کد خبر: ۱۶۸۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱

طرح جدید ترکیه برای سوریه، با حضور ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پایان نخستین روز برگزاری اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، همچنان بخش مهمی از اخبار مطبوعات بین المللی به این موضوع اختصاص دارد. 

در این میان، بخشی از مطبوعات و رسانه ها به موضوعات مطرح شده در روز اول اجلاس، برخی به تحلیل موضوعات آن و برخی دیگر نیز به دستور کارهای آتی آن پرداخته اند.

خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار گزارشی در این زمینه، نوشته ایران از فرصت اجلاس عدم تعهد برای همراه کردن کشورها جهت مخالفت با تحریم های یکجانبه وضع شده علیه خود استفاده کرده است. این خبرگزاری در این زمینه به اظهارات علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران اشاره کرده که گفته بود جنبش عدم تعهد باید به طور جدی با تحریم های یکجانبه اقتصادی وضع شده توسط کشورهایی خاص علیه کشورهای غیرمتعهد مخالفت کند. رویترز همچنین اشاره کرده که غرب در پی کم اهمیت دادن اجلاس تهران بود، اما ایران در حال حاضر پذیرای تعداد زیادی از نمایندگان کشورهای عضو عدم تعهد است.

«پاکستان آبزروز»، «حریت» و «کویت تایمز» نیز از دیگر مطبوعاتی هستند که مطالبی کم و بیش مشابه را در این زمینه منتشر کرده اند.

«گالف تایمز» قطر، مطلب خود را به عدم شرکت «اسماعیل هنیه»، نخست وزیر دولت فلسطین در اجلاس عدم تعهد اختصاص داده است. پس از کش و قوس ها و ابهامات فراوان درباره شرکت اسماعیل هنیه، محمود عباس و یا هر دوی آن ها در اجلاس تهران، روز گذشته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد ایران هیچ گونه دعوت رسمی از هنیه به عمل نیاورده است. با این حال، بر اساس خبر گالف تایمز، سخنگوی هنیه اعلام کرده وی از رئیس جمهور ایران دعوتنامه ای دریافت کرده، ولی ترجیح داده مراتب معذوریت خود را از شرکت در اجلاس، به دولت ایران اعلام کند. 

روزنامه «تایمز هند» با اشاره به برنامه «مان موهان سینگ»، نخست وزیر این کشور برای شرکت در اجلاس تهران، نوشته مسائل منطقه ای و تلاش برای حل و فصل این مسائل در صدر دستور کار مذاکرات وی در تهران قرار دارد. به نوشته این روزنامه، قرار است سینگ در سفر خود به تهران، با مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای و همچنین محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران دیدار و گفت و گو کند. تایمز هند مدعی شده سینگ از ایران خواهد خواست برای حل بحران سوریه با دیگر کشور منطقه به همکاری بپردازد و همچنین در جست و جوی راه حلی برای موضوع هسته ای پیدا کند.

اما در نهایت، جدای از موضوع اجلاس تهران، روزنامه «تودی زمان» ترکیه از طرح جدید این کشور برای حل بحران سوریه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «احمد داووداوغلو»، وزیر خارجه ترکیه اشاره کرده که این کشور طرح جدیدی برای پایان دادن به بحران سوریه در دستور کار دارد و اضافه کرده که در این طرح، بازیگران مهم منطقه ای، از جمله مصر، عربستان سعودی، ترکیه و ایران شرکت خواهند داشت. این در شرایطی است که دولت مصر نیز از وجود طرحی به ابتکار محمد مرسی برای حل بحران سوریه با حضور ایران خبر داده است.

تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین