کد خبر: ۱۶۹۱۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۳:۱۸

در روزهای دشوار زندگی چه باید کرد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هنگامی که مشکلات یکی پس از دیگری قد علم کنند چنان دستپاچه می شوی که همه کائنات را زیر سوال می بری و یک «چرای» بزرگ در ذهنت حک می شود. لازم است که در حد امکان خونسردی ات را حفظ کنی تا با حمایت الهی از پس مشکلات برآیی. راهکارهای زیر تا حد زیادی به تو کمک می کند.

۱) شادی دایمی نیست و قرار هم نیست که اینچنین باشد

تو مجبور هستی با ایام دشوار در زندگی ات مبارزه کنی تا بتوانی بهترین ایام را نصیب خود کنی. باور اینکه تو می توانی به مرحله شادی و خوشی برسی و تا ابد در همان حالت بمانی، مثل این است که جزر و مد دریا بر این باور باشد که به ساحل نمی رسد و تا ابد، در همانجا می ماند. یا درخت میوه ای بر این باور باشد که اگر میوه اش را محکم نگه دارد، می تواند از افتادن آن بر زمین جلوگیری کند. شادی یعنی مجموعه ای از لحظات که در حال رفت و آمد هستند و به دلخوشی زندگی تو می افزایند. هنگامی که این را قبول کردی، لحظات شادتری خواهی داشت.

۲) ناکامی، وضعیت موقتی است که درس های لازم را به تو می دهد

بهترین درس عبرت زندگی را می توان از بدترین ایام زندگی و از بدترین اشتباهاتت یاد بگیری. درست است، که گاهی اوقات در زندگی شکست می خوری. هر چه سریع تر این مورد را بپذیری، سریع تر هم روی پاهای خودت می ایستی. اقدام و ناکامی به مراتب بهتر از دست روی دست گذاشتن و اقدام نکردن است. تا دیر نشده بجنب و دست به کاری بزن. یا موفق می شوی یا از ناکامی درس می گیری.

۳) هر لحظه در حال پیشرفت هستی هر چند که اکنون متوجه نشوی

شاید هنوز به مرحله دلخواهت نرسیده ای اما اگر با دقت فکر کنی، می فهمی که دیگر در همان موضع اولیه هم قرار نداری. تو باید بر این باور قوی باشی که در هر شرایطی به جلو حرکت می کنی، البته فقط نه به این دلیل که انتخابت درست و مناسب بوده است، بلکه به خاطر اینکه از انتخاب های بد و ناجور خودت، جان سالم به در برده ای و با گام های کوتاه به سوی مسیر مناسب حرکت می کنی. بنابراین اگر لازم شد و دلت گرفت، گاهی اوقات گریه کن، گریه کردن دلیل ضعف نیست.

از همان بدو تولد، گریه همیشه علامت زنده بودن و سرشار از انرژی بالقوه است. وقتی که عقده دلت را خالی کردی و سبک شدی، باز هم به راهت ادامه بده؛ بدون شک یک گام به مسیر دلخواهت نزدیکتر شده ای.

۴) ناکامی هایت را انکار نکن

هنگامی که ناکامی ها و اشتباهاتت را انکار نکنی، می توانی خیلی نکات عالی از آنها یاد بگیری. اگر مدت های مدیدی سوال های مشابه تو را درگیر کرده است به این مفهوم است که تو در مرحله ای قرار گرفته ای که از ته دل جواب های دریافتی خودت را دوست نداری.

در این صورت، اقرار به اینکه لازم است مواردی تغییر کند و مسوولیت تغییرات را هم بپذیری به دل و جرأت نیاز دارد. مهمترین گام، برداشتن گام اول است. همان عمل ساده دست به کار شدن و اقدام کردن، نیروی لازم را به تو می دهد. به زودی خودت را در وضعیتی مثبت می بینی که یکی پس از دیگری موجب موفقیت می شود.

۵) حال و هوای تو، در هنگام فشار نسبی، معیار واقعی نیست

ترس تو به این مفهوم نیست که در خطر هستی، تنهایی تو به این خاطر نیست که کسی دوستت ندارد. تفکر تو ودر مورد ناکامی به این مفهوم نیست که تو شکست خورده هستی. فراتر از شک و تردیدهایت پیش برو، و به دنبال حقیقت بگرد. حواست به گفتگوی ذهنی ات باشد. گفتگوی ذهنی منفی، تاثیری مخرب روی تو دارد. به محض اینکه چنین حال و هوایی در تو ایجاد شد، ذهن خود را به سمت افکار مثبت و قدرتمند ببر.

افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کن. خورشید همیشه بر زندگی ات می درخشد. گاهی اوقات لازم است حال و هوای خودت را فراموش کنی، و به خاطر بیاوری که تو لیاقت همه موارد خوب را داری. پس همین حالا رو به پیش حرکت کن.

۶) گذشته را رها کن

مهم نیست که چه گذشته سخت و ناجوری داشتی، آینده ات تر و تازه و پربار است. تو، عادات و ناکامی های گذشته ات نیستی. تو آدم سابقی نیستی که دیگران با تو رفتار می کردند. در این لحظه، تو همانی هستی که فکر می کنی در این لحظه هستی.

۷) از فیض و رحمت الهی است که گاهی اوقات به خواسته هایت نمی رسی

گاهی اوقات چقدر خدا به تو رحم می کند که دعاهایت مستجاب نمی شود و تو به خواسته هایت نمی رسی. چون تو مجبو رمی شوی که در این موارد، دوباره ارزیابی کنی و درهای فرصت هایی جدید به سوی تو باز می شود و اطلاعاتی را کسب می کنی که در غیر این صورت آنها را نادیده گرفته بودی. همیشه به خاطر داشته باش باید چیزی در زندگی ات متلاشی شود تا چیزی بهتر، برایت سر هم شود.

۸) زندگی راحت و بی دردسر نیست اما ارزشمند است

اگر از زندگی انتظار داشته باشی که بی دردسر باشد، در واقع خودت را مأیوس می کنی. برای رسیدن به هر هدفی، باید تلاش کنی. هر روز نسبت به روز قبل، کارهایت را سریع تر و با تلاش و کوشش بیشتری دنبال کن. حواست باشد که تلاش هایت را با اهدافت تنظیم کنی. هر چند کار آسانی نیست اما سرانجام ارزشمندی را برای تو رقم می زند.

مجله راز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین