کد خبر: ۱۶۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۹

ایران در انتظار محاکمه صدام

آفتاب‌‌نیوز : هنوز اعلام نشده که آیا حمله به ایران در فهرست اتهامات دیکتاتور سابق عراق گنجانده شده یا خیر. گرچه کیفرخواست ایران آماده شده و بزودی تقدیم دادگاه می شود اما مقامات تهران پیشاپیش نسبت به عادلانه بودن جریان محاکمه ابراز تردید کرده اند . دری نجف آبادی دادستان کل کشور که مسوول تهیه کیفرخواست ایران است اعلام کرد که ممکن است جمهوری اسلامی دادگاه فوق را ذی صلاح نداند.

محمود احمدي‌‏نژاد چندی پیش در گفت‌‏وگو با مجله تايم اعلام کرد: محاكمه صدام براي جناياتي كه در زمان حاكميت چند دهه‌‏اي خود بر عراق انجام داده، بايد در يك دادگاه بين‌‏المللي انجام شود.

وي افزود: درخواست ايران اين است كه علاوه بر تدابير حقوقي كه از سوي حكومت كنوني عراق در مورد صدام و ساير اعضاي حكومت وي در جريان است، محاكمه‌‏اي بين‌‏المللي نيز در مورد وي برگزار شود.

احمدي‌‏نژاد گفت: صدام و اطرافيانش مرتكب برخي جناياتي شده‌‏اند كه در داخل عراق انجام گرفته و اين، وظيفه حكومت عراق است كه به اين جنايات رسيدگي كند اما از سوي ديگر نياز به برگزاري يك دادگاه جداگانه بين‌‏المللي احساس مي‌‏شود كه بايد به جنايات وي در مورد غير عراقي‌‏ها رسيدگي كند.

وي تصريح كرد: ايران از جمله كشورهايي بوده كه در طول يك جنگ طولاني از حكومت سابق عراق رنج‌‏ها ديده است كه اين جنگ حدود يك‌‏ميليون كشته برجاي گذاشت.

این در حالی است که برخی منابع خبری اعلام کردند به دستور مجمع ملی عراق اتهام تجاوز رژیم بعث به ایران و کویت از روند محاکمه صدام حسین کنار گذاشته شد .

مجمع ملي عراق ماده يك قانون دادگاه جنايي ويژه محاكمه صدام در جنايت حمله به ايران و كويت را با اكثريت آراي اعضاي مجمع ملي لغو شده دانست . در ماده يك قانون داگاه جنايي ويژه محاكمه صدام پرونده هاي ديكتاتور سابق عراق در حمله به ايران و كويت گنجانده شده است .

اما بی بی سی چندی پیش گزارش داد حذف اتهام حمله به ايران در كيفرخواست صدام ناشی از احتمال آشكار كردن برخی اسرار جنگ توسط صدام و به وسط كشيدن پای آمريكا و انگليس به عنوان حاميان وی در اين جنگ است و شايد به این دلیل است كه رهبران آمريكا و مقامات جديد عراقی تصور می كردند كه اين موضوع بسيار حساس است.

اگر اين موضوع در دادگاه مطرح می شد در آن صورت امكان داشت كه صدام حسين برای دفاع از خود پای آمريكا و بریتانيا و همچنين كشورهای عربی منطقه را به عنوان حاميان خود در اين جنگ به ميان می كشيد و احيانا بعضی اسرار را آشكار می كرد كه برای رهبران غرب خوشايند نباشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین