کد خبر: ۱۶۹۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲

نشست شورای امنيت در خصوص سوريه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالي كه در نشست شوراي امنيت در خصوص سوريه، وزارت خارجه تركيه خواهان ايجاد اردوگاه‌هايي در خاك سوريه براي پناه دادن به آوارگان سوري شد، كميسر عالي امور پناهندگان سازمان ملل از پيشنهاد ايجاد منطقه امن و حائل براي غير نظاميان در سوريه به شدت انتقاد كرد و آن را مغاير قوانين انساني دانست.

به گزارش ايسنا به نقل از سايت اينترنتي النشره، احمد داوود اوغلو، وزير خارجه تركيه در نشست شوراي امنيت كه در سطح وزراء در خصوص سوريه برگزار شد اعلام كرد: بحران سوريه امنيت و ثبات خاورميانه و جهان را مورد تهديد قرار داده است.

داوود اوغلو تصريح كرد: همه چيز در مقابل چشمان ما اتفاق مي‌افتد و هر روز كشتار جديدي عليه مردم سوريه رخ مي‌دهد، تاكي مي‌توانيم شاهد اين وقايع باشيم. آيا وجدان ما از اقدامات آسوده است؟

وي بر اين مساله تاكيد كرد كه شوراي امنيت بايد براي كمك به مردم سوريه دست به كار شود.

داوود اوغلو اظهار كرد: تركيه روز به روز اردوگاه‌هاي بيشتري براي آوارگان سوري ايجاد مي‌كند و ما خدمات آموزشي و بهداشتي به آن‌ها ارائه خواهيم داد. ما مردم سوريه را همچون برادر خود مي‌دانيم و با آن‌ها همدردي مي‌كنيم، اما بحران سوريه به حدي است كه ما خود را در مقابل آن ناتوان مي‌يابيم.

وي به اين مساله اشاره كرد: هزينه‌هاي به كارگرفته شده از 300 ميليون دلار فراتر رفته و اين هزينه‌ها روز به روز افزايش مي‌يابد و هر كمكي كه به دست ما رسيده، بسيار كمتر از نيازهاي ما است و تركيه تنها 65% از هزينه‌هاي وعده داده شده را دريافت كرده است.

وي نظام سوريه را تنها مسئول بحران اين كشور دانسته و از شوراي امنيت خواست تا به وظايف خود در حل بحران سوريه عمل كند.

داوود اوغلو با اشاره به آن كه بايد مرحله انتقالي در سوريه آغاز شود و درگيري‌ها در سريع‌ترين وقت ممكن پايان يابد گفت: سازمان ملل نبايد در حل اين مساله با شكست مواجه شود و هر چه بحران طولاني‌تر شود، اوضاع سخت‌تر مي‌شود.

وي از اعضاي شوراي امنيت و سازمان ملل خواست تا از اردوگاه‌هاي آوارگان سوري در تركيه و كشورهاي همسايه سوريه ديدار كنند.

داوود اوغلو با تاكيد بر اين كه برقراري امنيت مناطق بسيار مهم است گفت: بايد كميته مشتركي از شوراي امنيت و كميسارياي عالي آوارگان براي كمك به اخضر الابراهيمي، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه ايجاد شود.

وي همچنين از شوراي امنيت خواست تا هرچه سريعتر براي پناه دادن به آوارگان سوري، اردوگاه‌هايي را در داخل خاك سوريه ايجاد كنند.

داوود اوغلو تصريح كرد: تركيه در آينده‌ نزديك ديگر نخواهد توانست كه از آوارگان سوري بيشتري استقبال كند و تعداد آوارگان سوري در تركيه تاكنون به 80 هزار تن رسيده است و چهار هزار آواره سوري هر روز از مرزها عبور مي‌كنند و ده‌ها هزار تن ديگر منتظرند تا نوبت آن‌ها براي عبور از مرزها فرا برسد.

وزير خارجه تركيه اظهار كرد: اين چنين است كه بحران انساني بوجود مي‌آيد و سازمان ملل بايد بدون تاخير اردوگاه‌هاي آوارگان را در سوريه ايجاد كند.

از سوي ديگر سازمان ملل اعلام كرد كه پيشنهادهاي مطرح شده براي ايجاد منطقه حائل در سوريه به منظور پايان بخشيدن به ناآرامي‌ها "سوال‌هاي جدي" بر مي‌انگيزد كه بايد با دقت بررسي شوند.

پيش از تشكيل جلسه شوراي امنيت در خصوص اوضاع انساني در سوريه، فرانسه و انگليس به بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه هشدار دادند كه ممكن است اقدامات نظامي براي ايجاد منطقه حائل در سوريه گزينه مطرح شده باشد.

جان اليسون، معاون دبيركل سازمان در آغاز نشست وزراء نسبت به پيشنهادهايي از قبيل "ايجاد مناطق حائل" و "گذرگاه هاي انساني" هشدار داد و گفت: چنين پيشنهادهايي سوال‌هاي بسياري را بر مي‌انگيزد كه بررسي آن‌ها نيازمند توجه و دقت بسياري است.

از سوي ديگر آنتونيو گوترس، كميسر عالي امور آوارگان سازمان ملل در نشست شوراي امنيت از پيشنهاد ايجاد منطقه امن براي غير نظاميان در سوريه به شدت انتقاد كرده و گفت: اين پيشنهاد با قوانين انساني مغايرت دارد.

گوترس در ادامه افزود: قوانين بين المللي بر اين اساس است كه هر انساني حق داشتن پناهگاه‌ در كشور ديگر را داشته باشد.

وي تاكيد كرد: اين حق نبايد با اقداماتي از قبيل ايجاد منطقه امن يا اقدامات مشابه نقض شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین