کد خبر: ۱۶۸۷۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶
مهمترین اخبار روزنامه های دنیا درباره ایران

گزارش جدید آژانس و ادعاهای جدید علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهمترین خبر امروز مطبوعات جهان در رابطه با ایران، به موضوع برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و نتایج این مذاکرات اختصاص دارد.
 
روزنامه «نیوز اینترنشنال» در این رابطه به سخنان «هرمن ناکارتس»، مقام ارشد آژانس و علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس پرداخته که هر یک از دیدگاهی متفاوت نتایج مذاکرات را مورد ارزیابی قرار داده اند. این روزنامه در عین حال به اظهارات جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرده که روز گذشته مدعی شده بود شواهد جدید، نشان دهنده افزایش تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای، بر خلاف درخواست های جامعه بین المللی است.

«سی. بی. اس»، «گالف تایمز»، «تودی زمان» و «دیلی استار» از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که امروز اقدام به بازتاب این خبر کرده اند.

در همین حال، «ان. بی. سی» و شماری دیگر از رسانه های آمریکایی مدعی شده اند در گزارش جدید آژانس که قرار است هفته آینده منتشر شود، به مسائلی اشاره شده که نگرانی جامعه بین المللی را به دنبال خواهد داشت. در این گزارش آمده که ایران حدود 1000 سانتریفیوژ جدید را در تأسیسات هسته ای خود به کار انداخته و با استفاده از آن می تواند به روند غنی سازی اورانیوم خود سرعت ببخشد. مقامات آژانس اظهار داشته اند که اغلب این سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات زیرزمینی «فردو» نصب و راه اندازی شده اند.

نکته جالب اینجاست که مانند همیشه، گزارش آژانس پیش از رسیدن به دست ایران و دیگر کشورهای عضو، در اختیار رسانه ها قرار گرفته تا بهانه های لازم برای فضاسازی علیه برنامه هسته ای ایران تکمیل شود.

با این حال، آمریکا که طی هفته های اخیر همواره اعلام کرده به سیاست دوجهتی خود مبنی بر اعمال فشار و همچنین مذاکره با ایران پایبند و با حمله یکجانبه به ایران مخالف است، روز گذشته بار دیگر بر این موضوع تأکید کرده است. 

به نوشته «نیویورک تایمز»، در بیانیه ای که پیش از برگزاری مذاکرات دیروز ایران و آژانس از سوی دولت آمریکا منتشر شد، عنوان شده که هنوز زمان و فضای لازم برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران وجود دارد. نیویورک تایمز معتقد است انتشار این بیانیه به منظور جلوگیری از اظهارنظرهای منفی مقامات اسرائیلی مبنی بر شکست مذاکرات بوده است.

اما در نقطه مقابل دولت آمریکا، «میت رامنی»، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معتقد به استفاده از گزینه نظامی در قبال برنامه هسته ای ایران است.
 
«تایمز اسرائیل» با اشاره به سخنان روز گذشته میت رامنی، اشاره می کند که از نظر وی، چه در موضوع سوریه و چه در مورد ایران، ایالات متحده باید گزینه نظامی را در دستور کار خود قرار دهد. وی گفته آمریکا باید از همه روش های ممکن به ایران فشار وارد کند؛ اما آن ها باید بدانند که در صورت منصرف نشدن از فرایند هسته ای شدن، آمریکا مایل است که گزینه نظامی را در دستور کار خود قرار دهیم.

به گزارش تابناک،در نهایت، در خبری مرتبط با برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران، خبرگزاری «رویترز» از دعوت ایران از «اسماعیل هنیه»، نخست وزیر دولت فلسطین برای شرکت در این اجلاس خبر داده است. رویترز اشاره کرده دعوت از هنیه در حالی صورت می گیرد که پیش از این، ایران از «اسماعیل هنیه»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل آورده بود و مدعی شده اقدام ایران، می تواند موجب آزردگی عباس و همچنین خشم دولت های غربی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین