حلقه های عمده مقاومت هستند. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به وضعیت زائران ایرانی ربوده شده در سوریه اشاره و افزود: با مقامات ترکیه و قطر در این زمینه گفت‌وگو کردم و در مکه نیز صحبتی جدی با نخست‌وزیر قطر انجام شد و آنها تاکید کردند که تمام تلاش خود را برای آزادی این افراد به کار بگیرند. 

صالحی همچنین در خصوص آخرین وضعیت کارمندان ربوده شده هلال احمر در لیبی، گفت: در اجلاس مکه مذاکراتی با همتای لیبیایی خود داشتم و طی دو روز پیش نیز وزیر امور خارجه لیبی گفت‌وگو کردم و وی از سلامت اتباع ایرانی اطمینان داد. 

وی تاکید کرد: مشکلی در دستگاه دولتی لیبی به وجود آمده است که امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی این افراد باشیم. 

دیگر اظهارات وزیر امور خارجه به شرح زیر است: 

تشکیل گروه تماس با حضور ایران، ترکیه، عربستان و مصر 

*وزیر خارجه مصر دو روز پیش با من تماس گرفت که در همین زمینه نشستی در قاهره برگزار شود و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کرد. 

فلسفه حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مکه 

عدم حضور ایران در اجلاس مکه به معنای انزوا گری بود و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در تعاملات بین المللی به عنوان یک کشور فعال ظاهر شده است هیچگاه خود را کنار نمی کشد. 

جزییات دیدار پادشاه عربستان با رئیس جمهور 

*این مذاکرات نسبتا مفصل بود. مرحله اول این مذاکرات قبل از آغاز مراسم افتتاحیه برگزار شد. مرحله دوم مذاکره در جلسه سحری 20 دقیقه ای با پادشاه عربستان انجام شد که دو طرف گله مندی های صریحی از یکدیگر مطرح کردند و این سیاست بسیار خوب است. در مجموع بسیار عالی بود و صحبت و گفتگوی صریح برادرانه بود و بسیار با نیت رفع مشکل و نزدیک شدن به یکدیگر بود. مذاکرات بسیار خوبی بود که ما نتیجه آن را در حال حاضر هم مشاهده می کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین