کد خبر: ۱۶۹۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰

ثروت مخفی پوتین چقدر است؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: هر کاری را که تصور کنید یک رئیس‌جمهوری می‌تواند در اوقات فراغت انجام دهد، انجام می‌دهد؛ از ورزش رزمی گرفته تا شنا در آب‌های سرد سیبری، اسکی‌ و شکار خرس قطبی و رانندگی با اتومبیل‌های مسابقه فرمول یک و حتی "انگل" خواندن ایالات متحده آمریکا! 

ولادیمیر پوتین علاقه زیادی به انتشار تصاویر خود و خلق "کیش شخصیت" دارد اما به اعلام فهرست دارایی‌ها که می‌رسد همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. نشریه "بیزنس اینسایدر" حدود چهار ماه پیش نوشت که ولادیمیر پوتین با مالکیت بخش‌هایی از سه شرکت بزرگ گاز و نفت روسیه در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد.

به نوشته این نشریه، ۷۵ درصد از شرکت نفتی "گان‌ور" ۳۷ درصد از شرکت شرکت نفت و گاز روسی (Surgutneftegas) و ۴.۵ درصد از شرکت معروف "گازپروم" متعلق به ولادیمیر پوتین است، اطلاعاتی که هرگز تایید نشده و مقام‌های دولتی روسیه بارها آن را تکدیب کرده‌اند.

"استانیسلاو بلکوسکی"، تحلیل‌گر روسی، معتقد است که دارایی‎های رئیس‎جمهوری روسیه بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار است. این در حالی است که گمانه‌زنی‌های دیگر رقم‌ها بالاتری را درباره دارایی‌های مرد شماره یک کرملین اعلام می‌کنند.

بلکوسکی می‌گوید که اطلاعات درباره دارایی‌های پوتین را از منابع مطمئنی کسب کرده که تمایلی به فاش کردن آنان ندارد.

بر اساس آمارهای رسمی دولتی روسیه، پوتین حدود ۱۸۰ هزار دلار در بانک دارد و در چهار سال گذشته حدود نیم میلیون دلار دریافت کرده است. همچنین به گفته مقام‌های رسمی روسیه، "لودمیلا"، همسر پوتین نیز در چهار حساب بانکی خود ۲۶۲ هزار دلار پول دارد.

با این حال، رادیو روسی سووبودا در گزارشی با عنوان «آیا پوتین از کارلوس اسلیم ثروتمندتر است؟» اعلام کرد: "اگرچه پوتین تلاش می‌کند تا خود را به عنوان سیاستمداری فروتن و بی‎ریا که درآمد چندان زیادی ندارد، نشان دهد، اما شایعات درباره ثروت مخفی او بسیار زیاد است. ثروتی که گفته می‌شود از اوایل دهه ۱۹۹۰ و در سمت معاون شهردار سن‌پترزبورگ شروع به جمع‌آوری آن کرده است. "

به گزارش قانون، روزنامه "ساندی‌تایمز" هم نوامبر گذشته نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که بر اساس آن دارایی‌های پوتین و دوستان نزدیک به او حدود ۱۳۰ میلیارد دلار برآورد شده بود، بیش از دو برابر دارایی‌های "کارلوس اسلیم"، ثروتمندترین مرد جهان به گزارش نشریه فوربس.

سایت افشاگر "ویکی‌لیکس" هم سال گذشته میلادی به نقل از "کاندولیزا رایس"، وزیر خارجه سابق آمریکا، از وجود ثروت مخفی پوتین در خارج از روسیه خبر داده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین